• Vi har nyss flyttat och fick då router och tv box från Telia. Vårt fiberuttag i väggen sitter i ena änden av rummet och vi vill ha teven i andra änden. Behövde då en längre nätverkskabel. Jag köpte en 15 meters kabel på biltema och stoppade in ena änden i uttaget och drog sladden längst listen bort till routern som står vid teven. Men jag får det inte att fungera? Min sambo hävdar att man måste använda den nätverkskabel som följer med (den kabeln har röda ändar man kopplar in) stämmer detta? Och om det stämmer hur fasen gör jag då? Kan man förlänga på något sätt eller måste jag möblera om vardagsrummet igen?
 
Hej.

Det bör inte spela någon roll vilken kabel du använder. Men fungerar det om du kopplat in det med den korta kabeln? Låter som Telia inte har aktiverat allt?
 
Ja då fungerade den. Men den sladden är knappt en meter lång
 
Vad är vad här. En vanlig nätverkskabel kan inte kopplas till ett fiberuttag. Routern vad är det för pryl? Allt möjligt tenderar att kallas router. Är det en router?
 
Så ser den ut! Är helt okunnig kring detta område. Men om jag inte kan koppla in en vanlig nätverkskabel i fiberuttaget så utgår jag från att det är den lilla kabeln jag fick med som ska kopplas in där? Går det på något sett sen att kunna ha routern borta vid teven eller måste den stå precis vid uttaget? Den sladden som vi fick med är ca en meter lång
 
  • Fiberuttag med lysande indikatorlampor på en vägg intill en bordskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Telia kabel som är röd är X-kopplad användes till WAN (Wide Area Network)
En nätverkskabel är rak-kopplad 1-1,2-2 osv.
Här är en bild på en röd kabel. Man ser att t.ex. Orange kabel är på #2 i ena ändan och #6 i andra ändan.


Röd nätverkskabel med olikfärgade trådar synliga vid kontakterna, visar korsad koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är det du har bredvid TVn är det routern eller en TV-box?

Det ser ut som router! Alltså Röd kabel från fiberbox till WAN-ingång (röd) på router.
Din nyköpta kabel valfritt uttag 1-4 på routern till TV-box eller direkt i TV on det är en nyare TV.
 
Redigerat:
Du kan även köra via WI-FI trådlöst men tråd är att föredra. Så flytta Router till andra ändan av din nya kabel.
 
Det är ju just den röda som vi fick med som enbart är 1 meter lång. Den räcker inte fram till routern...
 
J Jeffa123 skrev:
Det är ju just den röda som vi fick med som enbart är 1 meter lång. Den räcker inte fram till routern...
Flytta Router till bredvid fiberomvandlaren använd röda utgången från fiberomv. kopplad till röd WAN på Routern.
Ut från Router kan du ha 100m kabel till din TV

WAN (Wide Area Network) är utanför din bostad= ut i stan/ hela landet.
LAN (Local Area Network) är efter Router = din bostad.
 
Redigerat:
Köp ett skarvdon och koppla ihop de båda kablarna. Den "nya" får samma egenskaper som den röda. I annat fall köper du en korsad som är tillräckligt lång. Trodde alla apparater idag hanterade både korsade och raka, men men...
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du kan köpa denna med;
[länk]

Jag har bara kört med raka kablar senaste 10-15 åren vad jag minns.
Ja, vanliga raka kör vi också enbart med. Måste vara nåt tjall på den långa han har köpt.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Ja, vanliga raka kör vi också enbart med. Måste vara nåt tjall på den långa han har köpt.
Läs i #9
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Läs i #9
Ja? Vet inte hur många Teliaroutrar jag har startat upp, bara använt raka kablar. När vi drar från tex en mediakonverter till en bättre placering av router, använder vi installationskabel och antingen sätter vi uttag i varje ände, eller RJ45. Bara raka anslutningar. Funkar varje gång.
 
Redigerat:
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du kan köpa denna med;
[länk]

Jag har bara kört med raka kablar senaste 10-15 åren vad jag minns.

Åh tack! Ska köpa en sån och se om det funkar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.