H Hybro skrev:
Så här såg det ut när jag startade.

(Inte så fint tak.)
Rent estetisk snyggare men takets viktigaste funktion är ju inte att vara vackert.
 
.
Här är ingen tanke på estetik:p

Att det skulle vara chickt med ett tak, typ det som är på en semla, till skillnad från övriga här i skogssluttningen!

Möjligen skulle jag bli betraktad som byns fåne, när jag ändå hade en chans
att göra nåt som passar in genuint i bygden.

Kul att grannar kommer på besök o gratulerar till bytet.
Ingen glädje för mig om en eller annan turistade takkännare på 45:an hajjar till för ett Shingeltak. Förresten är det 250 till storvägen.

- Nä, jag var ärligt trött på tjocka tjärpappen med skiffermjöl efter snart 30 år.

Så det så;)

- Och jag vill inte ha djup snö, i vinter 60 cm, liggande på taket till sen vår.
Vad är det för bra med det?

Det ska glida ned av sig själv, gång efter annan.

- Minns vintern 93-94. Då var det ordentligt med snö. Dryga 1 meter.
Var tvingad att skotta Shingeltaket.

Kul för barna. De åkte skidor o pulka från taknocken, över gräsmattan och ned i skogen.

Snön vi skottade ned, nådde upp på halva fönstret, som vi också fick skotta fram, typ öppningen på en iglo.

Nä, gubbs. Snön ska ned från taken:rolleyes:

.
 
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
jag följer dig, ska bli intressant att höra vad slutnotan hamnar på. Vi funderar på att byta all trä i taket, lägga helt ny isolering men behålla befintliga lertegelpannor. Kommer få första offerten nästa vecka
Hej!

Taket är klart sedan en tid tillbaka. Svårt att säga exakt vad taket kostade då det gjordes ihop med tillbyggnaden. Plåtslagaren fixade t ex lite fönsterbleck mm utöver taket osv så nedan stämmer inte på öret men hyfsat.

Ingen råspont byttes, den var fräsch. Oljehärdad Masonite lades på det gamla spåntaket. Ny läkt, taksteg, glidskydd. Nya vindskivor inkl plåtar, plåtarbete runt skorsten, två nya ventilationshuvar, två ränndalar, alla hängrännor byttes.

Benders candor pannor (1720st).

Stuprör behöll vi de gamla så det var bara 2st nya (på tillbyggt).

Total kostnad ca 122000kr efter ROT.
4 dagars arbete för tre snickare plus plåtarbete.

Jag underlättade lite genom att jag körde fram tippvagn som de slängde pannor i. Städade undan allt skräp själv, hämtade det material som inte hemlevererades, lyfte fram och upp material på ställningen (med lastmaskin) samt att de använde min skylift för att byta vindskivor på den sida som inte hade ställning och sparade då en del tid.

Helnöjd med både pris och arbete :D(y)
 
.
Sonen anlitade en av tre tillfrågade byggfirmor, för byte av gammalt tegeltak mot cementpannor. Takyta 90 kvm.
Alla tre låg i samma prishärad. D v s, dryga 130 000 efter rot.

Min takyta ca 240 kvm.
 
Redigerat:
- Några reflektioner kring egna tabytet.

Helt klart nöjd med materialval - Planja.
Visst låter det i taket vid temperatur växlingar, och påstås göra så en tid framöver.
Snön rasar ned fint. JA, allt fungerar.

Och om en trist storstadsturist åker förbi på 45:an, 250 meter bort, har synpunkter angående estetiken, skiter jag i.

Flera grannar har mögel- och algbeväxta tegeltak... Vilket jag inte tycker är direkt fint.

Nöjd... Med mitt pyssel.
 
H Hybro skrev:
.
Sonen anlitade en av tre tillfrågade byggfirmor, för byte av gammalt tegeltak mot cementpannor. Takyta 90 kvm.
Alla tre låg i samma prishärad. D v s, dryga 130 000 efter rot.

Min takyta ca 240 kvm.
Det låter som att jag kom billigt undan då. Min takyta är ca 160-165kvm om jag räknat rätt. Det känns ju skönt för en smålänning som mig :cool:
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.