Hej Alla,

Har ett problem som jag har och misstänker att fler kan ha haft eller kommer ha.

Bakgrund:

Jag har köpt en gammal kåk som byggdes 1920 och byggdes till i slutet av 70 talet. Huset är på 110kvm uppdelat på två våningar med "krypgrund".

Krypgrunden i den gamla delen är väldigt tight och uppdelad i två rum (Rum 1 och 2) utan luckor.

I nuläge ser det som man kan se av den ganska bra ut i all fall det man kan se genom kattluckorna och med kamera och värdena där man kommit åt har varit ok. Tyvärr kommer jag inte in i grunden och även om jag skulle ta upp en lucka så skulle jag inte komma åt hela utrymmet på grund av höjden och murar. Att gräva ut grunden är just nu för dyrt och/eller tidkrävande då jag är småbarns farsa! (fattig på tid och pengar men rik på kärlek, tyvärr kan man ju inte gräva ut en grund med hjälp av kärlek☹).

Problem:

Även om det man kan se ser relativt bra ut så är man ändå lite orolig och skulle vilja försäkra sig om en torr grund.

Lösning:

Den lösningen jag har finulat ut så här långt är en med en sorptionsavfuktare av modell

ACETEC EvoDry PD med tre utgångar på torrluften och genomföra installationen enligt "ritningen" bifogat.

Alltså bara trycka in ett par rör så långt jag kommer i rum 1 och 2. Rum 3 kommer jag in i genom en lucka. och sen täta alla kattluckor.

Vad tror ni experter om denna lösning?
Jag kommer ju fortfarande inte in i rum 1 och 2 och kan inte placera någon plast på marken. Och är det fel att bara trycka in torr luft i dessa rum? Risker med övertryck i dessa rum? Är det bättre eller sämre än att inte göra nåt alls?

Tack på förhand! Och tack för all annan matnyttig info man fått i detta forum!
 
  • Schematisk ritning som visar planlösningen av krypgrund uppdelad i tre rum med avfuktarens placering och rördragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att installera några trådlösa fukt-/temperaturmätare och logga värdena ett år så vet du sen om du överhuvud taget behöver bry dig.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Tack! Vart bör jag placera fuktsensorerna? Och vilket resultat är ett gott resultat?
 
Placera dom på strategiska ställen... Gott resultat är om du aldrig ligger utanför grön/gul zon mer än en eller ett par veckor under vår och höst:

 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Jag är inget proffs på sådant här, men hade just inne proffs, så min erfarenhet kanske hjälper lite i tankarna...

Vi har ett stort hus där det var lite för fuktigt under tidigare och man satte då plast mot backen och installerade en avfuktare med lite utblås runtom i grunden.

Nu renoverar vi en tillbyggnad som är utanför de gamla ytterväggarna och då lite efterliknar ett av dina rum. Enda åtkomsten är genom ett litet upptaget hål i den gamla grunden mellan utrymmena. Eftersom vi kom åt utrymmet helt då golvet bröts upp så plastades marken och ett rör drogs in från avfuktaren under huvuddelen av huset. I övrigt tätas detta utrymme så att luften som trycks in från avfuktaren måste gå tillbaks via hålet i grundmuren.

Detta installerades av en firma som bara pysslar med liknande.

Nu är våran tillbyggnad bara 12-13 kvadrat eller så. Men mät du först över ett helt år så du ser hur förhållandena är hos dig.
 
Hej,

Stort tack för detta Tensiden!
Exakt ett sådant svar jag hoppades på.

MVh ejrew
 
E ejrew skrev:
Tack! Vart bör jag placera fuktsensorerna? Och vilket resultat är ett gott resultat?

Häng dem i luften i krypgrunden, en meter ut från ett nordligt hörn. Brukar i regel vara som fuktigast där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.