Funderar på smart lås, kikat läge på Yale men är inte förtjust i batterilösningen och tycker det ser rätt taffligt ut. Efter alla år på marknaden funderar jag på om det inte finns ett ordentligt integrerat smart lås, gärna trådbundet. Dessutom tycker jag borta-låsningen på yale verkar omständig.

Jag har idag en "halvny" dörr förra ägaren monterat som jag inte tycker passar så bra på huset och dessutom slår sig så den blir mycket svår att dra igen nog för att låsa eller låsa upp när morgonsolen ligger på.

Det finns inga egentliga planer att byta dörren nu, men lite har jag ju kikat och ska det bytas blir det nog någon form av elektriskt lås, men vill gärna ha ett fullt integrerat och inte någon "efterkonstruktion"
Kanske två elektriska lås är lösningen, ett med inre vred för daglåsning, ektryckelås, och ett med nyckel både inne och ute för bortalåsning? (Motorlås) Eller finns elektriska låskistor med bortaläge?

Någon form av batteribackup behövs väl vid strömbortfall men tycker i övrigt låset borde kunna vara nätanslutet, om ändå dörr karm etc byts. Elektroniken borde gå att placera på annan, diskret, plats än mitt i handtaget.

Finns rimliga alternativ till rimliga priser? Eltryckelås i kombination med elektriskt lås faller ju på det med rimlig kostnad och kräver väl dessutom någon form av passagesystem som i normalfallet inte pratar Domoticzska...
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin 85
  • Laddar…
R
Jag har lite svårt att förstå vad du egentligen ser för konkreta nackdelar med Yale annat än att det ser taffligt ut?

Bortalåsning/bortasäkring är "omständig" by design eftersom det hade varit en farlig funktion att aktivera av misstag, tex vid utrymningssituationer. Det omständiga består i att man trycker på en knapp och sen låser med bricka från utsidan när man går. Jag har svårt att se att det kan bli enklare än så utan att riskera att man aktiverar funktionen av misstag.

Kabelbunden kraft ser jag ingen som helst poäng med, möjlighet att ansluta reservbatteri från utsidan måste man ju ha ändå för att inte riskera att inte kunna låsa upp, vilket Yale också har. Det enda man vinner är alltså att man slipper byta några AA-batterier vartannat år eller så.

Slutligen känns det som att du verkar lägga väldigt mycket tilltro till själva låset med prat om multipla lås etc. Vill någon komma in (eller ut) så gör man det oavsett om du har en hasp eller fem lås på ytterdörren. Är låset eller dörren/karmen för kraftigt för att bryta upp så tar tjuven altandörren eller knackar en ruta istället. Elektroniskt lås är mer av praktiska skäl som jag ser det.
 
Tack, bra svar.

Så räcker det med att aktivera borta-funktionen och dra brickan? När jag läste om låset för några år sedan skulle man både dra bricka OCH slå kod för att aktivera borta-låset som jag tolkade det. Eller om det var just att brickan behövde dras, då blir det ju i princip lika omständligt som att plocka upp en nyckel. En låskod borde ju räcka, så man inte gör det på rutin av misstag.

Nä, lägger inte så mycket tilltro på låset, vad jag avsåg med dubbla lås var att dela upp bortalås-funktionen. Ett som i princip håller dörren stängd men alltid går öppna inifrån och ett tillhålla-lås som hindrar att klättra in genom ett fönster och gå ut genom ytterdörren. Med enda orsak att jag inte hittat några elektriska lås som kombinerar manuellt vred med bortalås-funktion.

Du tolkar mig helt rätt, det egentliga jag har emot det är att det ser rätt taffligt ut och en uppenbar efterkonstruktion med utanpåliggande batterier stora klumpiga enheter både in och utvändigt. Dessutom, i alla fall när jag läste om låset för ett antal år sedan svårt att integrera med egen styrning, z-wave-enheten krävde abonnemang med verisure etc. Jag tycker med intresset låset fått bordet det finnas en elegant lösningen i "fabriksinstallation" På en helt ny dörr borde det finnas lås som integrerar bättre med dörren. Eller följer ALLA nya dörrar exakt "gammal" standard? Det kanske t.o.m. finns med som krav för något godkännande?

I fasta installationer föredrar jag också fast datakommunikation och strömförsörjning ev. med batteribackup. Kanske en PoE vore hela lösningen både på hem-integration och strömförsörjning. Men krävs ju då naturligtivs också någon form av strömförsörjning vid strömavbrott.

I kort skulle jag kunna tänka mig installera ett Yale på nuvarande dörr. Men som den slår sig i solen tror jag knappt låset skulle klara av att låsa, man får stundtals hänga i dörren och vrida om låset eller rycka hårt i dörren med två händer för att den ska gå igen ordentligt och därefter låsa. Inte så stort problem då det bara är en kort stund på morgonen vid kraftig sol vissa tider på året, men jag vill ha möjlighet att låsa om mig dygnet runt. Följdpunkten på detta är naturligtvis att byta dörr, men installerar jag en helt ny dörr vill jag också ha en elegantare lösning utan "efterkonstruktion".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.