Kanske dum eller i alla fall lite oklar fråga, vad vet jag men testar. Köpte precis ett hus från 27 som vi sakta börjar pilla på, tagit fram gamla plankgolv osv. Idag är väggar täckta med gipsskivor, en del är nog ny-gjort (trappa/hall osv) en del bara flera lager tapet på oklar yta där längst under. MEN nu tänker vi ev sätta upp pärlspont på en del ställen men blir samtidigt lite fundersamma på vad som kan finnas bakom befintliga väggar.

finns någon bra länk man kan läsa på om vad som gissningsvis finns bakom eller är det bara att riva upp och kika som är svaret? Känns dumt att bygga på ett lager till om det finns något intressant bakom.

(fullt medvetna om att vi inte köpt något 1800-tals hus men fynden hittills pekar ändå åt ett ganska ”omodernt” 20/30-tals hus med minst 4 borttagna kakelugnar osv)
 
Kan väl antas att det renoverats lite varstans under tidens gång så original borde väl vara plank medans ni säkert lär hitta lite gamla skivor i olika material också.
 
Stommen lär vara stående plank. Vad som kan hittas bakom de nyare gipsskivorna? Förslag: masonit, tretex, lumppapp. Samt ett antal lager tapet här och var. Pärlspont var också en populär väggbeklädnad.
 
Det absolut vanligaste ytskiktet på en plankvägg i ett hus från1927, vill jag påstå är puts på rörning (dvs vassmatta). I varje fall om det rör sig om ett lite "bättre" hus på en större ort. Plywood var också rätt vanligt, i synnerhet i enklare utrymmen som hallar och trapphus. Putsen var den tidens "gipsskiva", med delvis liknande egenskaper. Vet du inte hur väggen ser ut inuti, bör du undersöka det försiktigt. Borra hål på en plats där det inte syns så tydligt. Har du putsade väggar så är det en tillgång (om än lite jobbig ibland) som du bör vara rädd om.
 
Har ett hus från 1915. Har inte kollat bakom alla väggar men i köket fanns i alla fall pärlspontspanel på insidan av en yttervägg som kom fram nör jag rev ett högskåp.
Renovering av kök med partiellt avlägsnad vägg som avslöjar äldre grönmålad pärlspontspanel, omgiven av tapet och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pärlspontsvägg i ett gammalt hus med synliga lager av tapet, masonit och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två lager tapet, masonit, reglar och isolering utanpå panelen, inåt köket till, är ditsatt efter 1977. Bakom pärlsponten tittade jag aldrig men det är förmodligen tegel.
 
Redigerat:
Senaste huset är ett orört hus från 1928. Inifrån är det antingen tapet på spännpapp, målad spännpapp eller i garderoberna bara spännpapp. Bakom spännpapp liggande råspont. Sedan tomrum som man blåst in karbamidskum i på 60-talet. Sedan (sannolikt) plankväggar med puts på utsidan. Bostaden från 1920 hade tapet, tunn tretex, tapet, spännpapp, råspont, tomrum med sågspån, vindpapp och ytterpanel.
 
Gör just om en utbyggnad från gissningsvis 1910-1920. Bortsett tretex och gips och annat som tillkommit på senare år är det panel direkt på timmerstommen hos oss. Jag hade på något lämpligt ställe rivit lite gips för att se om det gömmer sig originalpärlspont under.

I min värld är det ofta bara påbyggt med fler lager under årens gång. Hantverkare är aldrig sugna på att riva ner något som sitter utan bygger hellre bara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.