Hej
Jag fick ett ryck och köpte ett litet växthus men har en mkt blåsig tomt så jag tänkte i alla fall kanske köpa 2 skärmväggar för att avleda vinden lite. Om man bara sätter upp dom som "en vägg" så känns det som att det blir mycket turbulens på läsidan. Finns det nåt beprövat sätt att sätta upp sånt? De kommer att stå helt fritt framför växthuset. Hur lång från växthuset kan de stå och fortfarande ha en effekt?
Skiss på papper som visar olika sätt att placera skärmväggar runt ett växthus för vindskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Höjden gånger 10 är en generell regel för lä och det är räknat från basen på det som ger lä.
 
Z z_bumbi skrev:
Höjden gånger 10 är en generell regel för lä och det är räknat från basen på det som ger lä.
Höjden ggr 10? Vad menar du ? Jag hänger tyvärr inte med?
 
Du får en zon bakom något som ger lä som är 10 gånger så lång som höjden på det som ger lä. Ex 2 m högt plank get lä ca 20 m men då är det vid marknivå. Läzonen bildar helt enkelt en triangel sedd från sidan där hypotynusan går från toppen på plank, häck eller vad det nu är ner till marknivån. Rita upp det skalenligt och placera in det du vill ge lä på olika avstånd så ser du hur stor del som skyddas.
Om vindskyddet är tätt så bildas det en virvel som går över och vid sidorna men det ger fortfarande en viss mån av lä då vinden inte ligger rakt mot det man vill skydda utan just virvlar runt.
 
  • Gilla
Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Du får en zon bakom något som ger lä som är 10 gånger så lång som höjden på det som ger lä. Ex 2 m högt plank get lä ca 20 m men då är det vid marknivå. Läzonen bildar helt enkelt en triangel sedd från sidan där hypotynusan går från toppen på plank, häck eller vad det nu är ner till marknivån. Rita upp det skalenligt och placera in det du vill ge lä på olika avstånd så ser du hur stor del som skyddas.
Om vindskyddet är tätt så bildas det en virvel som går över och vid sidorna men det ger fortfarande en viss mån av lä då vinden inte ligger rakt mot det man vill skydda utan just virvlar runt.
ok, nu är jag med, tack snälla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.