Jag skulle vilja få tips på planlösningsförslag på en extra-toalett, dvs hur stort utrymmet måste vara som minst för att få plats med en WC och ett tvättställ.
Den behöver inte vara handikappanpassad antar jag eftersom jag har ett badrum bredvid som är det.
Jag har tänkt ett utrymme som är så litet som möjligt på bredden, dvs en smal dörr, osv.

Tacksam för tips och ideér!!

Mvh
L-O
 
Hej!
vi ska bygga en ny gästtoalett, den kommer vara 1 meter bred och 1,3 meter lång. alldeles lagom tycker vi, då får vi rum med en toalett och ett lite mindre handfat. dörren är normalstorlek, typ 0,8 meter bred (tror jag...) har den mer åt höger så det blir lite mer utrymme åt vänster för handfatet.
Lycka till!
 
wahlström skrev:
Hej!
vi ska bygga en ny gästtoalett, den kommer vara 1 meter bred och 1,3 meter lång. alldeles lagom tycker vi, då får vi rum med en toalett och ett lite mindre handfat. dörren är normalstorlek, typ 0,8 meter bred (tror jag...) har den mer åt höger så det blir lite mer utrymme åt vänster för handfatet.
Lycka till!
Tack för ditt svar!
Har kollat lite olika planlösningar i lägenheter som det kommunala bostadsbolaget i stan har lediga. I många fyror finns det en extra-toa.
Ganska vanligt är bredd ca 0,9m och längd 1,3m, stämmer alltså väl med storleken ni har valt. De flesta lägenheterna jag såg är från 50-60-talet. Så nu kanske man bygger lite rymligare. Så 1x1,3 verkar vara det perfekta alternativet!
Ska kolla om jag får plats med den där extra decimetern ;)

/L-O
 
Enligt svensk standard SS 91 42 21:2006 är min måtten
1200 x 1300
1100 x 1400
1000 x 1500
900 x 1600

Min avstånd centrum WC till vägg är 400
Min avstånd centrum handfat till vägg är 450


/Patrik
 
Ursäkta att jag kapar tråden lite men SS 91 42 21:2006 verkar ju vara en otroligt bra sak att ha. Hittade att man kunde köpa den på nätet för 675:-. Vet någon om man kan köpa den i en normal bokhandel också? Går den att låna på biblioteket?

/Maxen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.