Z
Hej alla :)

Jag har nyligen köpt hus. Det är mitt första hus och allt är nytt för mig. Spännande! Min trädgård är omringad av 3 grannar - framför mig och på sidorna. Jag skulle vilja få det lite mer privat och funderar på att plantera vad jag gissar är Tujor, vilket många andra villaägare i området har gjort.

Är det något man bör tänka särskilt på? Jag antar att man inte kan plantera dom direkt på tomtgränsen eftersom de måste underhållas från bägge håll? Man får då "offra" 1 meter eller liknande av sin tomt?

Kan man beställa plantering av "färdiga" Tujor som redan är 1.5-2m höga? Tycker mig ha sett att vissa verkar ha gjort så.


Tacksam för svar.
 
Min erfarenhet av tuja-häck är att det fungerar jättebra mot insyn men i övrigt inget jag rekommenderar. Det skymmer solen för dig alt grannen och där är problemet. Mossig gräsmatta, svårt att få annat att gro, huset kallt och snön ligger kvar till mitten av maj så man får vattna bort den (okej överdriver lite). Har precis tagit ner superhöga tujor och det kändes som att släppas ut ur ett fängelse. Insynen struntar vi rätt mycket i men de områden vi är på utomhus som t.ex. uteplatsen och uteduschen som vi vill ha lite mer intimt har jag byggt insynsskydd för och så har vi lite småbuskar och träd strategiskt planterade (och skall plantera). Lokala skymda zoner i trädgården släpper in ljuset och luften. Ingen mossa på fruktträden eller annat heller. Solen och vinden torkar snabbt upp det blöta och myggen minskar.

Skall jag vara ärlig så hatar jag tujor efter 5 år bakom dem. Det är jag och mina var 5-6 meter höga. Håller man dem till 1,5 meter så kanske de är fina? Var beredd på att de skräpar också men ganska lokalt under dem. Håll rent där eller så får du en ful mullbänk under.

Rent personlig reflektion.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
En erfarenhet till.
En meter i diameter (om man sköter om dem) blir t.ex. 20 kvm mindre tomt om häcken är 20 meter. Det låter lite men det har stor betydelse för rymdkänslan på en mindre tomt runt 1.000 kvm.
 
Z
Hej,

5-6m hade jag definitivt inte tänkt, snarare max 2 meter. Bara nåt som skiljer tomterna åt eftersom det rör sig om relativt små tomter (550kvm).
 
Skulle definitivt kika på annan form av insynsskydd för en så liten tomt. Häck sväljer rätt rejält med yta. 2 meter hög på så liten tomt blir mer problem än det löser något som jag ser på det hela. Det är iofs en högst personlig åsikt. Kan nästan lova att om några år kommer du i delirium rusa ut mitt i natten en torsdag och riva upp den med bara händerna. Eller så gör grannen det... ;):rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Z
Jag måste ändå kontra med att säga att det inte ser ut att ta så mycket plats på de tomter jag sett här. Det kanske inte är just Tujor jag sett då? Ska erkänna att jag kan väldigt lite om detta. Någon form av häck (2m) är nog vad jag är ute efter.
 
Det är säkert tujor du har sett för det är i stort sett det folk sätter upp i sina tomtgränser nu för tiden.
För att hålla en tuja smal måste man klippa den (och forsla bort klippet) ett par gånger om året. Det är där det börjar gå fel för de flesta. Släpper man iväg dem för snabbt går det inte att reparera skadan och klippa in dem mer senare. Tuja bryter inte nytt på brun ved så man kan bara toppa det gröna. Så då står folk där med tujor som är en meter breda när de nått två meter på höjden.

Men det finns en massa andra växter som fungerar som häck så ta det lugnt och läs på innan ni bestämmer er för vilken/vilka typer av häckar ni ska ha. Kanske behövs det inte ett kompakt två meter högt insynsskydd på alla tre sidor alla delar av året? Kanske är er tomt väldigt torr och då är tuja inget bra alternativ. Titta på hur solljuset vandrar så att ni inte skymmer ert eller grannens bästa solläge.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Skulle definitivt kika på annan form av insynsskydd för en så liten tomt. Häck sväljer rätt rejält med yta. 2 meter hög på så liten tomt blir mer problem än det löser något som jag ser på det hela. Det är iofs en högst personlig åsikt. Kan nästan lova att om några år kommer du i delirium rusa ut mitt i natten en torsdag och riva upp den med bara händerna. Eller så gör grannen det... ;):rofl:
Skulle nog vilja påstå att det är en ganska normal tomtstorlek för villatomter inom de attraktiva tätorternas detaljplansområden. Men din poäng om ljuset är relevant. Om det handlar om insyn i trädgården/uteplats som bara används på sommaren, sätt en lövande häck som släpper igenom ljuset på vintern. Handlar det om tomten och något enstaka fönster, sätt en lövande häck och komplettera med prydnadsträd/buskar strategiskt planterade i siktlinjen mot fönstren där ni vill slippa insyn. Och handlar det om samtliga fönster på nedervåningen... ja då kanske thujahäck bör övervägas. Idegran kan också vara ett vintergrönt alternativ beroende på var i landet ni ska plantera. Om du inte bott i villa tidigare och är van vid lägenhet utan insyn kanske det är värt att bo in sig innan man lägger mycket pengar på en uppvuxen häck. Om ni bor i ett lugnt villakvarter kommer insynen vara begränsad till barn som går till skolan och leker ute på gatan, promenerande vuxna (som oftast brukar hålla sig till den oskrivna regeln att inte titta in i andras fönster), grannarna som vill se in hos dig lika lite som du vill se in hos dom, och kanske någon enstaka älg. Det är inte som att bo mitt i staden där löst folk går och glor.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Z
H Harmagedon skrev:
Det är säkert tujor du har sett för det är i stort sett det folk sätter upp i sina tomtgränser nu för tiden.
För att hålla en tuja smal måste man klippa den (och forsla bort klippet) ett par gånger om året. Det är där det börjar gå fel för de flesta. Släpper man iväg dem för snabbt går det inte att reparera skadan och klippa in dem mer senare. Tuja bryter inte nytt på brun ved så man kan bara toppa det gröna. Så då står folk där med tujor som är en meter breda när de nått två meter på höjden.

Men det finns en massa andra växter som fungerar som häck så ta det lugnt och läs på innan ni bestämmer er för vilken/vilka typer av häckar ni ska ha. Kanske behövs det inte ett kompakt två meter högt insynsskydd på alla tre sidor alla delar av året? Kanske är er tomt väldigt torr och då är tuja inget bra alternativ. Titta på hur solljuset vandrar så att ni inte skymmer ert eller grannens bästa solläge.
Är lite nyfiken, hur många undviker att sätta upp häckar för att de är oroliga över att grannen inte får sol på en viss plätt? Visste ärligt talat inte att det var en grej. Hus är som sagt nytt för mig.
 
Jag står i begrepp att sätta upp häck med.
Men har ratat Thuija av flera av anledningarna ovan. Ny tanke är avenbok.

Lövträd är bättre för själen än barrträd med. Förutom krattningen då ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Z
anthill anthill skrev:
Skulle nog vilja påstå att det är en ganska normal tomtstorlek för villatomter inom de attraktiva tätorternas detaljplansområden. Men din poäng om ljuset är relevant. Om det handlar om insyn i trädgården/uteplats som bara används på sommaren, sätt en lövande häck som släpper igenom ljuset på vintern. Handlar det om tomten och något enstaka fönster, sätt en lövande häck och komplettera med prydnadsträd/buskar strategiskt planterade i siktlinjen mot fönstren där ni vill slippa insyn. Och handlar det om samtliga fönster på nedervåningen... ja då kanske thujahäck bör övervägas. Idegran kan också vara ett vintergrönt alternativ beroende på var i landet ni ska plantera. Om du inte bott i villa tidigare och är van vid lägenhet utan insyn kanske det är värt att bo in sig innan man lägger mycket pengar på en uppvuxen häck. Om ni bor i ett lugnt villakvarter kommer insynen vara begränsad till barn som går till skolan och leker ute på gatan, promenerande vuxna (som oftast brukar hålla sig till den oskrivna regeln att inte titta in i andras fönster), grannarna som vill se in hos dig lika lite som du vill se in hos dom, och kanske någon enstaka älg. Det är inte som att bo mitt i staden där löst folk går och glor.
Jag är van att bo i lägenhet och där är det inte så mycket insyn. Man kan sola naken på balkongen i princip. Jag tänker att det kommer kännas lite awkward att sitta och fika i trädgården eller bada i jacuzzin och så har man en granne 2-3 meter bort med besök som sitter och glor på en? :rofl:
 
Zaps skrev:
Jag är van att bo i lägenhet och där är det inte så mycket insyn. Man kan sola naken på balkongen i princip. Jag tänker att det kommer kännas lite awkward att sitta och fika i trädgården eller bada i jacuzzin och så har man en granne 2-3 meter bort med besök som sitter och glor på en? :rofl:
Lite roligt att du skriver så. Råkar nämligen ha en granne som tydligen badar naken i sin tunna och fick frågan av en boende längre ner på gatan om jag har reagerat på det. Faktum är att jag som bor direkt granne och har viss insyn aldrig lagt märke till någon nakenhet och var ovetandes tills jag fick det berättat för mig. Helt ärligt kunde jag personligen inte bry mig mindre men det kan givetvis finnas sådana som blir störda. Poängen är: anta inte att dina närmaste grannar håller dig under uppsikt, sannolikheten är nog minst lika stor att kvarterets självutnämnda kejsare flera hus bort har bättre koll. Välkommen till villalivet! :cool:
 
  • Gilla
MacAver och 1 till
  • Laddar…
Zaps skrev:
... det kommer kännas lite awkward att sitta och fika i trädgården eller bada i jacuzzin och så har man en granne 2-3 meter bort med besök som sitter och glor på en? :rofl:
Man vänjer sig. :rofl:Skämt å sido. Barrikadera dig inte! Löv är bra förslag och mindre strategiska partier. Kan vara ganska nära den plats man vill ha lite skyddad som sagt i flera inlägg ovan. Spana in siktlinjer mot utrymmen i trädgården där ni vill sitta ifred och använd även skärmar. De kan kantas eller klättras på av grönt och locka fram kreativitet. Bättre skapa många rum med ljus och luft än ett med dålig cirkulation och mörker. Det mår man sämre av än biodynamisk blängsylta från grannarna.

;)
 
  • Gilla
Mamsenbamsen och 2 till
  • Laddar…
Z
anthill anthill skrev:
Lite roligt att du skriver så. Råkar nämligen ha en granne som tydligen badar naken i sin tunna och fick frågan av en boende längre ner på gatan om jag har reagerat på det. Faktum är att jag som bor direkt granne och har viss insyn aldrig lagt märke till någon nakenhet och var ovetandes tills jag fick det berättat för mig. Helt ärligt kunde jag personligen inte bry mig mindre men det kan givetvis finnas sådana som blir störda. Poängen är: anta inte att dina närmaste grannar håller dig under uppsikt, sannolikheten är nog minst lika stor att kvarterets självutnämnda kejsare flera hus bort har bättre koll. Välkommen till villalivet! :cool:
Får man en tjusig nakenbadande dam till granne så kanske det är dom som får bygga insynsskydd mot mig :crysmile:
 
Vad är det för märkvärdigt med en naken person, alla är lika förutom kubikinnehållet och nyhetens behag finns men avtar med tiden. Tar någon illa upp för att kunna se eller synas, så sätt upp något kring platsen ni vill vara på som det sägs. Utan insyn eller utsyn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.