Til alle jer med solel i södra Sverige. Hur mycket el kan ni producere på vinteren november, december, januari?
Jeg bygger fritidshus som er mycket velisoleret og vil opvarme med vedspis eller kamin på vinteren. Min stuga bliver cirka 65 m2 med sadeltak. Så jeg har nok 30 m2 til solpanel. Måske kan jeg installerede 6kvp med batteri og dække det meste af mit elforbrug? Dette skulle måske være fint til forår, sommer og tidligt efterår. Men til vinter kommer jeg nok at hente fra nätet eller hur?
Alternativt kunne jeg måske drive huset fra elbil, som jeg laddar på en offentlig ladestation og sen mater ind el fra bilens batteri - men det kræver rette bil og ret anlægning. Men da jeg ikke (endnu) har bil, kan jeg planere for sådan en løsning - dog ved jeg ikke, om denne teknologi er mainstream endnu.
Så ... jeg skal ikke nødvendigvis off-grid, men hvis jeg alligevel bruger penge på solel og batteri, må jeg få det bedste ud af min investering. Som dansk kan jeg ikke bruge rot-avdrag og skatteavdrag på 60 øre per kwh, så at sælge el tilbaks til nätet er inte så attraktivt for mig.

Jeg hilsner alle gode råd velkommen! Tak,

Morten
 
Hej,
Har en 75 m2 stuga på Hallandsåsen med et sadeltag direkte mod syd.
Totalt har jeg 10 kwp solceller.

Mellem november og januar 2020/2021 producerede jeg total det samme som på en dag i Maj.
Så du behøver at komplimentere med noget andet fra oktober til sidst i februar.

Batteri er ikke lønsomt og specielt når du ikke kan få bidrag.

Generelt set vil jeg kraftigt overveje om solceller var rette løsning i et fritidshus, da du får bedste payback, hvis du faktisk kan bruge elen selv. Men det kommer selvfølgelig an på jeres elforbrug. Dvs. hvor meget og hvornår.
 
  • Gilla
MortenD
  • Laddar…
K kasper1 skrev:
Hej,
Har en 75 m2 stuga på Hallandsåsen med et sadeltag direkte mod syd.
Totalt har jeg 10 kwp solceller.

Mellem november og januar 2020/2021 producerede jeg total det samme som på en dag i Maj.
Så du behøver at komplimentere med noget andet fra oktober til sidst i februar.

Batteri er ikke lønsomt og specielt når du ikke kan få bidrag.

Generelt set vil jeg kraftigt overveje om solceller var rette løsning i et fritidshus, da du får bedste payback, hvis du faktisk kan bruge elen selv. Men det kommer selvfølgelig an på jeres elforbrug. Dvs. hvor meget og hvornår.
Tak Kasper, okay, det var ikke meget el om vinteren man kan forvente. Ja, du kan have ret, måske er det bedre at være tilsluttet nettet og så købe "grøn el" for at gjort en smule for miljøet. Så kan jeg nedbringe mit elforbrug ved at indrette huset rigtigt og være kritisk med hvilke apparater og varmtvattensberedere jeg køber til det. Tak for svar!
 
Hej, Denna graf visar elproduktion på 30m2 tak med solceller söderläge, i skåne

Stapeldiagram som visar månadsvis elproduktion från solceller på tak i Skåne med årsproduktion på 5986 kWh.
 
  • Gilla
MortenD
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Denna graf visar elproduktion på 30m2 tak med solceller söderläge, i skåne

[bild]
Tusind tak! Ja, det er jo en nok så heftig skilnad mellem december og maj/juni. Finns denne kalkul online nånstans?
Tak for svar!
Bästa hilsner, Morten
 
Finns ej ännu online, men jag jobbar på det
 
  • Gilla
MortenD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.