Tack för svar! Hur tjockt rekommenderas det att man isolerar en grund? Har läst både 200 och 300 mm. Vad blir skillnaden egentligen?
 
Hej! Någon som har svar på min ursprungliga fråga? Blir det stora problem med att ha en till hälften isolerad och till hälften oisolerad platta för ett åretrunthus? Väldigt mycket kallras? Spelar det någon roll att det är en innervägg mellan de olika sektionerna, osv?

I mitt fall ville jag sannerligen undvika att bryta upp den gamla plattan.

Tack för svar!!
 
snoooze snoooze skrev:
Använd så stora nät som möjligt så slipper du en massa skarvar. Svårare att transportera men billigare och bättre.

Mindre ruta är bättre (150 mm)

Minst 2 rutors överlapp.

S80 räcker.
@snoooze Bör armeringsnäten bindas fast i voterna armeringsjärn? Ska näten böjas in och ner i voten på nåt vis eller ska man hellre böja armeringsjärnen ut från voten och binda dem till näten?
 
Anledningein till att jag frågar är att jag räknar på hur många nät jag måste köpa. Ett "halvnät" har en bredd på 2,45 m och jag har en yta som ska gjutas somär 2,55 m. Klarar jag mig med ett nät på bredden där eller hur ska jag tänka?
 
nån som vet ang armeringsnäten!?!?
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Vi har en gammal komplementsbyggnad, en enplansbyggnad på ca 20 m². Hälften av golvet är en betongplatta och andra hälften är ett gammalt murket brädgolv.
Jag undrar hur det går till rent tekniskt att gjuta andra halvan i betong. Som tur är finns det redan något som liknar kantelement runtom brädgolvet. Så rent praktiskt verkar det enkelt att armera det rektangulära hålutrymmet och sedan fylla med betong. tanken är att kunna använda byggnaden som ett gästboende i framtiden, Året runt och vi bor i södra Sverige.

- om vi isolerar den nya halvan av betongplattan, kan det skapa några problem då den gamla halvan är oisolerad?

- Är det värt det att isolera eller är det en onödig utgift? Blir det någon markant skillnad i uppvärmningen/inomhusklimatet?

- Kan det räcka med en oisolerad platta som man gjuter för garage eller dylikt dvs 80-100 mm? Vilket slags armeringsnät behövs?

- Är det genomförbart att gjuta på egen hand med betongblandare och säckar? två personer som lägger en heldag på det. Eller är det idioti?

Prio är budget för oss vi har inga stora pengar att lägga på projektet och därför vill vi så mycket som möjligt undvika alla extra utgifter.

stort tack för er uppmärksamhet och hjälp. Alla tips är välkomna!

- om vi isolerar den nya halvan av betongplattan, kan det skapa några problem då den gamla halvan är oisolerad?

- Är det värt det att isolera eller är det en onödig utgift? Blir det någon markant skillnad i uppvärmningen/inomhusklimatet?
Det är värt att isolera om du så ens bara isolerar 100mm EPS, du får en brytning på en köldbrygga som hade, om du hade kunnat och haft möjlighet till två exakt likadana byggnader, hade känts markant bara du kliver in i rummet.
Givetvis hjälper det till med uppvärmningen om den stora stenen i botten inte är direkt anliggande till en kall punkt, ca 20% av en byggnad kyls ner av en dålig eller icke isolerad grund/platta, ca 25% pga dåligt isolerade samt dåligt vindhämmande väggar, ca 30% av undermåligt isolerat tak, ca 15% pga dåliga fönster och dörrar, och resterande 10% pga ungarna inte stänger dörren efter sig.
Innomhusklimatet går nog enklast att beskriva som en lätt vandring in i ett stall jämnfört med dit hem just nu, fukt i lukten i omgivningen å lite så där.

- Kan det räcka med en oisolerad platta som man gjuter för garage eller dylikt dvs 80-100 mm? Vilket slags armeringsnät behövs?
Idag isoleras ju garage med nästan 200mm EPS också. Normalt öser man inte i mer betong än 80-100mm såvidare det inte handlar om en form av industribyggnad där 150mm förekommer.
Så 80-100mm betong duger helt kalas för dig.
Skillnade mellan S80 och S100 är hållmotstånds kraften i isoleringen. Idag brukar folk säga att allt under S80 sitter PÅ väggen, allt över S100 står väggen på.
Försök sattsa på S100, Men saknas blocket annonserna för detta så givetvis går det med S80 också i er gäststuga.
Armeringsnät duger bra för dig med något från tex Byggmax, är samma nät som används ute på byggen av fackmanna mässig personal med skillnaden till att dom bitarna Byggmax kan erbjuda är en nerklippt byggmatta som blivit 3 bitar. bitarna du nämner måtten på kommer funka fint, kan till och med vara så att du kommer behöva kapa bort 5cm på den biten du hade 10 cm till godo på. stålet skall ej sticka ut ur betongen så spara i alla fall 5 cm till betongkantens färdiga slut. stålet skall vara 5-8mm i mattan, rut storleken som redan nämnts bör ligga vid 150mm och knyts ihop med minst två rutors överlappning och behöver inte bindas ihop med några voter. Därimot kan de vara fördelaktigt att borra några hål i kanten på den gamla plattan (4-5st) och fästa fast några armerings järn med kemankare där för att hämma deligationen mellan plattorna och binda ihop med mattorna i den nya betongplattan, renskära och prima den gamla betong kanten kan också göras innan ni startar betongblandaren. MEN, funderar ni på att sätta en vägg där efter gjutning så kan de spela kvitta roll.

- Är det genomförbart att gjuta på egen hand med betongblandare och säckar? två personer som lägger en heldag på det. Eller är det idioti?
JA och JA. De är jättemånga byggare som blandar dessa småmängderna själva istället för att belasta projektet med en betongbil. Offerera som att det är en bil med, blanda själv= vinst.
Du kan absolut göra detta själv!
Höjjer en finger till här.
Du ska INTE köpa färdiga grovbetong säckar. Då har du larmat hål i plånboken med hagelbrakaren.
Du skall portionsblanda (säger jag här med hög röst till datorn).
Standard cement. ett släp grus antingen dyra varianten gjut/puts grus, eller enkla och billigare varianten stenmjöl 02 eller helst 0-4 om det finns samt en släp med makadam 8-11.
Skillnaden mellan grusen och stenmjölet rent märkbart för dig hade varit färgen och konsistensen på färdig betong. Stenmjölen blir mörkare och en aning svårare att arbeta ut då de har en förmåga att bli lite trögflytande. Har du aldrig gjutit med grus själv tidigare så kommer du inte förstå vad jag precis sa. :)
Prova inte med heroiska insattser med att gräva fram sand i trädgården eller dyjligt, humus är en svampspor i tidigt stadie och finns i allt som inte är tvättat = bränningen i cementen dör ut med vittring av betongen som resultat i bästa fall, annars bara en kladdig hög att halka i.


En säck cement 20-25kg är perfekt till 2st blandningar á 60-80 liter betong i en normal hemma-brocka.
Recept:
3st toppade Hultafors bredskyffel makadam 8-11 (vattna upp en aning så fastnar inte nästa ingridients)
3st toppade Hultafors bredskyffel stenmjöl 0-2 alt 0-4 (vattna upp till variant gegga, inte pannkaks smet de skvätter)
0,5st säck cement ( håll andan när du tömmer säcken och va halvredo med vatten om de går torrt)
3st toppade Hultafors bredskyffel stenmjöl 0-2 alt 0-4 (låt blanda några minuter)
Vid behov tillsätt 1st skyffel med stenmjöl för mängd, annars brukar det bli bra här.
Du lyssnar efter ett halvhasande ljud med en geggsmäll på mitten, då kan du undersöka blandningen om de känns som du kan hälla ut den från tex en skottkärra ner på platsen den skall vara utan att skottkärran följer med.
Helhasande ljud har du en blandning med för lite vatten, tyst ljud med plaskande, för mycke vatten.
Du kan som regel inte ha för mycke vatten igentligen, de som blir bekymmret med för mycke vatten är att de rinner å kliner överallt och är omöjligt att bestämma över.
För lite vatten blir de tungjobbat.
Kan vara smidigt att direkt efter tömd brocka, kasta i de 3 skyfflarna makadam och spola i vatten, så håller du brockan ren oavsett om du är klar eller ska blanda en till.


Prio är budget för oss vi har inga stora pengar att lägga på projektet och därför vill vi så mycket som möjligt undvika alla extra utgifter.
Extra utgifter kommer bara när man går utanför de man bestämt sig för från början.
Dock är de helt klart värt att sätta sig ner och tänka efter på vad man INTE kan göra när detta projektet är genomfört och överväga för och nackdelar samt värdighet för själva fastigheten men framförallt för er.

Ex.
Projekt betongplatta: Planerat - armering + cement + grus + makadam + isolering, gjuta, torka, skura för len yta, härda. KLART. nu är de försent att börja fundera på golvvärme tex.
 
Redigerat:
Stort tack för långt och utförligt svar, inklusive en del humor! Uppskattas! Några följdfrågor!

Z ZcR skrev:
-
Försök sattsa på S100, Men saknas blocket annonserna för detta så givetvis går det med S80 också i er gäststuga.
Ok! Ja det är en viss prisskillnad. Kommer ju inte att bli några enorma belastningar så om detta är den enda skillnaden och ej isoleringsvärdet, så känns ändå S80 mer aktuellt.

”stålet skall ej sticka ut ur betongen så spara i alla fall 5 cm till betongkantens färdiga slut.”

Du åsyftar här de enskilda tjockare järnen i voten eller nätet inne i plattan?

”behöver inte bindas ihop med några voter.”

nu blev jag förvånad! Ska inte nätet bindas ihop med järnen i voterna? Så att allt blir en enda sammanhängande armeringsstruktur?


”Däremot kan de vara fördelaktigt att borra några hål i kanten på den gamla plattan (4-5st) och fästa fast några armerings järn med kemankare där för att hämma deligationen mellan plattorna och binda ihop med mattorna i den nya betongplattan”

Aha! Jättebra tips! Alltså järn som man skjuter in i horisontella borrhål i samma höjd som nätet (alltså ca 5 cm under plattans topp) och som sedan når ut till nätet?

”renskära och prima den gamla betong kanten kan också göras innan ni startar betongblandaren. MEN, funderar ni på att sätta en vägg där efter gjutning så kan de spela kvitta roll.”

Jättebra att du nämner detta också, för den gamla plattan är dålig, långt ifrån jämn, med den del gropar osv. Min plan var att gjuta på med en liten mängd ny betong ovanpå den, jämna ut och sedan fortsätta med den nya plattan, och sedan på slutet dra slodan över alltihop. Den gamla plattan har alltså en del kratrar, kanter och en ordentlig ”dalgång” på mitten. Kan detta funka?

”Extra utgifter kommer bara när man går utanför de man bestämt sig för från början.”

Bra sagt! Mycket är vunnet om man planerar väl!

tack igen.

Ps. Har nu, efter att ha ringt och frågat vad det kostar med betongleverans, insett idiotin med att blanda med färdiga säckar. Sådana säckar är givetvis endast för småjobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.