P
Idag va min lillasyster ute på en rejäl avkörning med sin bil.
Vart i princip bara skrot av den.. En Dacia Duster -20s årsmodell
Hon klarade sig med brytet näsben, tänder som fick defekter, ett revben och kotor som hade flyttat sig i ryggen(?) så det va skönt att det inte vart allvarligare!

Det som va mest märkligt för oss va att ingen av krockkuddarna hade löst ut.. Det sitter 6 styckna i denna bil och utav denna smäll borde dom ha löst ut.. eller?

Är det så med krockkuddarna idag att dem bara löser ut vid vissa olyckor och smällar från olika håll? Detta hade gått rakt fram ner i ett dike, in (igenom) i en avstickande väg och sen voltat ut på en åker.

Tack på förhand!
 
P pleqtiz skrev:
Idag va min lillasyster ute på en rejäl avkörning med sin bil.
Vart i princip bara skrot av den.. En Dacia Duster -20s årsmodell
Hon klarade sig med brytet näsben, tänder som fick defekter, ett revben och kotor som hade flyttat sig i ryggen(?) så det va skönt att det inte vart allvarligare!

Det som va mest märkligt för oss va att ingen av krockkuddarna hade löst ut.. Det sitter 6 styckna i denna bil och utav denna smäll borde dom ha löst ut.. eller?

Är det så med krockkuddarna idag att dem bara löser ut vid vissa olyckor och smällar från olika håll? Detta hade gått rakt fram ner i ett dike, in (igenom) i en avstickande väg och sen voltat ut på en åker.

Tack på förhand!
Sidokuddarna borde definitivt ha löst ut vid voltning, bältessträckare likaså, inte nödvändigtvis den i ratten då det krävs ett visst mått av tvärt stopp för att den och passagerarbagen löser ut.
Att inte sidokuddar eller gardiner om den har sådana löst ut tyder på ett allvarligt fel.
Nog för att Dacia är en billig bil men dessa system får man inte spara pengar på, så ett fel på denna bilen är det troligen.
Något att undersöka tycker jag.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
H
Han en känning som var ut för en olycka med sin bmw 760.
Bra ny bil.
Körde upp för en backe och det var halkigt.
Kanade bakåt och i en snövall.
Tryckte sönder lite av stötfångaren vänster bak.
Bara en liten Spricka.
Men han blev förvånad då nackstöden löste whiplash i baksätet och gardiner bak.

Enligt BMW så ska dom inte lösa då ingen sitter bak.
Stötfångaren kosta ca 15000 att laga.
Ersätta gardiner, nackstöd kostade 120000.

men de kunde inte svara på varför dom bak löste men inte där han satt.

så ibland känns det som att hoppas det fungerar den dagen man behöver dom.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Sidokuddarna borde definitivt ha löst ut vid voltning, bältessträckare likaså, inte nödvändigtvis den i ratten då det krävs ett visst mått av tvärt stopp för att den och passagerarbagen löser ut.
Att inte sidokuddar eller gardiner om den har sådana löst ut tyder på ett allvarligt fel.
Nog för att Dacia är en billig bil men dessa system får man inte spara pengar på, så ett fel på denna bilen är det troligen.
Något att undersöka tycker jag.
Ja precis nåt är skumt med dom, verkstan får kolla upp det.
Är det nåt större fel på krockkuddarna så kan de säkert bli återkallelse på många Dacia bilar.

Får mig att tänka på denna artikel.

https://www.mestmotor.se/automotors...dden-loser-inte-ut-miljontals-bilar-drabbade/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.