Hej,

Vi har nu 130 plantor av avenbok ca 80 cm höga i kruka, dessa har upp till 4 stammar i varje kruka, vi vill ju endast ha en huvudstam. Frågan är då, är det någon som har fått liknande plantor med fler stammar av avenbok? Vad bör vi göra med övriga oönskade stammar?
  • Planterar hela krukan och klipper ned oönskade stammar redan nu?
  • Planterar hela krukan och klipper ned oönskade stammar vid midsommar?
  • Bör jag dela på plantan för att då få fler stammar att plantera? Med risk för förstöra delar av rotsystemet förstås.
Eller har ni andra tankar? Tacksam för guidning!
 
Vid planteringen behålls den kraftigaste stammen. De andra kapas ner till ca 10/15 cm för att därefter dela sig.

Det är riktigt att med huvudstam blir häcken snyggare om den skall bli riktigt hög. Vill man däremot ha sluthöjd under halvannan meter kan man kapa samtliga för att snabbt buska till häcken. På sikt är det lönsamt att klippa ganska hårt för att få en stabil häck.

Fördelen med avenbok är att man egentligen inte kan klippa fel. Det går att fixa ny huvudstam även senare och det går att föryngra även en riktigt gammal häck.
 
yonna yonna skrev:
Vid planteringen behålls den kraftigaste stammen. De andra kapas ner till ca 10/15 cm för att därefter dela sig.

Det är riktigt att med huvudstam blir häcken snyggare om den skall bli riktigt hög. Vill man däremot ha sluthöjd under halvannan meter kan man kapa samtliga för att snabbt buska till häcken. På sikt är det lönsamt att klippa ganska hårt för att få en stabil häck.

Fördelen med avenbok är att man egentligen inte kan klippa fel. Det går att fixa ny huvudstam även senare och det går att föryngra även en riktigt gammal häck.
Tack för snabbt svar!

Våra plantor har ju som sagt fyra stammar väldigt tätt inpå varandra, känns som att de andra kommer ta plats och näring från den vi vill ska bli huvudstam? Se bild på plantan.
Om vi nu ska klippa ned de övriga, bör vi vänta till midsommar innan vi klipper?

Vi testade dela en planta vilket var relativt smärtfritt men det är ju bara som det ser ut nu. Kanske ger den upp efter en tid. :)
 
  • Kruka med fyra unga plantstammar täta intill varandra omgivna av träflis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där såg skumt ut, är det inte fyra separata plantor som delar på en kruka? Om du har beställt 130 st så räkna så det är 130 krukor och inte 50 krukor med flera plantor i varje
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med - det ser underligt ut!
 
Det där är nog fyra plantor i samma kruka. Jag har för mig att jag fick min avenbok så.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Det där såg skumt ut, är det inte fyra separata plantor som delar på en kruka? Om du har beställt 130 st så räkna så det är 130 krukor och inte 50 krukor med flera plantor i varje
Ja, det ser lite skumt ut men det är iaf 130 krukor med 4 stammar i varje. :)
Om vi kan dela en kruka på fyra så har vi plötsligt 520 plantor och kan göra väggar av avenbok i hela trädgården och dela med grannen. Det vore ju något! Vi har som sagt testat att dela en planta och det verkade gå helt okej, man kan se att det är tidigare pluggplantor i en och samma kruka. Men man vill ju ogärna börja dela upp alla krukor och riskera att rötterna tar stryk. Någon erfarenhet?
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det där är nog fyra plantor i samma kruka. Jag har för mig att jag fick min avenbok så.
Ah, intressant. Minns du om du upplevde att det var svårt att dela på plantorna då? Vi har egentligen inga problem att dela på dem så länge det inte är risk för att skada rötterna helt och hållet.
 
De kanske hade så vansinnigt mycket frö så de stoppade fyra i varje kruka i hopp om att åtminstone något skulle gro. Och sedan har alla fyra gjort det.
 
R rum.ute skrev:
Ah, intressant. Minns du om du upplevde att det var svårt att dela på plantorna då? Vi har egentligen inga problem att dela på dem så länge det inte är risk för att skada rötterna helt och hållet.
Jag minns inte att det var något problem. Man får vara försiktig. Det är dock bra med små plantor, jag tror att de återhämtar sig snabbare än stora. Jag planterade de som blev över på ett annat ställe i trädgården som reserv om någon av häckplantorna skulle dö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.