holmberg87 holmberg87 skrev:
Imorgon om vädret tillåter ska jag mura fast blocken.
Plastade in markplattorna för att inte grisa ner, framförallt inför putsningen. Gissar att även om jag är noggrann så hamnar bruket på plattorna och går inte få bort
Köpte en mixer på biltema för att blanda bruket också(y)[bild]
Snyggt. Det blir lite småjobbigt att all putsning är i fothöjd... Jag har hört att det är viktigt med ventilation i golvnivå när man bygger växthus med murade väggar, men då brukar ju muren gå högre upp än vad du ska göra så det kanske är overkill.
 
D Dublin skrev:
Snyggt. Det blir lite småjobbigt att all putsning är i fothöjd... Jag har hört att det är viktigt med ventilation i golvnivå när man bygger växthus med murade väggar, men då brukar ju muren gå högre upp än vad du ska göra så det kanske är overkill.
Ja de är tur att det är relativt lite putsning iaf.
Jo jag har hört samma sak om ventilationen och det är ju lekande lätt att göra ett hål i dom här blocken men frågan om det egentligen behövs i det här fallet.
Någonting mer att fundera över mem förmodligen overkill...:D
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Det blir ju en jäkla fördel med att ha lecablock i grunden. Får du för dig att du ska ha in el i växthuset är det ju bara att sätta borren i grunden på lämpligt ställe, hade ju blivit lite krångligare annars.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Kul med fler växthusbyggare - Satte själv ihop frugans Vitalia 5kvm häromveckan ute på sommarstugan. Syll och golv av tryckt virke. Trodde som att mitt jobb var klart minus ett litet trädäck på den där..

[bild]

Nu pratas det om vattenutkastare, led belysning, vattentunnor och bevattningssystem här hemma... så mitt jobb fortsätter nog ett tag till.... :thinking:

Ett tips till stommen, var två personer, helst tre. Jag lyckades ensam minus en 10minuters handräckning från frun på cirka 2 timmar att skruva ihop frugans hus, det är lite flimsy och när sektionerna är klara och skall ihop behövs fler händer - När allt står är det förvånansvärt stabilt.
Och ritningen :rofl: Vilket skämt, nu läser jag ritningar, scheman och sprängskisser ganska ofta och anser att jag har ganska bra logiskt tänkande - Så det gick prima - Men ritningen är tyvärr inte mycket att luta sig på när man funderar hur bövelen det skall vara.
Vi hade en trasig ruta, orkade inte ta det med leverantören så glasmästaren fick lite jobb.

Lycka till!!
Är växthuset monterat på en trästomme, funkar det med tanke på rörelser i materialet?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Är växthuset monterat på en trästomme, funkar det med tanke på rörelser i materialet?
Jadå, inga problem. Klart en bräda sväller/krymper lite med årstiderna men längden består ganska så konstant.
De små toleranserna finns definitivt i konstruktionen av växthuset.
Min stomme står dessutom dubbad med kemankare i berg så underlaget kan absolut inte röra på sig. (y)
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jadå, inga problem. Klart en bräda sväller/krymper lite med årstiderna men längden består ganska så konstant.
De små toleranserna finns definitivt i konstruktionen av växthuset.
Min stomme står dessutom dubbad med kemankare i berg så underlaget kan absolut inte röra på sig. (y)
Tyckte inte du att ditt växthus var för lågt invändigt? Tyckte att jag läste att även du funderade på stt höja det
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Imorgon om vädret tillåter ska jag mura fast blocken.
Plastade in markplattorna för att inte grisa ner, framförallt inför putsningen. Gissar att även om jag är noggrann så hamnar bruket på plattorna och går inte få bort
Köpte en mixer på biltema för att blanda bruket också(y)[bild]
Fördelen med muren.. om det visar sig att det blir dålig ventilation (vanligt problem) kan du sätta ventiler i muren.. så det får bättre luftgenomströmning :cool:
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Tyckte inte du att ditt växthus var för lågt invändigt? Tyckte att jag läste att även du funderade på stt höja det
Japp - Tanken fanns där, jag slår lite lätt i taket med mina 187cm. Frun sa nej och anser att hon klarar sig med sina 167cm.... Så det blir nog inte av - Det är ju hennes hus! ;)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Japp - Tanken fanns där, jag slår lite lätt i taket med mina 187cm. Frun sa nej och anser att hon klarar sig med sina 167cm.... Så det blir nog inte av - Det är ju hennes hus! ;)
Haha det var ungefär samma sak här men det kändes inte helt rätt att känna håret ta i taket och vilja huka sig.
Så nu blir nog båda två nöjda
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Fördelen med muren.. om det visar sig att det blir dålig ventilation (vanligt problem) kan du sätta ventiler i muren.. så det får bättre luftgenomströmning :cool:
Med risk för att vara en dum fråga, men hur avgör man om det är dålig ventilation I ett växthus?
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Med risk för att vara en dum fråga, men hur avgör man om det är dålig ventilation I ett växthus?
Märker man på temperaturen o hur plantorna mår.. alltid lurigt. Ska inte vara för varmt, inte för kallt, inte för torrt (händer av naturliga skäl sällan), inte för fuktigt (mer vanligt o påskyndar möglig på höstkanten..)

Oftast räcker dörrar o nått fönster bra.. om växthuset står lite i vandrande skugga :)
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Nu är det murat!
Hur gör jag för stt få snygga fogar? Borsta dom med vatten? Och när? Nymurad grund för byggprojekt med presenning, grus och byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gjorde som puts och fuktade en borste och borstade fogarna så nu blev det snyggt och jämnt.
Bara hoppas stenarna sitter fast! Nyputsade fogar på en grundmur med släta stenplattor och en gul borste, utomhus med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
A Alexn72 skrev:
[länk]

Lite sen inspiration. Mitt växthus är av samma typ som ditt men jag kapa av och satte in uterumsglasdörrar. Dvs jag slipper tröskeln. Du kan göra likadant med vad du har idag. De enda du skulle behöva är en extra underdel i fronten som dörren kan glida på
Byggde du med lecablock direkt på marken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.