Jag har en ringklocka av modellen per bilden. Den fungerar inte och jag förstår inte riktigt vart felet finns. Blev tipsat om att det kunde vara batteriet - behöver jag då skruva loss den? Jag ser inga ledningar från den.
 
  • Trådlös ringklocka monterad på en röd dörr, synliga skruvar, utan synliga ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut på insidan? Det ser väldigt mycket ut som en ringledningsknapp. Dvs. Utan batteri och en transformator för klockan .. har du skruvat upp den och tittat in?

Har den slutat fungera, eller har den aldrig fungerat?
 
C Christoffer L skrev:
Hur ser det ut på insidan? Det ser väldigt mycket ut som en ringledningsknapp. Dvs. Utan batteri och en transformator för klockan .. har du skruvat upp den och tittat in?

Har den slutat fungera, eller har den aldrig fungerat?
Flyttade nyligen in så vet ej om den fungerade tidigare. Ska skruva upp den - är det nåt man ska tänka på?
 
A Albin_H skrev:
Ska skruva upp den - är det nåt man ska tänka på?
Det du fotat är bara "tryckknappen" och gissningsvis är det inte den det är felet på. Leta rätt på själva "ringklockan" och fota. Går den på batteri eller nätspänning/transfrormator?
 
Det ringklocksknappen gör är att en kortsluter de två ledarna när någon trycker på knappen som i sin tur ska påverka ringklockan inne i lägenheter.
Det enda du kan göra med knappen är att lossa den och kortsluta kablarna och lyssna om det ringer då, du kan även mäta att den kortsluter om du misstänker att knappen är trasig.
Det är ovanligt att knappen går sönder men det finns nya knappar som inte är så dyra om den måste bytas ut.
Om det fortfarande inte fungerar så får du felsöka innanför dörren och då är det själva ringklockan som du får kontrollera att det finns ström till den, den kan ha fast matning eller batteri, då kan du mäta att det finns ström för annars är det något fel med strömmatningen.
Om det är fast matning så sitter det en ringledningstransformator som antingen är trasig om det inte finns någon ström till ringklockan eller matningen till ringledningstransformator om det inte finns ström fram till den, kanske en säkring som är trasig.
Inkommande spänning på en ringledningstransformator är ofta 220V så där bör du inte mäta själv.
Du kan även påverka ringklockan på samma sätt som ringklocksknappen och se om den då fungerar för då är det kabeln som är trasig.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det ringklocksknappen gör är att en kortsluter de två ledarna när någon trycker på knappen som i sin tur ska påverka ringklockan inne i lägenheter.
Det enda du kan göra med knappen är att lossa den och kortsluta kablarna och lyssna om det ringer då, du kan även mäta att den kortsluter om du misstänker att knappen är trasig.
Det är ovanligt att knappen går sönder men det finns nya knappar som inte är så dyra om den måste bytas ut.
Om det fortfarande inte fungerar så får du felsöka innanför dörren och då är det själva ringklockan som du får kontrollera att det finns ström till den, den kan ha fast matning eller batteri, då kan du mäta att det finns ström för annars är det något fel med strömmatningen.
Om det är fast matning så sitter det en ringledningstransformator som antingen är trasig om det inte finns någon ström till ringklockan eller matningen till ringledningstransformator om det inte finns ström fram till den, kanske en säkring som är trasig.
Inkommande spänning på en ringledningstransformator är ofta 220V så där bör du inte mäta själv.
Du kan även påverka ringklockan på samma sätt som ringklocksknappen och se om den då fungerar för då är det kabeln som är trasig.
Tack! Hittar ingen ringklocka inomhus, vart brukar den finnas?
 
Oftast i hallen och det är vanligt att de är placerade högt upp på väggen, någonstans där det också finns 220v. Det går inte att lista ut var sladdarna från tryckknappen tar vägen?
 
Med stor säkerhet har kontakterna i knappen oxiderat. Skruva av knappen på utsidan och operera fram dom två isolerade trådarna inuti. Troligen är det ärgat koppar. rengör kopparändarna med fint slipppapper tills det glänser. Du behöver inte vara rädd för strömstötar, det är lågvolt.
När ledarändarna är glänsande, lägg ihop dom. Ringer ringklockan nu?
Berätta sedan!
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
A Albin_H skrev:
Hittar ingen ringklocka inomhus, vart brukar den finnas?
Har den fungerat? Varifrån har då ljudet kommit? Har du någon transformator eller annan okänd "pryl" vid elcentralen? Något som kan se ut som en eldosa med "galler" i hallen? Lite bilder på bland annat centralen kan hjälpa?

Är det en lägenhet? Fungerar dina grannars klockor och var sitter de i så fall?

I "värsta" fall har klockan tagits bort vid tidigare renovering...

T Thomas_Blekinge skrev:
Med stor säkerhet har kontakterna i knappen oxiderat.
Visst kan det vara så. Men med ungefär lika stor säkerhet kan det vara batterier som tagit slut, eller en trafo som lagt av, eller en klocka som "mekaniskt" kärvat ihop, eller något annat...
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Låt oss gissa(med tanke på TS tidigare trådar) att detta är i en BRF , är det den boende eller föreningens ansvar?
 
C Christoffer L skrev:
Låt oss gissa(med tanke på TS tidigare trådar) att detta är i en BRF , är det den boende eller föreningens ansvar?
Är det en lgh är det enklaste sättet att ta reda på var ringklockan sitter (satt) att ringa på hos nån granne. Ringer det inte när du trycker på knappen går du till nästa granne - när du väl hittar nån det ringer på så kan du fråga var deras ringklocka sitter så kan du jämföra med din lgh sen :)
 
Tack för alla svaren. Ansvaret är hos boende. Det är en brf och jag fick tillträde för en månad sen. Jag ska höra med brf:n om vart det sitter, de sa att det antagligen var batterier.
 
De vi har haft har suttit en bit ovanför dörren, bakom en rund perforerad plåtbit.
Kanske blivit övertapetserad.
Knacka runt och lyssna efter något som låter ihåligt.
 
Kan det ha varit det här? Mailade gamla ägarna och det fungerade aldrig under deras tid (12 år). Inte mycket hembesök skulle jag tro :)

Vill helst rädda originaldetaljer - hur skulle jag kunna ordna med ringklocka om bild 2 stämmer överens med där ringklockan funnits tidigare. Kan man koppla in en i efterhand?
 
  • Övermålad plats på vägg där en ringklocka kan ha varit monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedslitet och oanvänt område där en ringklocka kanske suttit, med synliga ledningar och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se vad det är där i nederkant. Men om det är en sladd, så bör den ju gå till knappen på utsidan.
Gör den det är det bara att dra en ny sladd och koppla in en klocka.
Men varför den skulle sitta så bakom en metallucka förstår jag inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.