Hej alla kloka och erfarna "mekare". Vi har en Elektrohelios tf 1434 e, tvättmaskin som bestämt sig för att krångla lite med oss. Eller om det kanske är vi som krånglat med den... ;)
Det började med att den slutade dra runt trumman. Fick klart för mig att det med största sannolikhet var kolen som var slut. Beställde och satte dit nya kol. När vi sedan skulle testköra så har den istället slutat ta in vatten. Trumman går inte runt, men jag utgår ifrån att det beror på att det inte kommer in något vatten, eller har jag fel?

För att komma åt motorn när vi skulle byta kolen så lade vi maskinen ner på sidan... kan det ha gjort att det blivit något fel på det som jag tror heter "magnetventil"? Jag hade tömt maskinen på vatten innan vi lade den ner, men kanske det fanns några droppar kvar i systemet som kan ha orsakat något el-fel? Vad tror ni som vet mer än mig?
När jag drar runt trumman för hand så är det ett lite lätt "knattrande" ljud, men inte trögt på något vis.
Det jag undrar är väl egentligen om jag törs hoppas och tro att det är magnetventilen och att det löser sig med en ny sådan? Tacksam för alla tankar och tips :)
 
A
Du har monterat kolen fel!
Eller
Så är kollekorn på motorn kass
 
Hm...Hade hjälp av min granne att montera och kolla så det såg bra ut. Han är bilmekaniker och vet en hel del om motorer. Men ska kolla om det hjälper att ta bort dem och sätta dit dem igen. Får fortsätta imorgon. Tack!
 
A
inte många bilar som har en tvättmaskin i sig
 
  • Gilla
  • Haha
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara så enkelt att silen (om maskinen har en) där vattnet går in i maskinen är igensatt? Kanske inte om maskinen har massor med andra problem. Vild gissning. När jag nyss hade köpt min Cylinda-tvätt så hade jag dessutom fipplat med brunnen lite. Maskinen tog inte in vatten så efter en stunds fundilerande så kikade jag in i vattenanslutningen. Fullt med grus i ett litet mässingsfilter som satt där.

Kan det vara så enkelt?
 
Vi har kollat vattnet och jag tror alla silar etc. Det konstiga är att innan vi bytte kolen (som kanske sitter fel, vilket vi får kolla senare i em isf), så tog den in och spolade ut vatten "precis som den skulle". Nu hör man att den "vill jobba" och ser rörelser i slangarna, men inget vatten kommer in. Får som sagt kolla lite till senare i em. :thinking: :)
 
F famBlom skrev:
Vi har kollat vattnet och jag tror alla silar etc. Det konstiga är att innan vi bytte kolen (som kanske sitter fel, vilket vi får kolla senare i em isf), så tog den in och spolade ut vatten "precis som den skulle". Nu hör man att den "vill jobba" och ser rörelser i slangarna, men inget vatten kommer in. Får som sagt kolla lite till senare i em. :thinking: :)
Här kommer fortsättmingen... Problemet är löst, det var så "enkelt" att en liten röd kabel hade blivit klämd och gått av...Men låg kvar så snyggt på sin plats så det tog ett tag innan vi upptäckte det. Nu lärde vi oss att alltid kolla alla kablar först... känns lite dumt att inte vi såg det på en gång, men men, bjuder på det
 
A
till tachon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.