J JohanLun skrev:
Googlar lite om björkar, då grannen har en björk som varje år huserar hackspettar, vilket förstås är rätt gemytligt. Nu observerar jag att de andra björkarna "ligger före" i hur de sätter löv. Tyvärr sparades denna björk när jag och två grannar gick ihop och tog ned några björkar var som växt sig för stora. Jag tror den sparades pga hackspetten. Jag är inte helt bekväm med att den fick vara kvar. Grannen med hackspettträdet var för övrigt den som tog initiativ till att ta ned björkarna vi tog tillsammans (han frågade oss om vi kunde tänka oss ta ned våra) så jag har inga problem att prata med honom (vi är goda grannar) och har nämnt denna björk ett par gånger, men jag tror hans fru sagt stopp just pga den söta fågeln. De har annars tagit ned väldigt många träd (de har betydligt större tomt och hus än oss). Min gissning är att björken är mer än 30 år gammal och 20-30 meter hög (dubbelt så hög som ett stort resligt sekelskifteshus). Av de vi tog ned som var jämngamla hade bara en av dem begynnande röta som på bild ovan och den såg man på utsidan att barken var sprucken.

Hur påstridig ska jag vara? Om den faller så är det inte osannolikt att det blir på min bil eller mitt uthus, toppen når lätt vårt hus men jag antar den inte har så stor kraft.

Förresten, Keiller, lite synd att använda spegeldörrar som golv, de där är det säkert någon som skulle vara glad att få använda...
Om det är hackspettar i den är den inte frisk. Men du kan inte ta ner den nu, de har boet fullt med ungar redan. Vänta till hösten och ta bort den då.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
en Björk dör uppifrån och ner..
Kolla på hur kronan ser ut..
Ser den ut som på bilderna i tråden då är den slut...

hackspett är tecken på att insekter finns i nävern, finns hål i stammen så ska trädet fällas.. det tål inte trädet..
 
Kalle B Kalle B skrev:
Om det är hackspettar i den är den inte frisk. Men du kan inte ta ner den nu, de har boet fullt med ungar redan. Vänta till hösten och ta bort den då.
Jag reflekterade aldrig över det men nu när du nämner det så fick vi besök av ett hackspettpar då och då innan våra björkar fälldes. Söta fåglar men jag brukade vinka bort dem med oron att de kan få för sig att hacka på träfasaden :rolleyes:.

Vi har en annan Björk vid utkanten av tomten bakom ett uthus på ett svåråtkomligt ställe,
Den ser inte jättepigg ut omringad av sumpmark och blommar klent. Jag får hålla utkik om hackspettarna hänger där istället,
 
V Vindens skrev:
Jag reflekterade aldrig över det men nu när du nämner det så fick vi besök av ett hackspettpar då och då innan våra björkar fälldes. Söta fåglar men jag brukade vinka bort dem med oron att de kan få för sig att hacka på träfasaden :rolleyes:.

Vi har en annan Björk vid utkanten av tomten bakom ett uthus på ett svåråtkomligt ställe,
Den ser inte jättepigg ut omringad av sumpmark och blommar klent. Jag får hålla utkik om hackspettarna hänger där istället,
De kan hacka på fasaden, om det är bra resonans i den så ljudet hörs långt. Andra fåglar sjunger för att hävda sitt revir, men hackspettarna hackar. Men det är ovanligt att de ger sig på hus, det finns inga insektslarver att äta där och de vill helst ha mjuk, halvrutten ved att hacka sina bon i.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Kalle B Kalle B skrev:
De kan hacka på fasaden, om det är bra resonans i den så ljudet hörs långt. Andra fåglar sjunger för att hävda sitt revir, men hackspettarna hackar. Men det är ovanligt att de ger sig på hus, det finns inga insektslarver att äta där och de vill helst ha mjuk, halvrutten ved att hacka sina bon i.
spillkråkan vill gärna ha stockmyror..
 
Maskintok skrev:
spillkråkan vill gärna ha stockmyror..
Har man sånt i huset har man större problem än spillkråkor
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
På tal om dåliga björkar.

Om större grenar går sönder högt uppe nära kronan är det ett tecken på dålig Björk?
 
A
Kalle B Kalle B skrev:
Har man sånt i huset har man större problem än spillkråkor
Tänkte mest generellt på träd..
Men japp instämmer.. (y)
 
V Vindens skrev:
På tal om dåliga björkar.

Om större grenar går sönder högt uppe nära kronan är det ett tecken på dålig Björk?
Kan vara, men det kan också vara otur med starka vindar eller snölass. Det säkraste tecknet brukar vara det där svarta eller bruna savrinnet som syns på bild i startinlägget
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
V Vindens skrev:
På tal om dåliga björkar.

Om större grenar går sönder högt uppe nära kronan är det ett tecken på dålig Björk?
Japp då är den i dåligt skick..
 
Ojdå, då har jag möjligen en till björk på tomten som säkert gjort sitt.
Den är rätt så stor och står närmare grannen än oss. Dock står den väldigt nära vår friggebod (bastustuga). Jag kanske får inspektera den lite mer noga innan grannen eller jag vid nästa bastubad får ett oväntat besök när det blåser :dizzy:.
 
A
De håller emot rätt bra medans de savar, när de är fulla i löv så blir de vindsegel...
 
Ta ner björkar som ser det minsta dåliga ut och vänta inte för länge. En lutande björk i trädgård nära bostadshus riskerar att falla, rekommendation att avlägsna skadade träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Maskintok skrev:
en Björk dör uppifrån och ner..
Kolla på hur kronan ser ut..
Ser den ut som på bilderna i tråden då är den slut...
Ser inte alla björkar ut som på bilden denna årstiden, innan löven börjar komma?

Vad är det mer exakt som gör att de två björkarna ser ut som de håller på att dö?
 
A
nä inte alla.
När grenarna börjar bli svarta och nakna, det vill säga att det saknas kvistar på dem och att de ser torra och livlösa ut så är det på gång.

Sen kan trädet leva länge länge med detta men de är tecken.
Sedan så ska man tänka på att Björk är ett primär träd, det växer fort och är oftast bland det första som växer.. därav namnet.
Men de blir inte gamla, ca 65-75år är lagom.
äldre än så finns men de är sällsynta..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.