Gillar verkligen tråden om trender som daterar. Men vad är här för att leva vidare och utvecklas?

Jag tror att vi kommer att se ett aldrig tidigare skådat behov av ett boende nära naturen. På riktigt. Och då menar jag varken hästgård på 30.000 kvm eller en liten bostadsrätt på Ljusterö med trädäck och med grannen vägg i vägg för 50.000 kr per kvm.

Fredrik Reinfeldt gjorde en berömd reflektion när han flög över Sverige. Hans slutsats har lett till något annat... Han borde förmedlat vilken fantastisk potential det finns för alla som redan bor här, kämpar och vill, att hitta sitt drömboende.
Och göra det möjligt.
Per
 
Pergoteborg Pergoteborg skrev:
Gillar verkligen tråden om trender som daterar. Men vad är här för att leva vidare och utvecklas?

Jag tror att vi kommer att se ett aldrig tidigare skådat behov av ett boende nära naturen. På riktigt. Och då menar jag varken hästgård på 30.000 kvm eller en liten bostadsrätt på Ljusterö med trädäck och med grannen vägg i vägg för 50.000 kr per kvm.

Fredrik Reinfeldt gjorde en berömd reflektion när han flög över Sverige. Hans slutsats har lett till något annat... Han borde förmedlat vilken fantastisk potential det finns för alla som redan bor här, kämpar och vill, att hitta sitt drömboende.
Och göra det möjligt.
Per
Det är en bra tanke. Och om politikerna vill att befolkningen ska hitta ut, utanför storstäderna och ut i naturen, bör man skapa incitament för det.

T.ex att underlätta för företag och folk i storstäderna att genom incitament, eller "tvång", etablera sig på landsbygden och subventionera bostadsbyggandet på andra orter än de 15 största.

Att det finns folk som vill bo på andra ställen än Stockholm, Göteborg och Malmö är jag övertygad om och de skulle nog gärna flytta redan nu i större utsträckning om det inte var för att jobben och bostäderna inte finns där de vill bo.
 
  • Gilla
Pergoteborg
  • Laddar…
Första steget skulle väl vara att sluta med politiken att med tvång fösa iväg allt till storstäderna. När staten satsar allt på storstäderna måste man skära ned på annat håll och så tvingas folk flytta till storstäderna och fastighetspriserna rusar i höjden och infrastrukturen och hela samhällsapparaten hinner inte med och så fordras det ännu större satsningar där och ännu större nedskärningar på annat håll och det leder till att ännu fler tvingas flytta och så fortsätter det i en ond cirkel. Som nu också börjar drabba storstadsborna som inte har råd att bo kvar eller trängs ut i slumförorter.

Jag tror fullt och fast att storstädernas problem måste lösas på landsbygden och i småstäderna. När man gör det möjligt att bo och arbeta där minskar inflyttningen och utbyggnadstrycket i storstäderna när endast de som verkligen vill flytta dit flyttar dit och en del av dem kompenseras av flyttningar i motsatt riktning. Samhällsapparaten och infrastrukturen hinner med och det finns möjligheter att skapa någon sorts samhälle och inte bara folkförvaring. Samtidigt minskar bland annat missbruk och mentala problem när människor får en realistisk möjlighet att leva så som de mår bra av att leva i stället för att alla pressas in i likadana lägenheter eller bostadsområden.

Tar man en människa som liknar mig och sätter honom eller henne i bostadsområde eller lägenhet får man antingen en mentalpatient eller en missbrukare eller en grovt kriminell. Så enkelt är det. Samtidigt finns det andra personlighetstyper som skulle gå samma väg om de inte hade grannar i omedelbara närheten och en storstads utbud av till exempel kultur eller andra händelser.
Därav tror jag faktiskt att en satsning på att öka småstädernas och landsbygdens livskraft skulle minska både brottsligheten och mentalvårdskostnaderna när människor får bättre möjlighet att välja ett liv som passar dem själva så de kan må bra och uträtta någonting vettigt och produktivt.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det kommer alltid att finnas människor som du, heimlaga, som vill bo på landsbygden. Jag har själv bott på landet i många år.

Men, landsbygd skiljer sig åt. Infrasteukturmässigt. Att bosätta sig mitt i skogen eller där det inte finns grannar på långt håll är tveksamt samhällsekonomiskt. Att dra el, bygga vägar, tillhandahålla skolskjuts, hemtjänst, post mm långa sträckor/mil dit ingen annan bor är oerhört kostsamt för samhället. Och förmodligen kommer inget bygglov att beviljas även om man säger att man inte önskar samhällelig service. För det är ju så att man behöver samhället om man blir sjuk, bryter benet eller blir gammal.

Att däremot bygga i utkanten av en by eller samlad bebyggelse brukar gå bra. Då finns det redan en samhällig struktur och man bidrar till att hålla landsbygden levande.
 
mattetvilling mattetvilling skrev:
Är 3d printade hus det nya?
[länk]

[bild]
Knappeligen. Med minskande tillgång på billig olja och ökande avfallsproblem är plast snarare ett material som borde vara på väg ut.
 
H heimlaga skrev:
Knappeligen. Med minskande tillgång på billig olja och ökande avfallsproblem är plast snarare ett material som borde vara på väg ut.
Jag betvivlar att det är plast de printat i detta fall.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag betvivlar att det är plast de printat i detta fall.
Precis
The 3D printing method involves a huge robotic arm with a nozzle that squirts out a specially formulated cement, said to have the texture of whipped cream.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.