Hasse Nygårds Hasse Nygårds skrev:
Tänk då på att om du väntar ett år med bara grundfärg på ytan så bör du grunda om hela ytan igen nästa år eftersom en grundfärg är som namnet lyder en färg man har underst och inte har dessa uv-skydd som krävs utomhus, dvs slutprodukten kommer ej att sitta/hålla som den ska den bryts ner för fort, speciellt med tanke på att det är en oljefärg.
Hatten av för dig Hasse Nygård, som skriver fakta som är rätt! Sånt gillar jag iallafall.
 
  • Gilla
AliceJ
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Om du tycker att det är okej att ta denna summa (plus moms dessutom) varje dag man åker hemifrån 2 kilometer till arbetsplatsen så är det bara att beklaga. Antingen är du en sådan bortskämd hantverkare själv, eller också har du alldeles för mycket pengar att strö omkring dig.
Jag har själv drivit företag med en bilpark och jag vet vad det kostar att hålla en bil. Och jag vet också hur det sticker i ögonen på folk när någon debiterar sådana avgifter. Det här motsvarar en milkostnad på 625:- per mil om man räknar på det sättet. Extremt låg avgift?? Du skämtar väl?
Det är billigt. Det spelar inte så stor roll hur långt man åker, avgiften är för att täcka bilkostnaden. 200kr/dag täcker dock tyvärr inte kostnaden för bilen. Alternativet hade varit att ha en högre timpeng men det gör ju varje företag som de vill. Jag tycker inget är anmärkningsvärt, du har fått ett pris och har all möjlighet att tacka nej. Att just målare inte hör av sig i dessa tider beror på att du är ute sent och att målare nu har fullt upp. Kanske tar de extra betalt vilket inte är helt orimligt, kanske kommer de få jobba övertid för att kunna måla ditt hus?
Du kan ju för skojs skull kolla upp bolaget på t.ex. allabolag.se. Vad gör de för vinst? Kanske hade de inte överlevt utan framkörningsavgift och vinst på material. Vi kunder utvärderar på timpris.
 
U Uno Mögel skrev:
Straxt söder om Stockholm står vårt nybyggda hus och väntar på att bli målat, men att hitta målare har inte visat sig vara lätt. Merparten av de jag kontaktat via mejl och sms har inte ens besvarat mina förfrågningar. Av de jag talat med så har jag fått svaret att dom skall titta på det och återkomma med offert. Nu många veckor senare så har jag bara fått svar av två... En hoppar av och den andre drar iväg en offert som fick oss att hicka till.
Vi har räknat ut att den totala ytan att måla ligger på runt 240-250kvm och den skall gås över tre gånger (en grund + två färdigstrykningar) samt en viss tvätt innan målning. Materialet offereras till ett pris av 55.000:-
Den Jotun Demidekk Ultimate vi tänkt ha ger 7 - 10 kvm/liter och med tanke på att literpriset ligger runt 200:- så är det lätt matematik att räkna ut att det knappast kan kosta mer än 25.000:- att handla in all denna färg och då även ha utrymme kvar för penslar, maskering och annat. Med tanke på att en målare sannolikt handlar in färg m.m. till betydligt bättre priser än vad jag som privatperson gör så är ju det offererade priset hutlöst i mitt tycke.
Likaså att man offererat drygt 200:- i bilersättning för varje dag man kommer ut till huset, trots att man bor på orten och har max 2 km att åka i vardera riktning.
Jag anser att det är åt hel--te men vis av erfarenhet så vet jag att är det väldigt känsligt att ifrågasätta eller kritisera en hantverkares priser hur ohemult höga dom än må vara. Då blir man osams och det slutar med att dom inte vill göra jobbet...Har själv jobbat med försäljning större delen av livet och i min bransch så vill det till att kunna motivera sina priser då man i annat fall åker ut som leverantör. Det går inte att hugga för sig hur som helst. Det svar man oftast fått av elektriker, VVS:are m.fl. är att "det kostar så mycket" och sedan är det slutdiskuterat. Oavsett om jag kan visa hur jag kan köpa exakt samma produkter i butik för 1/4 av priset och t.o.m. lägre.
Ja, vad gör man? Vad säger ni, är det rimligt med de priser jag nämnt här ovan? Nämnas kan att själva arbetskostnaden ligger på väl över 100.000:- för detta hus (byggyta runt 180kvm).
Eller, skall man trots gammal och sliten kropp ta på sig arbetet med att göra allt detta själv?
Tips och synpunkter mottages tacksamt!
Om arbetskostnaden är ca 100 000, och målaren tar gissningvist 800kr i timmen. Så skall målaren hålla på i ca 15 dagar. Nu läste jag att hen skall vara där i ca 21 dagar. Men det är skit samma. Etableringstid och avslutning tar max två dagar.

Då skall målaren isåfall sprutmåla dina 125 liter färg i 18 dagar. Dvs ca 7 liter skall appliceras om dagen. Är det lättåtkomligt att måla så är ju priset totalt galet. Ja, du förstår vart jag vill komma.
 
U Uno Mögel skrev:
Om du tycker att det är okej att ta denna summa (plus moms dessutom) varje dag man åker hemifrån 2 kilometer till arbetsplatsen så är det bara att beklaga. Antingen är du en sådan bortskämd hantverkare själv, eller också har du alldeles för mycket pengar att strö omkring dig.
Jag har själv drivit företag med en bilpark och jag vet vad det kostar att hålla en bil. Och jag vet också hur det sticker i ögonen på folk när någon debiterar sådana avgifter. Det här motsvarar en milkostnad på 625:- per mil om man räknar på det sättet. Extremt låg avgift?? Du skämtar väl?
200kr är en extremt låg avgift, om du vet vad de kostar att hålla en bil, så borde du veta att 200kr inte täcker bilens kostnader på långa vägar. Jag tar 300kr/dag, och är nog bland de billigaste. Den avgiften ska täcka leasing, diesel, försäkring, skatt, värdeminskning, ad blue, service etc etc.

Varför tror du vi hantverkare täljer guld? De är inte direkt så pengarna sprutar in på kontot
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
L lukewalker skrev:
Hatten av för dig Hasse Nygård, som skriver fakta som är rätt! Sånt gillar jag iallafall.
Tack för det, jag har snart 40 års erfarenhet av detta och har sett hur det kan gå om man gör fel i detta fall med allt detta merarbete och kostnader som då följer. Gör rätt från början och är du tveksam kontakta då din lokala RIKTIGA färghandlare och fråga om råd
 
U Uno Mögel skrev:
Billigast är att måla själv och det är ditåt det lutar nu. Nu är det inte bilkostnaden i sig som avgör det hela, vilket jag förklarat här ovan. Utan det är totalpriset där materialkostnaden sticker ut väldigt. Det är inte svårt att räkna ut det själv, vilket jag gjort, och sedan även fått belägg för detta genom samtal med några målarföretag.
varför anlitar du inte något av de målarföretag du haft samtal med?
 
Hm oj låter dyrt men samtidigt är det ett jäkla slit att måla ett hus. Upp med byggnadsställningar, maskera det man inte vill fläcka ner, handla hem färg, vänta in bra väder...
Jag målade fritidshuset själv, kanske hälften så stort som ditt men tog betydligt längre tid än jag räknat med. Man ska ju måla vindskivor, foder för att inte prata om takfot. Ganska monotont arbete och sliter på kroppen.
Själva huset målade jag med tjärvitriol, det skulle göras två gånger. Orkade bara en vända och tog nästa vända året efter. Vindskivor och foder målade jag tre gånger.
Så ska du måla själv räkna med att det är slitigt och att det tar längre tid än du tror. Samtidigt är det ju kul för man lär känna varje centimeter av sitt hus och man sparar pengar.
Jag kan ärligt talat förstå att det kostar att få målat, är slitsamt, säkert inte helt hälsosamt det man andas in och även kunnade och erfarenhet ska man ta betalt för.
Men tvekar du inför priset kanske du ska säga att du vill ha jobbet gjort under säg september. Kanske finns fler lediga målare då så du kan jämföra priser mer.
 
X Xaktly skrev:
varför anlitar du inte något av de målarföretag du haft samtal med?
Av den enkla anledningen att utav totalt 12 olika målare så har endast en varit ärlig och direkt sagt att dom inte hinner och ej vill klämma in något som riskerar att bli illa utfört. Två har sagt sig kunna fixa detta och skall återkomma med offert, men båda har efter flertalet påminnelser svarat att dom inte kommer hinna. En har offererat det jag beskrivit inledningsvis här. Med andra ord så är det åtta kvar som jag inte ens fått ett vettigt svar ifrån. Flera av dem har lovat offert inom en vecka. Ingen respons alls på vänliga påminnelser.
Om jag någon gång i framtiden skall anlita en målare igen så lär jag aldrig kontakta dem som inte ens har vett att besvara en förfrågan eller återkomma med en utlovad offert. Det hör väl till normalt hyfs att man återkommer? Den som redan från start tackar nej beroende på tidsbrist och ej vill pressa in något med risk för stressjobb m.m. är den som jag har störst förtroende för.
 
U Uno Mögel skrev:
Av den enkla anledningen att utav totalt 12 olika målare så har endast en varit ärlig och direkt sagt att dom inte hinner och ej vill klämma in något som riskerar att bli illa utfört. Två har sagt sig kunna fixa detta och skall återkomma med offert, men båda har efter flertalet påminnelser svarat att dom inte kommer hinna. En har offererat det jag beskrivit inledningsvis här. Med andra ord så är det åtta kvar som jag inte ens fått ett vettigt svar ifrån. Flera av dem har lovat offert inom en vecka. Ingen respons alls på vänliga påminnelser.
Om jag någon gång i framtiden skall anlita en målare igen så lär jag aldrig kontakta dem som inte ens har vett att besvara en förfrågan eller återkomma med en utlovad offert. Det hör väl till normalt hyfs att man återkommer? Den som redan från start tackar nej beroende på tidsbrist och ej vill pressa in något med risk för stressjobb m.m. är den som jag har störst förtroende för.
Så om jag fattar det hela rätt så. Av 12 målare är det 1 som lämnat offert, 1 som avböjt. Men Flera av de som skitit i att lämna offert påstår att den som lämnat offert är för dyrt och försöker lura dig?
När du läser din egen text, reflekterar du inte över hur dumt det låter?
 
Maskintok skrev:
intressant..
må nog börja med framkörnings avgift i min bransch..

För inte tusan är det gratis med bil, utrustning i bilen mm..
kostnader runt ägandet och brukandet..
de flesta branscher har det framkörning/etablering/servicebil
 
A
sir_daniel sir_daniel skrev:
de flesta branscher har det framkörning/etablering/servicebil
mjo men bara vissa firmor inom skogsbruket..
 
U Uno Mögel skrev:
Straxt söder om Stockholm står vårt nybyggda hus och väntar på att bli målat, men att hitta målare har inte visat sig vara lätt. Merparten av de jag kontaktat via mejl och sms har inte ens besvarat mina förfrågningar. Av de jag talat med så har jag fått svaret att dom skall titta på det och återkomma med offert. Nu många veckor senare så har jag bara fått svar av två... En hoppar av och den andre drar iväg en offert som fick oss att hicka till.
Vi har räknat ut att den totala ytan att måla ligger på runt 240-250kvm och den skall gås över tre gånger (en grund + två färdigstrykningar) samt en viss tvätt innan målning. Materialet offereras till ett pris av 55.000:-
Den Jotun Demidekk Ultimate vi tänkt ha ger 7 - 10 kvm/liter och med tanke på att literpriset ligger runt 200:- så är det lätt matematik att räkna ut att det knappast kan kosta mer än 25.000:- att handla in all denna färg och då även ha utrymme kvar för penslar, maskering och annat. Med tanke på att en målare sannolikt handlar in färg m.m. till betydligt bättre priser än vad jag som privatperson gör så är ju det offererade priset hutlöst i mitt tycke.
Likaså att man offererat drygt 200:- i bilersättning för varje dag man kommer ut till huset, trots att man bor på orten och har max 2 km att åka i vardera riktning.
Jag anser att det är åt hel--te men vis av erfarenhet så vet jag att är det väldigt känsligt att ifrågasätta eller kritisera en hantverkares priser hur ohemult höga dom än må vara. Då blir man osams och det slutar med att dom inte vill göra jobbet...Har själv jobbat med försäljning större delen av livet och i min bransch så vill det till att kunna motivera sina priser då man i annat fall åker ut som leverantör. Det går inte att hugga för sig hur som helst. Det svar man oftast fått av elektriker, VVS:are m.fl. är att "det kostar så mycket" och sedan är det slutdiskuterat. Oavsett om jag kan visa hur jag kan köpa exakt samma produkter i butik för 1/4 av priset och t.o.m. lägre.
Ja, vad gör man? Vad säger ni, är det rimligt med de priser jag nämnt här ovan? Nämnas kan att själva arbetskostnaden ligger på väl över 100.000:- för detta hus (byggyta runt 180kvm).
Eller, skall man trots gammal och sliten kropp ta på sig arbetet med att göra allt detta själv?
Tips och synpunkter mottages tacksamt!
Grattis om du får tag i en målare överhuvudtaget. Ett par målare jag känner, säger att det inte finns tider kvar i år och heller inte nästa år. Inomhusjobb kan de klara.
 
Första 2 lagren är de besvärligaste. Nytt omålat trä suger åt sig väldigt mycket, dessutom ska man ju "trycka" in färgen med pensel, helst med en förlängning till penseln så att man får kraft bakom. Det är väldigt jobbigt att måla ett nytt hus men tredje varvet är redan mycket enklare än de två första.
Mitt tips är att försöka hitta ungdomar som kanske vill ha ett sommarjobb. Glöm inte att uppe till nocken brukar det vara högt och farligt. En skylift eller bra ställning är att föredra.
Jag är själv reumatiker. Byggde huset 2009. Vid första målningen fick vi hjälp en helg av svärfar och svärmor. Sedan målade jag och frugan resten. Det var jobbigt men det gick ändå. Vi målade sedan om huset 2019, det var mycket enklare då det blev fjärde varvet.
Vi körde med stege till de högsta punkterna, frugan höll fast och jag stod högst uppe. Nästa gång blir det skylift. Kan rekommendera att göra en målarbock, då blir det enklare att måla och att slippa stå så mycket på stege. Jag byggde en som var ca 2m hög och 2m bred. Högst upp finns en bred avsats man kan stå på.
 
X Xaktly skrev:
Så om jag fattar det hela rätt så. Av 12 målare är det 1 som lämnat offert, 1 som avböjt. Men Flera av de som skitit i att lämna offert påstår att den som lämnat offert är för dyrt och försöker lura dig?
När du läser din egen text, reflekterar du inte över hur dumt det låter?
Jag får uppenbarligen förtydliga lite. Jag har förutom dessa 12 talat med målare på andra orter, vilka pga avståndet och även tidsbrist inte kunnat åta sig detta jobb. Men de har i flera fall varit vänliga nog att med de underlag jag presenterat i form av ritningar och uträknade ytor att måla kunnat ge mig en uppskattning av kostnaden. Det har varit med en marginal på +/- 10.000:- i några fall. Men det har genomgående legat på lägre nivå än den offert jag fått.
 
U Uno Mögel skrev:
Jag får uppenbarligen förtydliga lite. Jag har förutom dessa 12 talat med målare på andra orter, vilka pga avståndet och även tidsbrist inte kunnat åta sig detta jobb. Men de har i flera fall varit vänliga nog att med de underlag jag presenterat i form av ritningar och uträknade ytor att måla kunnat ge mig en uppskattning av kostnaden. Det har varit med en marginal på +/- 10.000:- i några fall. Men det har genomgående legat på lägre nivå än den offert jag fått.
Av någon outgrundlig anledning börjar jag misstänka varför olika målare som du kontaktat väljer att inte ens lämna en offert. Särkilt med tanke på att du var ute i god tid från början.
Som hantverkare så bygger man på sitt luktsinne genom åren. Luktar det misstänkt strul så blir det ofta strul. Just strul vill de flesta undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.