5 071 läst · 25 svar
5k läst
25 svar
Isolera äldre trähus
Sida 1 av 2
Hej,
Mitt hus är från slutet av 1800-talet, alternativt tidigt 1900-tal. I dagsläget saknas isolering, vilket jag tänkt ändra på under sommaren. Utrymmet som finns mellan innervägg och yttervägg är 10cm. Vad rekommenderar ni att göra? Jag får nya fönster i vecka 21, med u-värde på 1, så isoleringsförmågan kommer vara bra där. Har kollat lite på 50mm fasadskivor, är det ett bra alternativ?
Mitt hus är från slutet av 1800-talet, alternativt tidigt 1900-tal. I dagsläget saknas isolering, vilket jag tänkt ändra på under sommaren. Utrymmet som finns mellan innervägg och yttervägg är 10cm. Vad rekommenderar ni att göra? Jag får nya fönster i vecka 21, med u-värde på 1, så isoleringsförmågan kommer vara bra där. Har kollat lite på 50mm fasadskivor, är det ett bra alternativ?
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 864 inlägg
Har du bott i huset under den gångna vintern? Hur har du upplevt inomhusklimatet när det varit kallt? Vad är det för uppvärmning i huset?
Tillägg: är stommen i huset timmer eller stående plank?
Tillägg: är stommen i huset timmer eller stående plank?
Japp, bodde här i vintras och det blev kallt, taket är inte heller isolerat. Just nu kör jag på elpatroner men kommer sätta in en luft/vatten i början på hösten. Är ganska säkert på att det är stående plank.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 864 inlägg
Börja med att isolera taket, det är förmodligen där det mesta av värmen försvinner ut. Vad gäller väggarna är det nog viktigare att det blir dragtätt, än att det blir bättre isolerat.Shakalaka skrev:
Finns det någon fungerande eldstad i huset, eller någon som går att få igång? Huset, murstocken och grunden hade mått bra av att det eldas regelbundet.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Tänk efter ordentligt innan ni isolerar taket, man vill inte ha kondenspunkt i konstruktionen eller förhöjd fukthalt på vinden.Svårt att få luftätt uppåt i befintliga byggnader i efterhand, kan vara bättre med diffusions öppen isolering.
Vilken isolering är inte difusionsöppen?
Jag gissar att du syftar på en hygroskopisk isolering som tål periodvis fuktbelastning utan att mögla direkt. Det är nog lämpligt i den här typen av hus. De brukar vara isolerade med sågspån eller något pr det hållet. Det har jag. Jag la en yttre isolering på taket när jag la om det.
Jag gissar att du syftar på en hygroskopisk isolering som tål periodvis fuktbelastning utan att mögla direkt. Det är nog lämpligt i den här typen av hus. De brukar vara isolerade med sågspån eller något pr det hållet. Det har jag. Jag la en yttre isolering på taket när jag la om det.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 864 inlägg
Gör en rätt, så blir det inga fuktproblem. Isolera på 'golvet' till kallvinden (plast är inte nödvändigt), se till att kallvinden är välventilerad och elda då och då så murstocken bidrar med spillvärme = recept på en frisk vind i ett gammalt trähus!G OMathson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Kanske funkar. Vilken typ av isolering? Grannen hade rockwool, ingen plast och efter några år trodde de att taket läckte. Inget läckage, de va kondens. Ut med isoleringen och problemet försvann. Kanske det funkar med annan typ av isolering, bättre ventilation i bodelen och på kallvinden. Säger bara att det är viktigt att göra det "rätt" så det funkar.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är "livsfarligt" och klart en risk konstruktion att isolera direkt på golvet på en kall vind, dvs att göra en kall vind ännu kallare och fuktigare. Tänker du dessutom inte elda varje dag är det mycket hög risk att vinden möglar.
Har själv sanerat just ett sådant påhitt och då eldades det i kåken dagligen.
Skall du isolera talet så gör det mot taket med erkänd konstruktion.
I övrigt stämmer jag in med att det säkraste är en hygroskopiska isolering tex träfiber skivor med lämplig broms/luftspärr. Är huset uppvärmt och med så lite som 100mm bör det inte vara ngt som helst problem att köra med rockwoll i väggarna, om du vill halvera kostnaden, med lämplig ångnbroms.
En viktig detalj för väggarna är vad huset är målat med, har du klettat på akrylfärg eller annan tät färg lär du ev behöva bygga om dem med luftspalt, annars är det bara att köra, vindpapp-isolerimg-broms/spärr.
Har själv sanerat just ett sådant påhitt och då eldades det i kåken dagligen.
Skall du isolera talet så gör det mot taket med erkänd konstruktion.
I övrigt stämmer jag in med att det säkraste är en hygroskopiska isolering tex träfiber skivor med lämplig broms/luftspärr. Är huset uppvärmt och med så lite som 100mm bör det inte vara ngt som helst problem att köra med rockwoll i väggarna, om du vill halvera kostnaden, med lämplig ångnbroms.
En viktig detalj för väggarna är vad huset är målat med, har du klettat på akrylfärg eller annan tät färg lär du ev behöva bygga om dem med luftspalt, annars är det bara att köra, vindpapp-isolerimg-broms/spärr.
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 864 inlägg
Underst ett lager sågspån (som sagt, gammalt hus) och sen Gullfiber. Finns icke tillstymmelse till fuktskador, varken i nuvarande bostad eller i den tidigare, som var isolerad på samma sätt.G OMathson skrev:
Svårt att säga varför din bekants hus drabbades av fuktskador i samband med tilläggsisolering av vinden. Bristande ventilation på kallvinden kanske?
Det är en av de största felen som görs på äldre hus. Det tiläggsisoleras hej vilt den enkla vägen, dvs direkt mot golvet eller i bjälklaget där det tidigare knappt funnits isolering (lite spån).SågspånPappspikEternit skrev:Underst ett lager sågspån (som sagt, gammalt hus) och sen Gullfiber. Finns icke tillstymmelse till fuktskador, varken i nuvarande bostad eller i den tidigare, som var isolerad på samma sätt.
Svårt att säga varför din bekants hus drabbades av fuktskador i samband med tilläggsisolering av vinden. Bristande ventilation på kallvinden kanske?
Dvs det har eg aldrig funnits en riktig kallvind utan den har haft ett klimat mellan ute och inne. När du gör ngt sådant så får man en kallvind och ventilerar man hårt däruppe, ett i bästa fall utomhusklimat.
Jag har sett otaliga förstörda vindar/hus och själv sanerat faktiskt mer än en, inkl en egen.
Med det är det inte sagt att det aldrig fungerar, men det är en mkt stor risk då det beror på var i landet man bor (fuktigheten utomhus då man får ett utomhus klimat däruppe fast ännu fuktigare), hur ventilationen görs och naturligtvis ett gammalt hus specifika konstruktion.
Det är sannolikt bättre att göra varmvind, särskillt eftersom TS vill ha en lvvp som primär värmekälla, vidare gör det att man faktiskt sen opckså kan använda vinden som förråd eller liknande.
Generellt bör man fundera på både utseende och ekonomi innan man tillägsisolerar och byter fönster.
Om du redan köpt men inte monterat fönster, har du originalfönstren från byggåret kvar, se till att skänk/sälj dem till nån som behöver - de har troligen (även om de kan se flagiga ut) ett långt liv kvar (längre än de du nu köpt). Många letar gamla fönster. Helst med karmar, så du inte sågar sönder dem utan istället kapar spikarna och tar ut dem hela. Att kasta eller ha som "växthus" är slöseri på dessa gamla fösnter som var av förstklassig kvalitet.
Om man tilläggsisolerar inifrån kan man köra 45mm och tex trä eller lin, sen en difusionspapp, då kan man även dra el i väggarna. Tjockare än så rekomenderas inte. Isolerar man utifrån gäller ju att man kan få till att fukt inte går igenom de gamla väggarna och kondenserar mitt i väggen. Ofta blir det heller inte så snyggt utifrån.
Håller med tidigare i tråden som säger att i väggar är vindtätt det viktigaste.
Vi har isolering upp till vinden och inga fuktproblem. Men man ska nog även här inte ta till för tjock isolering. Det gäller nog att inte ändra för mycket, men gamla hus har ofta isolering sjunkit och det finns hålrum där det blåser kallt. Att återställa bör aldrig vara fel.
Om du redan köpt men inte monterat fönster, har du originalfönstren från byggåret kvar, se till att skänk/sälj dem till nån som behöver - de har troligen (även om de kan se flagiga ut) ett långt liv kvar (längre än de du nu köpt). Många letar gamla fönster. Helst med karmar, så du inte sågar sönder dem utan istället kapar spikarna och tar ut dem hela. Att kasta eller ha som "växthus" är slöseri på dessa gamla fösnter som var av förstklassig kvalitet.
Om man tilläggsisolerar inifrån kan man köra 45mm och tex trä eller lin, sen en difusionspapp, då kan man även dra el i väggarna. Tjockare än så rekomenderas inte. Isolerar man utifrån gäller ju att man kan få till att fukt inte går igenom de gamla väggarna och kondenserar mitt i väggen. Ofta blir det heller inte så snyggt utifrån.
Håller med tidigare i tråden som säger att i väggar är vindtätt det viktigaste.
Vi har isolering upp till vinden och inga fuktproblem. Men man ska nog även här inte ta till för tjock isolering. Det gäller nog att inte ändra för mycket, men gamla hus har ofta isolering sjunkit och det finns hålrum där det blåser kallt. Att återställa bör aldrig vara fel.
Hade fel för mig, stommen är i timmer. Hur får jag det dragtätt? Jag skickar en skiss på hur väggarna ser ut. Det eldas regelbundet i eldstaden.SågspånPappspikEternit skrev:Börja med att isolera taket, det är förmodligen där det mesta av värmen försvinner ut. Vad gäller väggarna är det nog viktigare att det blir dragtätt, än att det blir bättre isolerat.
Finns det någon fungerande eldstad i huset, eller någon som går att få igång? Huset, murstocken och grunden hade mått bra av att det eldas regelbundet.