D
Jag har precis slängt ut en smalspis från 70-talet. Spjället var trasigt och ena sidoplåten hängde och dessutom har jag hört att de där gamla plåtspisarna inte är så värst bra.

Jag tänkte byta till en JD 320 smalspis.

En svart JD 320 smalspis med synliga lågor bakom glaset och trähandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vintage vit Husqvarna smalspis från 70-talet med svart spishällskant och en etikett på fronten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lånade bilder

Frågan är om jag behöver göra någon form av anmälan till kommunen.
 
Googla "byte av eldstad + kommunnamn" så får du veta svaret.

Troligen ja.
 
D
Textutdrag som förklarar regler för installation eller väsentlig ändring av braskamin, krav på anmälan till kommunen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nja så lätt är det inte. Vad är en ”väsentlig ändring”?

Enligt försäljaren har JD 320 högre effekt än en plåtspis från 70-talet dock har den en lägre rökgastemperatur. Eftersom jag inte hittar en spec på min gaml spis är det svårt för mig att jämföra. Visuellt är det inte en väsentlig skillnad det är dock nog inget som kommunen bryr sig om. Installationsplats och avstånd till brandvägg (tegel) är densamma.

så vad är väsentligt?
 
D
Nu har jag surfat runt lite och i en forumtråd på ett annat forum nämns att de gamla plåtsmalspisarna hade en effekt på 4kw. De skickade tydligen rökgaserna direkt ut i skorstenen och de blev därför väldigt innefektiva. Rökgastempen blev dessutom väldigt hög.

Moderna gjutjärnskaminer, tex JD 320 drar först ner gasen och sedan upp och ut i skorstenen vilket innebär lägre temp på rökgaserna. Effekten på JD är 6kw.

Jag ställer fortfarande frågan om det här med ”väsentlig ändring”

Ställer jag frågan till kommunen kommer de med största sannolikhet slentrianmässigt be mig skicka in en anmälan och betala 3800 kr. Jag är inte så sugen på det om det i verkligheten inte är en ”väsentlig ändring”.
 
Varför anmäla jag montera in en viking 30 i föra huset gjorde ingen anmälan
 
D
Vad satt innan?
 
Husqvarna vedspis
 
D
.....och sotarn sa inget?
 
Nej
 
D
Tack!

Kommer dock väga tunt som argument om huset brinner ner.
 
D
Textutdrag med rubriken "Inledning", som innehåller allmänt råd om byggförordning, med hänvisning till BFS 2017:4.
Textdokument med exempel på byggåtgärder som inte kräver anmälan, som glidgjutning av skorsten och byte av eldstad.
 
D
Sådär nu har jag pratat med den lokala sotaren. Enligt hen ska anmälan göras till kommunen vid effektökning.
 
D
Jag tycker dock det är väldigt märkligt.

Enligt kommunens hemsida ska byte av spiskasett inte anmälas.

En spiskasett med samma mått kan vara allt från 6 till 10kw.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.