Har precis grävt för vatten och avlopp, jorden sväller ju lite för att sen sjunka under ett eller två års tid. en entreprenör jag fick offert av sa att man kan få den att sätta sig snabbare genom att ha på vatten medans man fyller, går år det att vattna nu i efterhand för att den ska sjunka ner snabbare?
 
Jorden blir ju tyngre när den binder vatten så det är väl rimligt att den bör sjunka ihop något snabbare men det lär ju krävas en del vatten.
 
Att kompaktera mark med vatten är en klassiker. Jag har flera gånger använt vatten istället för padda för att kompaktera bergkross t ex. Vatten tar helt enkelt med sig de finare partiklarna nedåt och gör att marken sätter sig då utrymmet mellan de större partiklarna ersätts med materia istället för luft.
Nackdelen att göra det med jord är att vattnet inte så lätt sjunker ned i jorden. Det kommer krävas mycket vatten, långsamt under lång tid för att få en kompakterande effekt. Annars kommer vattnet bara flyta på ytan och ytterst lite sjunka ned i jorden. Risken för lervälling är överhängande också. Det var nog därför entreprenören tänkte att det skulle göras löpande under återfyllningen.

Jag hade nog tagit bort överskjutande jord så att det blev jämt, sedan fyllt på löpande under några år när, om, marken sätter sig.
 
  • Gilla
Sarocco
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.