Gjuter snart plattan och ska strax börja stapla 365mm block till ett 3vån hus på 315m2.

Som total verktygs och maskintorsk undrar jag lite vad jag ska köpa på mig för saker..

Bandsåg ser ju trevligt ut men f*n vad dyra dom är nya och beg. verkar väldigt svårt att få tag på.
Ska man bita i det sura äpplet och köpa en bandsåg eller klarar man sig utan? (såg någon på forumet som ”konverterat” en vanlig bandsåg, det kan ju vara ett alternativ)

Det finns ju även Devalts Alligator, är den ett alternativ till bandsåg eller ett komplement?

även sett lite fina tillbehör till vinkelslip för att fräsa dosor och för armering etc. Vart köper man sånt?

Något annat man borde köpa för att hålla humöret upp under byggnationen?
 
Om det inte är enormt mycket kapningar så funkar tigersåg eller handsågning fint för lättbetong.

En ordentlig omrörare behövs för blanda lim/bruk. Släde för fördela bruket och en (hand)slip för jämna till när ett block inte blir perfekt är bra ha.
Murarsnöre/laser/vattenpass är nödvändigt.

För spåra (el/vvs) är en spårfräs helt klart bäst. Det finns billiga som gör jobbet (även om de dammar galet mycket).
Jag gillar pro-fit HM hålsågar. Billiga hålsågar är alltid skit, men pro-fit går hitta för inte alltför dyra pengar åtminstone.

En pallyft är trevlig ha på bygget. Vi var halvvägs igenom bygget innan vi köpte en, men det underlättade mycket att kunna flytta pallarna enkelt efterhand. Vårt hus är ungefär lika stort (330kvm) och jag blev överraskad av hur svårt det var sköta logistiken när det är drygt 80 pallar block och bruk som står ivägen för varandra. Inför bygget trodde jag allt var bra uttänkt, men väl på plats insåg jag hur mycket plats som behövs mellan pallarna för kunna manövrera runt dom. Nybörjarmisstag :)
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 1 till
  • Laddar…
Vanliga verktyg behövs också (tex hammare, kofot, skruvdragare, kapsåg), för det ska alltid sättas ihop lite gjutformar, stöttor, byggtrappor, plattformar...

En bra grovdammsugare är värd mycket. Den är inte direkt nödvändig, men arbetsmiljön blir väldigt mycket trevligare.

Ska det gjutas behövs troligen lite verktyg för kapa/bocka armering också.

Hade jag börjat om bygget hade jag skaffat betydligt mer verktyg från början. Jag sparade och köpte bara verktyg när det verkligen behövdes i början, men det gör bara jobbet långsammare och jobbigare och i slutändan behöver man troligen sakerna ändå.
 
  • Gilla
Random1234
  • Laddar…
  • Gilla
Random1234
  • Laddar…
N
En bandsåg måste du ha till bygget, vi hyrde förut 2 bandsågar från mg rental ekerö samtidigt.
När vi limmade mycke 365 block, prova att kontakta dom.
 
Är nyfiken. Varför har ni så stora hus? Många barn? Särskild hobby som kräver utrymme? :)
 
Jag läste fel i detaljplanen och trodde man var tvungen att bygga 315m2 men nu ser jag det står maximalt 315m2.. sen finns det iofs fortf tid att skaffa flera barn så man vet aldrig
 
  • Haha
Huzzbutt
  • Laddar…
Byggde garage på 50m2, så betydligt mindre, men kan ju ändå bidra med min erfarenhet. Byggde i ytong 300kg/m2 block som var 300mm breda. Verktygen jag använde var handsåg för lättbetong (från biltema), gummiklubba, vattenpass, rivbräda (också från biltema), 20l spanar, vinkelhake, samt beyongvisp.

Med tanke på hur porösa blocken är, åtminstone ytong 300kg/m2 så kan jag, såhär i efterhand, inte motivera en bandsåg, tror inte jag hade sparat så mycket tid på en sådan. Jag fick ganska snabbt in känslan för att såga raka snitt så det bara krävdes några få tag med rivbrädan för att få det helt jämt.

Sen, som någon nämnde ovan, när man har murat ett varv så går man med vattenpasset och letar höga/låga punkter. De höga punkterna river man lätt ner med rivbrädan.

Kan tillägga att jag började med att köpa julas såg för lättbetong, hade jäklar problem med att sågen sågade snett. Efter närmre inspektion så noterade jag att alla skären pekade på samma håll, så det blev en retur till jula och jag köpte en från biltema istället, den sågade spikrakt.

Nu byggde jag förvisso bara 50m2, ert bygge är många gånger större och i flera våningar, så det kan ju vara värt att investera lite mer för att spara på kroppen och svettet.
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
En krok till garaget.
 
  • Handgjord krok av armeringsjärn monterad på ett staket, lantlig bakgrund med grönska och växthus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.