Tejpen lossnar ju >:( Får tejpa fast tejpen med hederlig packtejp....
 
Silvertape (MacGyver tape)
Håller för det mesta. :cool:

Mvh Putte
 
Mikael_L
Utan att egentligen veta ett dyft ... ::)
Men jag är skeptisk till ordet "åldersbeständig" i produkten "åldersbeständig tape" ;) ;)

Jag skulle komplettera med lite haftklammer och spikade smålister där det gick...
 
perkele skrev:
Tejpen lossnar ju >:( Får tejpa fast tejpen med hederlig packtejp....

Vad är det för tejp du använder egentligen?

Jag har använt både märkestejp och billig tejp från byggmax och båda är ju klistriga så man nästan blir irriterad?
 
Jag har använt den gröna från Clas Ohlssons och den som Byggmax har. Grejen är den att jag tejpade och isolerade för 12 månader sedan och då såg det bra ut. Men redan då tyckte jag att det var dåligt bett i klistret. Jag var mycket noga med att torka bort damm innan tejpningen. Nu när det är dags att klämma dit skivor så ser jag att tejpen har lossnat både här och där. Bara där det har varit absolut passning mellan skarvarna, mao där plasten ligger dikt an utan hjälpmedel sitter tejpen kvar i båda plastfilmerna. Har ju förståss läst någonstans att man skarven SKA stödjas av en glesregel eller liknande. Men där skarven har råkat stödjas av en regel har det bara släppt lite där plasten har bucklat sig lite.

Att lösullen som jag sprutade själv enligt anvisningar har satt sig i snedtaket efter 12 månader, tar jag i en annan tråd när en lösullsfirma har varit här och fyllt på... (Tur att man tog 1 års paus :) )
 
Åldringsbeständigheten gäller bara själva plasten i tapen och INTE klistret..... >:(

Jag både silikonade alla plastskarvar/tapade sen med (svindyr) åldringsbeständig tape samt förseglade med vanlig genomskinlig packtape - tätt blev det ;)
 
Måste man tejpa skarvarna när man isolerar!?
 
SWE_Monstro skrev:
Måste man tejpa skarvarna när man isolerar!?
Nej, men man ska tejpa skarvarna när man sätter upp diffusionsplast. Annars blir det ju knappast tätt.
 
Ok, så alla skarvar på diffusionsspärren måste vara tejpade! det räcker inte med typ 30 cm överlappning?
 
SWE_Monstro skrev:
Ok, så alla skarvar på diffusionsspärren måste vara tejpade! det räcker inte med typ 30 cm överlappning?
Räcker och räcker, tejpade skarvar blir ju tätare. Det gör att det är mindre risk att inomhusluften trycks ut i konstruktionen vid eventuellt övertryck, och gör att luften sugs in bara där den ska vid undertryck. Tätt är bra.
 
Ok, för nu har jag redan tryckt dit isoleringen, lagt på ett lager ålderbeständigplast (med överlapp) som jag häftat fast och sen glesreglat 300cc ska jag gå på underifrån med någon tejp mellan glesreglarna och tejpa igen!?
 
Vad har du/ska du ha för ventilation i kåken?
 
Är en villa från början på 1900 talet, så det är självventilation, men vi har även nu vid omisoleringen på ovanvåningen byggt en gästtoalett som kommer att ha en kanalfläkt som suger ut, samt tillluftsventiler i alla övriga rum...

Ang plasten så är även varje skarv mitt över en regel vilket ju trycker ihop plastbitarna mot varandra... om du förstår hur jag menar...
 
Det låter som en acceptabel konstruktion som du har det nu. Det känns viktigast vid ett nybygge när man har kontroll över alla skarvar och verkligen kan se till att det blir toktätt. Men det är ju bra om man har en mekanisk ventilation som går kontinuerligt och som skapar ett undertryck i huset.
 
jo det är ju skillnad på hus o hus... men jag hoppas att min lilla fläkt skalla vara tillräcklig för att få till en vettig cirkulation i huset... men det får väl visa sig...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.