Lyfter tråden såhär ett knappt decennium senare.

Om ni gjorde utbyggnaden som du skissat, är jag väldigt intresserad av hur ni gjorde i skarven mellan taken. De ansluter ju horisontellt, så det borde kunna bli problem med vattenavrinningen. Sen ser det knepigt ut att få det tätt hela vägen. Hur gjorde ni detta?
 
  • Gilla
Chonguis och 3 till
  • Laddar…
Lyfter tråden återigen!
Jag har samma dilemma angående skarven mellan taken, där de två föskjutna nockarna möts och skapar ett plan utan fall. Hur löser man detta?
 
Hej!

Fick en notis om denna gamla tråd, det är nu 11 år sen jag gjorde klart den där utbyggnaden. Plåtslagaren gjorde en snygg lösning mellan taken som fungerat fint under dessa år, jag ska försöka ta ett kort idag på det om det går att se hyffsat från marken så återkommer jag. Jag vet att han hade ett namn på vad det kallades, men tyvärr har jag glömt det.
 
Det var rätt svårt att ta foton från marken tyvärr, och jag kände inte för att släpa fram stegen just nu. Men jag gjorde ett försök från varje sida i alla fall. Kolla även länken längre ner om du vill ha övriga bilder från byggtiden då jag byggde ut huset med biorum. Tyvärr så fanns inga bilder där på lösningen mellan taken.
Vy av takmöte mellan två byggnadsdelar, med rödfärgad vägg och grå takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av ett rött hus med takfönster, taget från marknivå som visar anslutningen mellan två olika taknivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.minhembio.com/d00m/262858/
 
Tack så mycket!!
 
Så här gjorde vår plåtslagare. Han la vad han kallade en skottränna på båda sidorna för öppen vattenavrinning. Kanske inte så elegant lösning, men till synes mindre komplicerad.
Plåtslagares arbete med skottränna för vattenavrinning mellan två taksektioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.