Jag kliade mig i huvudet lite när jag nyss insåg att vi har väldigt få trevliga serveringskärl i vårt hus. Eller rättare sagt; inga alls. Oftast serverar vi oss (två vuxna och två barn 7/8 år) direkt från kärlen på spisen. Ibland (som idag när jag är hemma och har maten klar till familjen som kommer om några minuter) ställer vi fram gryta/kastrull/panna på korkunderlägg på bordet. Jag inser nu att båda varianterna är svintråkiga och genast behöver förbättras.

Hur gör ni? Till vardags så att säga.
 
Vi lagar oftast mer mat än som går åt, så att vi slipper laga mat nästa dag.
Så vi serverar oftast i glaslådor så är det bara att sätta lock på och in i kylen.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Snyggt upplagt på tallrik, lagom mängd och en lugn stund vid ett dukat bord gör även en enkel vardagsmåltid till nått värdefullt.
Strax blir det raggmunk och stekt fläsk.
 
  • Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Självservering vid spisen. Blir bara ett jäkla skickande av grytor och skålar fram och tillbaka över bordet annars för att ingen når.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
A
jag serverar från gryta, form mm vid spisen.
När ungarna sitter vid bordet kommer deras tallrik fram och de äter tysta... Eller ibland.. iallafall... ;)
 
Karlia
Med dottern tar vi maten från spisen själva. Har jag gäster tycker jag om uppläggningsfat och skålar, köpt på mig en del begagnat under åren.
 
Lägger alltid upp på tallrik. Vissa grejer som såser och sånt kan finnas på bordet dock, beror lite på.
 
harry73
Vi gör det lika tråkigt som TS, men tycker inte att det är tråkigt alls.
Men vi har dock fin porslin från 20-talet, och då har vi även uppläggningsfat.
 
Jag försöker minimera springet mellan spisen och bordet, emedan maken sitter i rullstol och behöver ytterligare hjälp vid matbordet. Vi använder oftast en elektrisk varmhållningsplatta. Kastrullerna få vara serveringskärl, men stekpannan blir kvar på spisen. Särskilda serveringskärl finns inte. Vi är gamla och har inga barn hemma.
Det gäller att få allt att fungera så smidigt som möjligt: Det är väl huvudsaken i de flesta familjer, före allting annat.
 
Kastrull och stekpanna eller ugnsform eller vad det nu är på grytunderlägg mitt på matbordet.
 
  • Gilla
Tobzter och 1 till
  • Laddar…
Vi är allt annat än skitnödiga gällande servering.

Grytor, kastruller, ugnsformar ställs fram på bordet och så slevar jag mat till mina avkommor och så äts det.

Varför krångla till det?
 
  • Gilla
Tobzter och 1 till
  • Laddar…
P para skrev:
... Blir bara ett jäkla skickande av grytor och skålar fram och tillbaka över bordet annars för att ingen når.
Men är det inte lite charm i det då? Att man tillsammans deltar i måltiden och dessutom kanske får ner tempot på själva ätandet lite. Vår familj har förmånen att kunna äta tillsammans morgon och kväll nästan alla dagar, det vill jag gärna ska fortsätta även när barnen blir större. Men det lär inte hända om måltiden fortsätter att vara reducerad till att skyffla in föda från en färdiglastad tallrik.
 
Strip Strip skrev:
Men det lär inte hända om måltiden fortsätter att vara reducerad till att skyffla in föda från en färdiglastad tallrik.
Du menar sådär obehagligt som när man inmundigar en 13-rätters avsmakningsmeny på någon stjärnkrog och färdiglastad talrik efter talrik pådyvlas en? :D
 
  • Haha
Strip
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Men är det inte lite charm i det då? Att man tillsammans deltar i måltiden och dessutom kanske får ner tempot på själva ätandet lite. Vår familj har förmånen att kunna äta tillsammans morgon och kväll nästan alla dagar, det vill jag gärna ska fortsätta även när barnen blir större. Men det lär inte hända om måltiden fortsätter att vara reducerad till att skyffla in föda från en färdiglastad tallrik.
Vi äter ju tillsammans ändå bara att alla får köa lite vid spisen först.
Vatten, sallad, sås och kryddor brukar stå på bordet så det skickas runt men att bolla runt med varma gjutjärnsgrytor och potatiskastruller är overkill.
 
Någon gång emellanåt kan det vara trevligt med lite extra pynt och serveringsfat, till exempel när det sitter en efterlängtad gäst vid bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.