Maskintok skrev:
nä inte alla.
När grenarna börjar bli svarta och nakna, det vill säga att det saknas kvistar på dem och att de ser torra och livlösa ut så är det på gång.

Sen kan trädet leva länge länge med detta men de är tecken.
Sedan så ska man tänka på att Björk är ett primär träd, det växer fort och är oftast bland det första som växer.. därav namnet.
Men de blir inte gamla, ca 65-75år är lagom.
äldre än så finns men de är sällsynta..
Allt tyder enligt dina beskrivningar på att jag har en döende björk nära grannens hus. Får inspektera björken mer noga och postar bilder här vid osäkerhet.

Visst föredrar björkar väldränerad jord?
Dessvärre står denna Björk i väldigt blöt mark och omringad av både flertal granar och en stor ek.
 
A
V Vindens skrev:
Allt tyder enligt dina beskrivningar på att jag har en döende björk nära grannens hus. Får inspektera björken mer noga och postar bilder här vid osäkerhet.

Visst föredrar björkar väldränerad jord?
Dessvärre står denna Björk i väldigt blöt mark och omringad av både flertal granar och en stor ek.
Björk trivs på alla marker.
tallhed som sumptjärr.
Björk är granens moder, så de granar som kommer upp underifrån är beroende av att Björken dricker vatten...
ek är inte lika glad i björk..
 
Ska fråga den "andre" grannen om åldern. Han är nog kring 75 och uppväxt i "mitt" hus så han brukar veta det mesta. Just nu är denna björk "sist" med att sätta löv men å andra sidan verkar det vara stor variation mellan björkarna som står här ikring.

Självklart ska hackspettungarna få flyga ur boet innan jag påtalar detta och det är ju dessutom grannens beslut, Jag vill bara veta om jag ska påminna honom om detta innan höststormarna... Men jag fortsätter observera trädet under hela våren och sommaren och kanske återkommer med en bild om det inte blir grönt och fint.

Just att det är ett antal hål gör ju att jag är lite extra uppmärksam. Jag tror faktistkt att hackspettens tidigare bostäder även tjänar som bostäder åt andra fåglar. Hålen är ju kanske 5-6 meter upp, och skulle man kapa trädet där ovanför så skulle det ju kunna fortsätta vara en fågelbostad och inte utgöra nån större risk om det föll, bara inte nån person kom imellan.
 
R
Maskintok skrev:
nä inte alla.
När grenarna börjar bli svarta och nakna, det vill säga att det saknas kvistar på dem och att de ser torra och livlösa ut så är det på gång.

Sen kan trädet leva länge länge med detta men de är tecken.
Sedan så ska man tänka på att Björk är ett primär träd, det växer fort och är oftast bland det första som växer.. därav namnet.
Men de blir inte gamla, ca 65-75år är lagom.
äldre än så finns men de är sällsynta..
Fast jag tycker inte de två som TS postade bilder på ser sämre ut än alla andra björkar denna årstiden. Zoomar man in i bilderna verkar det ju komma knoppar överallt, även i topparna. Stammarna är det ju värre med, är det dem du baserar din åsikt på?

Är genuint intresserad av vad du ser, som inte jag ser, för jag har ett antal stora björkar, betydligt större än de vi pratar om här. Ålder okänd, men minst 50 år. Jag tycker de verkar må prima, men i mina ögon ser de ut som på dessa bilder just nu. Vill väldigt gärna behålla dem för de är väldigt vackra, men inte om de riskerar att falla.
 
A
J JohanLun skrev:
Ska fråga den "andre" grannen om åldern. Han är nog kring 75 och uppväxt i "mitt" hus så han brukar veta det mesta. Just nu är denna björk "sist" med att sätta löv men å andra sidan verkar det vara stor variation mellan björkarna som står här ikring.

Självklart ska hackspettungarna få flyga ur boet innan jag påtalar detta och det är ju dessutom grannens beslut, Jag vill bara veta om jag ska påminna honom om detta innan höststormarna... Men jag fortsätter observera trädet under hela våren och sommaren och kanske återkommer med en bild om det inte blir grönt och fint.

Just att det är ett antal hål gör ju att jag är lite extra uppmärksam. Jag tror faktistkt att hackspettens tidigare bostäder även tjänar som bostäder åt andra fåglar. Hålen är ju kanske 5-6 meter upp, och skulle man kapa trädet där ovanför så skulle det ju kunna fortsätta vara en fågelbostad och inte utgöra nån större risk om det föll, bara inte nån person kom imellan.
Korrekt, det är en hel del små fåglar som vill bo i dessa hål.
större hackspett gör fina bohålor.
gröngöling tycker om asp mm.
spillkråkan älskar att hacka sönder de flesta träd för att finna myror..
Även myrstackar är mums..

3 tåig och vitryggig behöver vi inte leta efter, de är sällsynta lika så mindre hackspett.
 
A
R RoAd skrev:
Fast jag tycker inte de två som TS postade bilder på ser sämre ut än alla andra björkar denna årstiden. Zoomar man in i bilderna verkar det ju komma knoppar överallt, även i topparna. Stammarna är det ju värre med, är det dem du baserar din åsikt på?

Är genuint intresserad av vad du ser, som inte jag ser, för jag har ett antal stora björkar, betydligt större än de vi pratar om här. Ålder okänd, men minst 50 år. Jag tycker de verkar må prima, men i mina ögon ser de ut som på dessa bilder just nu. Vill väldigt gärna behålla dem för de är väldigt vackra, men inte om de riskerar att falla.

Trädgård med björkträd med grenar som liknar piasavakvastar mot molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man ser tydligt på den högra vad jag menar.
krävs möjligt ett erfaret öga men när man vet vad man ska kolla efter så..

grövre grenar med lite kvist, ser ut som misshandlad piasavakvast..
Det ska vara mjuka fina linjer med kraft i grenarna och mycket mera spänst i kvistarna..
 
A
ser även på bilden att grannens gran inte mår bra...
 
A
S Spoz skrev:
Ta ner björkar som ser det minsta dåliga ut och vänta inte för länge. [bild]
hela den där raden med Björk har samma kvalitet..
 
R
Maskintok skrev:
[bild]

Man ser tydligt på den högra vad jag menar.
krävs möjligt ett erfaret öga men när man vet vad man ska kolla efter så..
Mannen som talar med björkar :)

Jag kanske får be någon ta en titt på mina för jag verkar sakna förmågan.
 
Maskintok skrev:
ser även på bilden att grannens gran inte mår bra...
Hur ser man det?
Faller den hitåt blir det inte roligt :surprised:
 
A
om man har björksplintborre så brukar hackspettar vara framme.
borren angriper medelålders och äldre björkar under juni juli.. oftast skadade eller döende björkar..

Lämnar oftast ett radband över stammen.
 
A
V Vindens skrev:
Hur ser man det?
Faller den hitåt blir det inte roligt :surprised:
Den har börjat tappa sin gröna massa.
En gran som mår bra har en tät krona som täcker ca 2/3 av stammen.
äldre granar kan klara sig med 50% av stammen men det är vid gynnsamma lägen.
Börjar den släppa kåda så är den snart rutten.
 
A
R RoAd skrev:
Mannen som talar med björkar :)

Jag kanske får be någon ta en titt på mina för jag verkar sakna förmågan.
björkviskaren:crysmile:
Jo jag har ju sett ett antal tusen i mina dagar.. :thinking:;)
 
Maskintok skrev:
Den har börjat tappa sin gröna massa.
En gran som mår bra har en tät krona som täcker ca 2/3 av stammen.
äldre granar kan klara sig med 50% av stammen men det är vid gynnsamma lägen.
Börjar den släppa kåda så är den snart rutten.
Du menar granen längst till vänster på bilden?

Den står vid en industrifastighet så jag får nog anmäla till vederbörande om det kan bli ett problem.

Granen klarade stormen Alfrida utan problem och vi bor i nordlig riktning från samma gran så det hade inte varit kul om den föll hitåt.
Står väl cirka 15m från vårt hus men liten är den inte...
 
A
V Vindens skrev:
Du menar granen längst till vänster på bilden?

Den står vid en industrifastighet så jag får nog anmäla till vederbörande om det kan bli ett problem.

Granen klarade stormen Alfrida utan problem och vi bor i nordlig riktning från samma gran så det hade inte varit kul om den föll hitåt.
Står väl cirka 15m från vårt hus men liten är den inte...
Precis.
Samma sak även här.
Gran kan stå länge, men de kan även vara ruttna inuti.
En gran dör nerifrån och upp.
oftast börjar barren att ändra färg sedan blir det mindre och mindre grönmassa..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.