Förra våren la jag ner jordvärme under en del av gräsmattan och sådde nytt gräs efter konstens alla regler. Gräsmattan blev också fantastiskt fin framåt mitten av sommaren. Det nya gräset växte ända in i november, längre än någon annan del av gräsmattan.

Men nu ser den helt död ut på många platser. Runtomkring börjar det bli grönt, men där jag sådde nytt syns inget grönt alls. Istället är det som en brun tillplattad ”filt”.

Vad kan jag göra? Räcker det med att ha på dressjord och gräsfrön eller behöver jag göra ett större ingrepp? Eller ska jag ha is i magen och se vad som händer när det börjar bli varmare?
 
  • Delvis brun och död gräsmatta där jordvärme installerats och nytt gräs såtts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun tillplattad gräsmatta med tecken på skador och få gröna områden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun tillplattad gräsmatta med skadade partier och en sparkcykel på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser misstänkt ut som snömögel?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Det ser misstänkt ut som snömögel?
Är osäker på hur snömögel ser ut, men det finns inget vitt/grått i gräsmattan. Bara brunt i olika nyanser...
 
Baserat på angiven info skulle jag också tro på snömögel men jag är ingen expert på ämnet. Kan det ha varit förlångt innan vintern kom? Hårt gödslat? Hursom, skadad verkar ändå finnas där.

Jag skulle försiktigt krattat bort filten då den kväver övrigt gräs som kan tänka återhämta sig. Sen är det tyvärr på med jord och stödså som gäller.
 
Tittade på bilderna på datorn och är inte lika övertygad om att det är snömögel längre, men googla på det och jämför.

Vad har du för jordmån?
 
M mxjolle skrev:
Baserat på angiven info skulle jag också tro på snömögel men jag är ingen expert på ämnet. Kan det ha varit förlångt innan vintern kom? Hårt gödslat? Hursom, skadad verkar ändå finnas där.

Jag skulle försiktigt krattat bort filten då den kväver övrigt gräs som kan tänka återhämta sig. Sen är det tyvärr på med jord och stödså som gäller.
Ja det var ganska långt när vintern kom till slut. Mycket längre än omgivande gräs.

Tack för tipsen! Får testa det.
 
Vad är det för gräs du har sått? Jag har några grannar en bit bort på gatan som har sått nytt gräs på en bit av gräsmattan efter ett grävarbete, och deras gräs såg ut precis så nu under våren. Det var som att man hade totalt dödat ett område. Nu har det börjat komma upp nytt grönt gräs (fast med tanke på denna kalla vår är det för tidigt att säga hur det kommer att bli) där. Vet inte vad det är för typ av gräs, men jag har noterat att det på vissa allmänna ytor i kommunen ser likadant ut: vad det nu än är för gräs så verkar det ovan jord stendö över vintern men sedan kommer det upp nya strån. Så beter sig inte mitt gräs utan det är grönt eller gulgrönt på våren (även om det i våras blev några döda fläckar på ytor där det tyvärr legat saltblandat snöblask).

Eftersom du har tagit värme från jorden har du ju alltså kylt ner den (jag antar att du med "jordvärme" menar kollektorslang snarare än värmeslingor :)) och med tanke på den svala våren gissar jag att du haft ett visst värmebehov. Marken kanske därför håller i princip vintertemperatur fortfarande. Har du möjlighet att kolla vad du har för temperatur i jorden innan du vidtar åtgärder?
 
Jag skulle ha lite is i magen och bara kratta med plasträfsan för att lyfta och få in syre till botten. Sen är det bara o vänta.

Är inte rötterna döda så kommer det skjuta nya skott och bli grönt igen.
Skjuter det inga skott och den förblir död så gå på hårt med stålkrattan och sen lite dress och nya frön.
 
  • Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Vad är det för gräs du har sått? Jag har några grannar en bit bort på gatan som har sått nytt gräs på en bit av gräsmattan efter ett grävarbete, och deras gräs såg ut precis så nu under våren. Det var som att man hade totalt dödat ett område. Nu har det börjat komma upp nytt grönt gräs (fast med tanke på denna kalla vår är det för tidigt att säga hur det kommer att bli) där. Vet inte vad det är för typ av gräs, men jag har noterat att det på vissa allmänna ytor i kommunen ser likadant ut: vad det nu än är för gräs så verkar det ovan jord stendö över vintern men sedan kommer det upp nya strån. Så beter sig inte mitt gräs utan det är grönt eller gulgrönt på våren (även om det i våras blev några döda fläckar på ytor där det tyvärr legat saltblandat snöblask).

Eftersom du har tagit värme från jorden har du ju alltså kylt ner den (jag antar att du med "jordvärme" menar kollektorslang snarare än värmeslingor :)) och med tanke på den svala våren gissar jag att du haft ett visst värmebehov. Marken kanske därför håller i princip vintertemperatur fortfarande. Har du möjlighet att kolla vad du har för temperatur i jorden innan du vidtar åtgärder?
halper halper skrev:
Vad är det för gräs du har sått? Jag har några grannar en bit bort på gatan som har sått nytt gräs på en bit av gräsmattan efter ett grävarbete, och deras gräs såg ut precis så nu under våren. Det var som att man hade totalt dödat ett område. Nu har det börjat komma upp nytt grönt gräs (fast med tanke på denna kalla vår är det för tidigt att säga hur det kommer att bli) där. Vet inte vad det är för typ av gräs, men jag har noterat att det på vissa allmänna ytor i kommunen ser likadant ut: vad det nu än är för gräs så verkar det ovan jord stendö över vintern men sedan kommer det upp nya strån. Så beter sig inte mitt gräs utan det är grönt eller gulgrönt på våren (även om det i våras blev några döda fläckar på ytor där det tyvärr legat saltblandat snöblask).

Eftersom du har tagit värme från jorden har du ju alltså kylt ner den (jag antar att du med "jordvärme" menar kollektorslang snarare än värmeslingor :)) och med tanke på den svala våren gissar jag att du haft ett visst värmebehov. Marken kanske därför håller i princip vintertemperatur fortfarande. Har du möjlighet att kolla vad du har för temperatur i jorden innan du vidtar åtgärder?
Har sått ”vanligt” gräs från granngården. Blev väldigt fint under sommaren i alla fall På några ställen finns det gröna strån som kommit upp, så hoppet är kanske inte helt ute.

Ja precis, det ligger en kollektorslang i backen. Har också funderat på om det kan vara nedkylt i backen. Ska se om jag hittar något att mäta temperaturen med.
 
L Lutte skrev:
Jag skulle ha lite is i magen och bara kratta med plasträfsan för att lyfta och få in syre till botten. Sen är det bara o vänta.

Är inte rötterna döda så kommer det skjuta nya skott och bli grönt igen.
Skjuter det inga skott och den förblir död så gå på hårt med stålkrattan och sen lite dress och nya frön.
Tack för tips! Ja, får nog avvakta lite till och kratta försiktigt till att att börja med.
 
Min begränsade erfarenhet med gräs är att det kan vara svårt att ha tålamod :) Ibland går det resande fort (står 2–4 veckor på påsen och så är det en fin gräsmatta på tio dagar under rätt förhållanden) och ibland så tar det evigheter (när man så fort snön har försvunnit förväntar sig att det ska hända något).

Skulle också rekommendera att få bort den döda filten. Om du får det att stå upp med lite räfsande kan du kanske köra över det lågt med uppsamlare för att få lite mer sol och värme till de nya stråna. Kanske våren kommer nu äntligen...
 
Så på våren/försommaren är ju dessutom alltid svårare än på hösten. Både luft och jorden är kallare och risk för att det blir torrt. Dessutom blir det alltid mer ogräs än om man sår på hösten.
 
Ja, det är svårt. Men om alternativet är ingen gräsmatta alls … och i detta fall verkar det vara en rätt begränsad yta så borde gå att handvattna ett par gången om dagen de få veckorna innan det tittar upp. Svårast brukar vara att hålla barn och djur borta från gräset innan det etablerat sig :)
 
Precis, alternativen är inte så(!) många. Att hålla jorden fuktig är verkligen A och O för en snabb etablering. Har lyckats bra med vårsådd vid ett par tillfällen men det är nästan ett måste med bevattningstimers. Det gör stor skillnad i hur snabbt gräset etablerar sig, även om jag vid andra tilfällen yckt jag har hållt jorden fuktig med manuell vattning så är det stor skillnad.

Har använt Gardena Flex (400 kr) och denna spridaren: https://www.jula.se/catalog/tradgar...attning/vattenspridare/vattenspridare-752238/. Prisvärd och funktionell lösning.

Ett tips är att lägga på växtduk vid sådd på våren. Dels håller det fukten men framförallt blir det mindre ogräs.
 
Bronken
OT: Konstigt det där med gräs. Där man ansträngt sig kommer inget. Har försökt få gräsmatta på delar av tomten men det enda ställe där säkert vet att det växer bra är på infarten - packat stenmjöl.
 
  • Haha
  • Gilla
halper och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.