Jag gjorde så men hjälper inte efter trettioförsta avbrottet under en säsong :D
 
Köp och berätta.
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
Hade det som reservplan, men nu gick det så smidigt med motorsågen så jag behövde inte.

 
Jag har också problem med kabel som går sönder hela tiden, våren verkar börja med en drös lagningar så nu efter säkert 30-40 lagningar runt trädgården och en basstation som klagar på dålig signal (dvs inte avbrott) tänker jag riva upp och göra om.
Har tittat på dyrare kraftig säkerhetskabel, men det här med VP rör låter intressant. Men jag tänker att enklare 20 mm flexrör för vägg räcker.

Någon som har erfarenhet av kraftigare säkerhetskabel? De är ganska dyra och det känns nästan mer prisvärt och bättre med standard kabel i VP rör?
 
Beror ju helt på hur stor eller komplicerad gräsmatta man har. Jag skulle exempelvis inte ens komma på tanken att lägga 550 meter kabel i VP-rör. Bara att trä igenom kabeln i rören är ju en utmaning i sig, särskilt om du väljer flexrör. Har inte räknat på det, men ändå tveksamt att det blir en billigare lösning än att köpa den dyra kraftiga säkerhetskabeln.VPrör är ju inte heller gratis
 
rampante rampante skrev:
Beror ju helt på hur stor eller komplicerad gräsmatta man har. Jag skulle exempelvis inte ens komma på tanken att lägga 550 meter kabel i VP-rör. Bara att trä igenom kabeln i rören är ju en utmaning i sig, särskilt om du väljer flexrör. Har inte räknat på det, men ändå tveksamt att det blir en billigare lösning än att köpa den dyra kraftiga säkerhetskabeln.VPrör är ju inte heller gratis
Håller med dig, och det var lite däri frågan låg. Jag är också orolig för jobbet att dra kabeln i rören, det har jag provat förr. Men jag hade inte hört talas om den kraftigare kabeln innan jag hittade den på nätet härom dagen så jag vet inget om den mer än att den är saftigt dyr!
 
Jag köpte Biltemas flexrör. Försökte med min begagnade kabel vilket var ett helvete. Sen bytte jag kabel och då blev det busenkelt. Drog kabeln manuellt ca 30-50 m då det tog stopp. Letade efter stumpen och skar ett litet hål i plasten och började därefter om. Några varv silvertejp runt hålet och ner i backen.
 
H Hammarfall skrev:
Jag köpte Biltemas flexrör. Försökte med min begagnade kabel vilket var ett helvete. Sen bytte jag kabel och då blev det busenkelt. Drog kabeln manuellt ca 30-50 m då det tog stopp. Letade efter stumpen och skar ett litet hål i plasten och började därefter om. Några varv silvertejp runt hålet och ner i backen.
(y)Använd vulktejp istället så blir lagningen hel över tid också. Silvertejpen löses upp av fukten i marken.
 
tttomten tttomten skrev:
(y)Använd vulktejp istället så blir lagningen hel över tid också. Silvertejpen löses upp av fukten i marken.
Det borde jag nog ha gjort. Vet ungefär vad skarvarna är så kan byta. Ska funktionstesta klipparen snart. Sista året jag har problem med roboten, annars blir det åkgräsklippare för min plätt.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Jag har aldrig sorkproblem så länge klipparen är ute och kör regelbundet. Sorkgnagen brukar komma på hösten när klipparen står längre tider och på vintern när den är inplockad.

Sorkarna verkar inte gilla själva klipparen alls. Innan jag skaffade robot så hade jag ruskiga sorkproblem i trädgårdlandet. Nu är det samma som med klipparkabeln - gnagen på potatisen kommer när robotklipparen slutar köra regelbundet för hösten. På sommaren är det inte en sork i trädgården.

Nu lade jag ner kabeln på den värst utsatta sträckan i 16 mm PEM-slang. Eftersom den inte behöver bli trycktät så skarvade jag den med vanliga VP-rörsskarvar.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Jag har aldrig sorkproblem så länge klipparen är ute och kör regelbundet. Sorkgnagen brukar komma på hösten när klipparen står längre tider och på vintern när den är inplockad.

Sorkarna verkar inte gilla själva klipparen alls. Innan jag skaffade robot så hade jag ruskiga sorkproblem i trädgårdlandet. Nu är det samma som med klipparkabeln - gnagen på potatisen kommer när robotklipparen slutar köra regelbundet för hösten. På sommaren är det inte en sork i trädgården.

Nu lade jag ner kabeln på den värst utsatta sträckan i 16 mm PEM-slang. Eftersom den inte behöver bli trycktät så skarvade jag den med vanliga VP-rörsskarvar.
Jag har också haft en dramatisk minskning av sork efter roboten men de kommer tillbaka. Inte sett nya gångar i år dock så håller tummarna.
 
Jippi! Provade roboten idag och och den funkade felfritt! Första gången på snart fem år som jag inte lagt ner massa tid på felsökning och lagning. Nu ska jag fortsätta av köra den hela nätterna även om sorken tycks ha flyttat. Första gången jag leder matchen.
 
rampante rampante skrev:
Beror ju helt på hur stor eller komplicerad gräsmatta man har. Jag skulle exempelvis inte ens komma på tanken att lägga 550 meter kabel i VP-rör. Bara att trä igenom kabeln i rören är ju en utmaning i sig, särskilt om du väljer flexrör. Har inte räknat på det, men ändå tveksamt att det blir en billigare lösning än att köpa den dyra kraftiga säkerhetskabeln.VPrör är ju inte heller gratis
Håller kabeln än? Har visserligen bara gått en dryg månad.

Hur är det med skarvdon till 5,5 mm-kabeln, antar att det inte funkar med vanliga? Går det att skarva fetkabeln med standardkabel?
 
dengroth dengroth skrev:
Håller kabeln än? Har visserligen bara gått en dryg månad.

Hur är det med skarvdon till 5,5 mm-kabeln, antar att det inte funkar med vanliga? Går det att skarva fetkabeln med standardkabel?
Vanliga skarvhylsor till kabel funkar ju, med lim är att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.