Handritad skiss av golvet i en tillbyggnad med indikation på isolering och luftspalt mot plattan.

Jag har en tillbyggnad på min villa, tillbyggnaden är gjord ca 1987-88, som är en platta på mark. Jag kan se utifrån att det är ca 5 cm frigolitisolering på utsidan av kantbalken, men har inga konstruktionsritningar. När jag öppnat upp golvet genom ett hål i golvspånet ser jag följande bild, och jag är rätt säker på att själva uppreglingen som syns här, har gjorts senare, kanske 2013-2015.

Hittills har vi haft vattenburna element med utanpåliggande rör, men jag är sugen på golvvärme. Vad tror ni om att kunna lägga in golvvärme på en sådan konstruktion. Jag vet redan att det är en riskkonstruktion med en oisolerad platta, men det finns alltså eventuellt viss isolering. Ingenting ligger direkt mot plattan, och det är en ca 45 mm luftspalt mot plattan, som verkar torr i nuläget.

Det gröna 45 mm-avståndet är avståndet från plattan till reglarna, som sitter i balkskor av metall.

Vad tror ni? Skulle det gå att lägga vattenburen golvvärme ovanpå spånet, av typen LK:s lågbyggande typ EPS 16 mm?

Tack! /Marcus
 
Ja det går bra.
Frågan är bara hur mycket värmeförluster du får eftersom det är ganska tunt med isolering.
Normalt när man bygger platta på mark så har man 300mm cellplast under betongen. (Ibland bara 200mm)
Går det att höja golvet ytterligare och lägga mer isolering så vore det bra.

//AA
 
Tack för input!

Ja, värmeförlusterna är som de är, men det kommer vara oberoende av vägghängda eller golvvärme. Jag vill tro att den minskade framledningstemperaturen är bättre för bergvärmepumpens verkningsgrad, så att det skulle kunna jämna ut det.

Tyvärr är inte att lägga i mer isolering ett alternativ, då jag inte gärna river upp det hela fina hyfsade nya golvspånet och kör typ platon+cellplast som skulle kunna bli lite tjockare. I bästa fall, om plattan är gjuten 87-88, och det är samma isolering under som på kanten, så kommer jag ha nerifrån och upp dränerande grusbädd-50mm cellplast-platta-45mm luftspalt-70mm glasfiber-26mm golvspånplatta-16mmEPSgolvvärmeskivor med slang eller inflytspacklad slinga-foam-parkett.

Det borde bli bra?
 
Rekommenderar ALLTID VillaVarms konstruktion, ju närmare den du kan göra desto bättre.
 
L lat skrev:
Rekommenderar ALLTID VillaVarms konstruktion, ju närmare den du kan göra desto bättre.
Jag håller med om att det finns bättre konstruktioner att göra än den befintliga, och VillaVarms är en sådan. Min konstruktion jämfört med VillaVarms är ju att VV har platon och cellplast på plattan, men framförallt 30 cm cellplast under plattan. Så att köra ytterligare isolering även på plattan ovanpå är ju verkligen hängslen och livrem, och helt rimligt, men överdimensionerat.

Frågan är vad som är rimligt att göra och försvara i tid, ork, och pengar. Mina tankar om byggnadsfysik är att befintlig lösning, även om den läcker viss värme, ändå inte kommer kunna göra värmekuddevarianten med omvänd fukttransport och medföljande fuktskador. Finns det någon differentialekvationsmodelleringsexpert här som skulle kunna ha en synpunkt där?
 
Isoleringen under plattan är för att den inte ska kylas av marken, isoleringen ovanpå är för att du inte ska värma plattan med golvvärmen. Helt rimligt, eftersom du inte vill ha kondens under Platon.

Men om du har en bef platta så kan vi ju bortse ifrån isoleringen under den eftersom du antagligen inte vet nåt om den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.