Hej.
Vår bergvärmepump nibe fighter 1215 visar ett lp-larm och värmer inte varmvattnet.
Radiatorsystemet verkar dock funka.
Köldbärarnivån ser låg ut, antar att första steget är att fylla kärlet? Någon som har tips hur man gör det?
Såhär ser det ut:

när jag vrider på plasthatten längst upp vrider den upp sig ett kvarts varv sen hoppar ner igen.

Om det skiter sig får jag väl tvinga den till eldrift så länge, ringer helst inte röris på jourtider...

tack på förhand
Jocke
 
  • Expansionskärl för värmesystem med låg köldbärarnivå och plasthatt uppe på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
När du vrider på säkerhetsventilen så stänger den automatiskt när du passerar en gräns- Ska vara så.
Du ska inte vrida på den..

Om nivån i kärlet är högre än anslutningen till pannan så är det inget problem med den nivån.

Du har däremot ett smutsfilter som brukar sitta under en isolering på tilloppet från borrhålet.
Stäng ventilerna runt de och kolla om du har smuts i filtret.

Larmet brukar uppstå när du har dålig cirkulation på köldbäraren.
Snurrar pumpen i BVP?
 
O
Fylla systemet bör brukar man göra med påfyllningsventilen som sitter under isoleringen.
Om ditt expanionskärl har en avstängning under sig så kan du skruva lös locket och fylla vätska i de som du sedan använder cirkpumpen till att dra ner i slangarna. Men då krävs att installationen är gjord på rätt sida om pumpen.
 
O
om du läser av deltat på KBkretsen så ser du fort om du har dålig snurr genom kollektorn.
Önskvärt är ca 3 grader skillnad mellan ut och in.
 
J Joro2000 skrev:
Köldbärarnivån ser låg ut, antar att första steget är att fylla kärlet? Någon som har tips hur man gör det
Fylla behöver du inte göra om det inte tar slut i kärlet, däremot kolla som sägs tempen in/ut på KB, läs av i displayen och tala om vad et står. Ett foto på din KB-pumpens ända, pumpen sitter nere underst med isolering på, kanske lossa på en frontkåpa.
 
Tack för era snabba svar!
Bör inte vara skit i filtren, vi rensade dom för ett par veckor sedan. Hade rörmokare här som fixade lite fel när köldsmockan kom. Bytte bla kretskort och säkerhetsventil till exp kärlet. Trycket där står stadigt på 1,5.

kollade, och pumpen snurrade fint.
Här är värdena och en bild på pumpen, var det här du menade?
 
  • Värmepumpsdisplay visar temperaturvärden 1°C och -8°C med statusindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus vy av en värmepump med synlig cirkulationspump och röranslutningar, säkerhetsventil och manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O
Om det där är värdet efter återställning av larmet så har du problem med pumpen..
 
O
Den bakre pumpen på bilden är den som cirkulerar KB.
Återställ larmet och kolla om den rör sig när du startar om.

Håll koll på hur temperaturen förändras. Efter ett par minuter ska du ha kring -1-0-1 grader in
 
Aj då...
Jag är som synes väldigt novis inom detta. Hur återställer jag larmet? Starta om pannan med strömbrytaren?
-1-0-1 förstår jag tyvärr inte heller mycket av, är det kb-f/kb-r jag ska titta på?
 
J Joro2000 skrev:
kollade, och pumpen snurrade fint.
Säker på det, den pumpen som visas är säkert till värmen, det ska var den som är kopplad till kylrören och ser nog lika ut. I ändan så sitter det en skruv. Kanske en massa isolering på den, bara plocka bort så du kommer åt. Lossa den den ( kommer liiite vatten men sprutar inte ) , om du tar en lite tunnare mejsel och sticker in så så märks om den snurrar, kommer att skramla lite i näven så håll inte fast den, vill liksom snurra med. Det är ett skruvspår i axeln så det går att snurra den, som hjälp för att komma igång.
Det sitter på svarta locket ett vred med 1= min - 2= mellan - 3 = max/fart , vad står den på nu, om du ändrar på det så ska det höras att den ökar i fart
 
O
Du bör ha nånstans mellan - 1 till plus 2grader från borrhålet. Kanske varmare om du bor söderöver.
Har du ingen förändring på temp in så snurrar inte vattnet genom borrhålet.
 
O
KB-f och KB-r är det du ska kolla.

Minns inte hur man återställde larmet på din pump, men det är aldrig dumt att bryta strömmen en stund och starta upp den igen.
 
Hej igen alla hjälpsamma.

Jag har fortfarande LP-larm och en väldigt dyr elräkning. Dessutom ett gäng hantverkare som fakturerar trots att problemet kvarstår.

KB-f KB-r värdet ser bra ut när jag återställer och drar igång pumpen, 7 grader fram 4 grader retur. Kompressorn går fint tills LP-larmet löser ut, så det enda jag ser kan vara problemet nu är luft i systemet eller trasig expansionsventil. Någon som har bra tips på hur man luftar kb?
Annars byta expansionsventil, inget man gör själv antar jag. Verkar som att ca 10 tkr är skäligt för ett sådant ingrepp. Förlänger det livslängden för pumpen med ca 3-5 år är jag nöjd, den är trots allt 15 år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.