Ingen aning hur det fungerar där du bor. Men både där jag bor nu, och i min tidigare stad har jag fått väldigt bra hjälp hos färghandlaren (i mitt fall Colorama).

De har hjälpt med att förmedla hantverkare och kunnat svara på frågor kring priser etc i generella termer.

Min motprestation är att jag köper allt material hos dem.

Har du någon färghandlare du har bra kontakt med, kanske kan du kolla där?

För övrigt är jag förvånad att det inte startas studentbolag med fokus på att måla om hus. Högsäsong när stundenterna har lov och behöver tjäna pengar.

Med trevligt sällskap tycker jag det är rikitgt kul att måla om hus, hade du bott mer åt mitt håll hade jag gärna hjälpt till.
 
  • Gilla
Uno Mögel
  • Laddar…
H
Det är något som är skevt i Sverige. Var tionde svensk är arbetslös och får antas leta efter jobb med ljus och lykta. Bara varannan svensk arbetar, den andra halvan lever av den första halvan.
När arbetsdagen är slut för den första halvan återstår det obetalda okvalificerade arbetet på hemmet. Och trots att den första halvan kan få betala upp mot 1000 kr i timmen för att få någon att utföra dessa de enklaste av uppgifter så går det inte att hitta en endaste själ som kan ta sig an jobbet. Och då är var tionde svensk utan jobb och dessutom frisk nog att jobba.
 
  • Cirkeldiagram som visar aktivitet i Sveriges befolkning 2020, inklusive arbetslösa och sysselsatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Statistik över arbetslöshet med 10 procent i mars 2021 och totalt 549 300 arbetslösa personer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
När du klagar på 200kr i framkörningsavgift går det inte att ta dig på allvar. Har du visat den här sidan även för den som kollat på jobbet förstår jag att de avstår. 200kr är en extremt låg avgift...
Fick en räkning av sotaren om 590 kronor, 30 min arbetad tid och kört ca 3 mil för att komma fram. Nästa gång ska jag fråga om sotaren gör vvs och elarbeten också.
 
  • Gilla
andthe
  • Laddar…
Gör du inte detta väldigt svårt? Spelar det roll vilka poster som står på fakturan och hur stora de är? Är inte det viktiga vad totalkostnaden blir för att få ditt hus målat? Vad är kostnaden för att ha huset stående utan färg till höst/vinter?

Måla själv är såklart billigast, men blir det bra? Och det kommer som någon skrev vara väldigt jobbigt på slutet. Roligt första dagarna, sen går det mot pina på slutet, och noggrannheten fadar ut i samma takt... i alla fall är det min erfarenhet. Beror kanske också på vilket typ av personlighet man har.
Antar att detta man betalar ett proffs också för, tidseffektivt - jämn kvalitet - garanti.

När du planerade huset, har du inte haft detta budgeterat/tagit in offerter? (Kanske står någonstans i den långa tråden, ursäkta i så fall).
 
S
C Carl Johansson skrev:
Fick en räkning av sotaren om 590 kronor, 30 min arbetad tid och kört ca 3 mil för att komma fram. Nästa gång ska jag fråga om sotaren gör vvs och elarbeten också.
sotare bokar alltid in områden för att kunna köra på löpande band. Lågt räknat kör dom kanske 10 hus på en dag, det blir 5900kr till sotarn, alla ni boende har då delat på hans framkörningsavgift.

För allt del, kolla om han gör el och vvs, det håller nog lika hög standard som dina argument :)
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Jag är lite nyfiken på vad för typ av offert du bett om? (Ja, jag har läst hela tråden)
Det är en avsevärd skillnad på ett fastpris eller ett löpande jobb. Ett fastpris ska betala för alla regndagar, riskfaktorer, och transporter.
Ett löpande pris kan ge dig en billig kostnad om du har tur, men det kan också dra iväg.
Jag för min del brukar be firmorna ge mig offerter på löpande men med ett takpris. Detta gör att de ger mig pris för att de klarar alla sina utgifter men går det fortare så blir det billigare för mig. Och skulle det mot förmodan gå över takpriset för firman så är det deras problem.
 
Kan du inte höra om målaren kan gå till jobbet då?
Du slipper bilkostnaden och värnar om miljön
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Maskintok skrev:
tar ni med er alla delar till mekanikern på bilverkstaden också?

Eller sitter man även där och gnäller om avansen?
gräsklippar servicen..?
gör kunder så här, så vet de vart dörren är..
För jag skruvar i de delar jag valt själv..
rabatten sätter jag efter hur man uppför sig..
Jag har nyss fått två st reservdelar till bilen levererade med UPS från Tyskland. 1300 kr per styck ink frakt. Nu ska jag boka tid hos oberoende lokala verkstaden för att byta (det var han själv som tyckte jag skulle beställa själv för han får så dåliga priser... visste redan själv hur det var och hade tänkt säga det själv men han förekom mig) och det kommer ta en eller max två timmar. Pris på märkesverkstaden 6000 per styck för material och arbete! Och då har jag köpt bättre kvalitet än vad som är originalmonterat.

Så ja, det förekommer.
 
  • Gilla
swe.jocke
  • Laddar…
Pratade med en elektriker från USA.
Han debiterade minst 100$ i timmen
 
garvin garvin skrev:
Pratade med en elektriker från USA. Han debiterade minst 100$ i timmen
Och jäklar vad bilersättningen lär bli dyr! :surprised:
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
H
garvin garvin skrev:
Pratade med en elektriker från USA.
Han debiterade minst 100$ i timmen
Billigare än en svensk elektriker med andra ord. Frågade du om han brukade käka frukost på Ahlsell och gav kunderna "rabatt" på materialet som han köpte på tid han debiterade för? En så kallad "three in One Hole" - debitera för tiden, lägg på för materialet och krydda med bilkostnaden.
 
  • Gilla
Uno Mögel
  • Laddar…
Hasse Nygårds Hasse Nygårds skrev:
Tänk då på att om du väntar ett år med bara grundfärg på ytan så bör du grunda om hela ytan igen nästa år eftersom en grundfärg är som namnet lyder en färg man har underst och inte har dessa uv-skydd som krävs utomhus, dvs slutprodukten kommer ej att sitta/hålla som den ska den bryts ner för fort, speciellt med tanke på att det är en oljefärg.
Tack för tipset. Huset var "skyddsgrundat" från fabrik och innan ny grundning behöver det tvättas.
 
MultiMan
garvin garvin skrev:
Pratade med en elektriker från USA.
Han debiterade minst 100$ i timmen
https://homeguide.com/costs/electrician-cost-per-hour

Diagram som visar elektriker timkostnader enligt kompetensnivå: Lärling $40, Gesäll $60, Mästare $100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grafisk prislista med genomsnittskostnader för elektrikerjobb, inklusive kostnader för dörrklocka, ljusarmatur och andra tjänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell över elfirma kostnader för olika tjänster som installation av belysning och elsystemuppgraderingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
buspojken buspojken skrev:
200kr är en extremt låg avgift, om du vet vad de kostar att hålla en bil, så borde du veta att 200kr inte täcker bilens kostnader på långa vägar. Jag tar 300kr/dag, och är nog bland de billigaste. Den avgiften ska täcka leasing, diesel, försäkring, skatt, värdeminskning, ad blue, service etc etc.

Varför tror du vi hantverkare täljer guld? De är inte direkt så pengarna sprutar in på kontot
Jag vet inte hur det är i ditt fall vad gäller pengar som sprutar in på kontot, men jag vet att väldigt många hantverkare formligen täljer guld. Känner ett flertal som lever minst sagt flott med fina hus, bilar båtar och allt annat gott som hör livet till. Det är förmodligen olika mellan olika hantverkare, men faktum är att många har det bra. Och jag missunnar dom inte. Däremot vänder jag mig mot de som är rena ockrare och tror sig vara Gud och allsmäktig. Är dom dessutom bredkäftade ordbajsare som inte kan prestera bra jobb, jag då ger jag inte en nickel för dom.
Med risk för att reta upp en och annan så skulle jag vilja påstå att en hel del hantverkare är ekonomiskt handikappade. Dom missköter sin ekonomi på flera sätt, förmodligen i ren okunskap. Att ta duktigt betalt är inte enda nyckeln till framgång utan det handlar om så mycket mer. Ha koll på utgifterna, cashflow, förhandla till sig bra priser på bilar, lokaler, material, försäkringar m.m. Många verkar inte bry sig om kostnadsbiten då det är så enkelt att bara lägga kostnaden på kunden.

Sedan kan man ju undra vart gränsen går för kostnader som man lägger på kunden? Skall lokalen man har för att klara sitt jobb debiteras? Pallställen? Trucken? Företagsförsäkringar? Personligen anser jag att en bil och kringkostnader för denna kan läggas in i de totala kostnaderna man har i företaget. Sedan kan det väl vara okej om man debiterar en rimlig milersättning för eventuella resor till kund. Är det i en storstad så får man ta hänsyn till trängselavgifter och parkeringsavgifter som tillkommer, vilket är fullt förståeligt.
I mitt fall är det en lite ort vi talar om.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Av någon outgrundlig anledning börjar jag misstänka varför olika målare som du kontaktat väljer att inte ens lämna en offert. Särkilt med tanke på att du var ute i god tid från början.
Som hantverkare så bygger man på sitt luktsinne genom åren. Luktar det misstänkt strul så blir det ofta strul. Just strul vill de flesta undvika.
Hur svårt kan det vara? Vi fäste oss vid en målare i ett tidigt skede, men som sedan hoppade av. Sedan har vi kontaktat ett flertal som jag nämnt. Förstår inte hur någon skulle kunna lukta sig till strul... Det handlar om en förfrågan om målning av ett hus. De jag talat med har varit intresserade och vi har haft trevliga samtal. Men sedan...? Vad är det som händer i huvudet på folk när man har möjlighet att ta in ett jobb och säger sig kunna fixa det, samtidigt som man lovar skicka en offert inom 1 vecka och sedan aldrig hör av sig mer? Det finns inget som skulle kunna ge oss dåligt rykte, om det nu är det du insinuerar. Det handlar mer om ett dåligt beteende och en dålig nonchalant jargong som tyvärr är alltför vanlig idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.