K
Vi har en lustig situation som för det mesta är kul, i vår kommun finns det två gator med samma namn och ganska ofta händer det att hantverkare eller bud kommer fel.

För tre veckor sedan kom en sotare och ville sätta ett galler i vår skorsten, jag var inte hemma, men frun skrattade och sa att det måste vara vår tvillingadress som beställt. Jaha sa sotaren och körde iväg. Vi tänkte inte mer på det. Men när jag kom hem låg det en faktura i brevlådan på montering av galler i skorsten längst ner på fakturan står det "Eldningsförbud på kamin" som en kostnadsfri punkt.

Försökte få tag på sotaren men det är ingen som svarar. Det är mitt namn och adress på fakturan och jag blir ju orolig över att sotaren anmält eldningsförbud på min kamin!?

Är det något som registrerats hos kommunen eller försäkringsbolaget?
 
  • Haha
blomknopp
  • Laddar…
Enklast är att ta en kopia på fakturan, kryssa över orginalet och skriva på den.""" Bestrider fakturan i sin helhet har inte beställt arbetet "" och skicka den i retur till sotaren och avvakta. Dom kommer säkert att höra av sig, inget farligt att bestrida en faktura. Dom har bollen..

Edit elda på du.
 
Men eldningsförbudet lär väl registreras någonstans? Knappast i sotarens faktureringssystem.
 
TS bestrider hela fakturan med allt som är skrivet på den, innefattar även eldningsförbudet.
 
Jag tror inte det är så enkelt om sotaren har skickat vidare informationen om eldningsförbudet.
 
useless useless skrev:
Jag tror inte det är så enkelt om sotaren har skickat vidare informationen om eldningsförbudet.
Nu ska du inte trassla till det, allt måste gå den juridiska vägen och har en felaktigt information avgivits till någon p.g.a felaktig fakturering så är den informationen utan betydelse. Så det första är att bestrida för TS och hen får återkomma efter det, då vet vi vad som har varit i det hela, annars inga kommentarer om något.
 
A
sotaren kan väl inte skicka iväg ett förbud emot att elda om han dessutom inte har förklarat varför eller besiktat kaminen, skorstenen..

Den sotaren borde få söka nytt jobb isåfall...
 
Maskintok skrev:
sotaren kan väl inte skicka iväg ett förbud emot att elda om han dessutom inte har förklarat varför eller besiktat kaminen, skorstenen..
Problemet är ju att adresserna har blandats ihop. Med största sannolikhet har någon både besiktat och monterat galler i det hus som ska ha eldningsförbud.
 
A
useless useless skrev:
Problemet är ju att adresserna har blandats ihop. Med största sannolikhet har någon både besiktat och monterat galler i det hus som ska ha eldningsförbud.
Då får väl helt enkelt ansvarig sotare ordna detta fortare än man hinner få tag på hans, hennes chef... Jag hade åkt till deras kontor..
Och även skapat ett jävla liv hos kommunen för att få en annan sotarfirma i kommunen om det inte reds ut fort..
 
K Kallebo skrev:
Vi har en lustig situation som för det mesta är kul, i vår kommun finns det två gator med samma namn och ganska ofta händer det att hantverkare eller bud kommer fel.

För tre veckor sedan kom en sotare och ville sätta ett galler i vår skorsten, jag var inte hemma, men frun skrattade och sa att det måste vara vår tvillingadress som beställt. Jaha sa sotaren och körde iväg. Vi tänkte inte mer på det. Men när jag kom hem låg det en faktura i brevlådan på montering av galler i skorsten längst ner på fakturan står det "Eldningsförbud på kamin" som en kostnadsfri punkt.

Försökte få tag på sotaren men det är ingen som svarar. Det är mitt namn och adress på fakturan och jag blir ju orolig över att sotaren anmält eldningsförbud på min kamin!?

Är det något som registrerats hos kommunen eller försäkringsbolaget?
Så dråpligt! Du ordnar lätt upp saken med skrivna brev.
 
J jonaserik skrev:
TS bestrider hela fakturan med allt som är skrivet på den, innefattar även eldningsförbudet.
TS bestridande påverkar borgenärens möjligheter att få betalt. Du ska nog inte räkna med att det på något sätt med automatik rättar eventuellt "felregistrerade" eldningsförbud.

Och bestridanden i all ära. Detta handlar inte om någon tvistig fordran utan är väl högst sannolikt bara ett rent misstag. Går det inte att få tag i sotaren via telefon finns det fortfarande gula brevlådor...
 
Fastighetsbeteckningen borde finnas med på fakturan.
 
Utsättaren Utsättaren skrev:
Fastighetsbeteckningen borde finnas med på fakturan.
Nej, inte nödvändigtvis. På min faktura finns den inte med, men däremot står det med i det medföljande papperet "Tjänsteanteckning Brandskyddskontroll".
 
Tänkte mer på det aktuella fallet där eldningsförbudet är angivet på fakturan. Då borde fastighetsbeteckningen vara med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.