A
U Uno Mögel skrev:
Billigast är att måla själv och det är ditåt det lutar nu. Nu är det inte bilkostnaden i sig som avgör det hela, vilket jag förklarat här ovan. Utan det är totalpriset där materialkostnaden sticker ut väldigt. Det är inte svårt att räkna ut det själv, vilket jag gjort, och sedan även fått belägg för detta genom samtal med några målarföretag.
Ja men dåså..
pensla på då..
Vill man inte anlita så måste man ju inte.
Vissa firmor är billigare än andra..
Vissa är billigare och duktiga, andra sämre..
Vissa är dyra och totalt värdelösa på det de gör...
 
A
tar ni med er alla delar till mekanikern på bilverkstaden också?

Eller sitter man även där och gnäller om avansen?
gräsklippar servicen..?
gör kunder så här, så vet de vart dörren är..
För jag skruvar i de delar jag valt själv..
rabatten sätter jag efter hur man uppför sig..
 
  • Gilla
dahlsten och 2 till
  • Laddar…
N Nucky skrev:
Har du lagt upp en detaljerad förfrågan på t.ex Offerta.se eller servicefinder.se?

Gör gärna det. Skriv även att du helst köper in färgen själv samt att du anger färgvalen märke osv som du ska ha.

Låter som att du fastnat med en hantverkare och att inga andra finns där ute.

Solla ordentligt och läs på recensioner och Googla företagen som besvarar dina förfrågningar på dom sidorna. Gör det omgående och ödsla ingen tid på att debattera priser här.

Det kanske visar sig att allt är i sin ordning med det du blivit offererad!
Tack för ett konstruktivt svar! Jag har nu fått veta det jag behöver. Och en del annat.....
Orkar inte munhuggas med folk som kommenterar utan att ha läst allt, eller som själva i vissa fall verkar vara "part i målet" och hellre skyddar sina revir :D.
Att den offert vi mottagit är väl tilltagen har jag förstått och det blir då bara att tacka nej till denna. Sedan får vi se om vi hittar någon annan firma som kan ta sig an detta, eller så målar vi själva och tjänar en rejäl slant som vi kan göra annat roligt för i stället.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
tar ni med er alla delar till mekanikern på bilverkstaden också?

Eller sitter man även där och gnäller om avansen?
gräsklippar servicen..?
gör kunder så här, så vet de vart dörren är..
För jag skruvar i de delar jag valt själv..
rabatten sätter jag efter hur man uppför sig..
Du är rolig du :rofl: Lycka till med din verksamhet!
 
A
tjänar man slanten eller sparar man den?
att tjäna eller icke tjäna det är frågan... :thinking:
övertygad om att du sparar den... ;)
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
A
U Uno Mögel skrev:
Du är rolig du :rofl: Lycka till med din verksamhet!
Tackar, önskar dig det samma (y):cool:
 
Ja, gör du jobbet själv med hjälp av sonen, dina vänner, släkt och kanske sonens kompisar blir det både billigt och roligt.

Förutom färg och penslar behöver du bara köpa några flak öl, mat att äta och fika att bjuda arbetarna på. Köp även hem några förpackningar med munskydd så är ni även lite skyddade mot pesten.

Inga problem tror jag att dra ihop lite folk. Alla är sugna på att vara ute och träffa folk nu och du känner säkert minst fem personer som vill hjälpa dig. En helg så har du huset grundat och åtminstone en strykning gjord.
 
S
U Uno Mögel skrev:
Straxt söder om Stockholm står vårt nybyggda hus och väntar på att bli målat, men att hitta målare har inte visat sig vara lätt. Merparten av de jag kontaktat via mejl och sms har inte ens besvarat mina förfrågningar. Av de jag talat med så har jag fått svaret att dom skall titta på det och återkomma med offert. Nu många veckor senare så har jag bara fått svar av två... En hoppar av och den andre drar iväg en offert som fick oss att hicka till.
Vi har räknat ut att den totala ytan att måla ligger på runt 240-250kvm och den skall gås över tre gånger (en grund + två färdigstrykningar) samt en viss tvätt innan målning. Materialet offereras till ett pris av 55.000:-
Den Jotun Demidekk Ultimate vi tänkt ha ger 7 - 10 kvm/liter och med tanke på att literpriset ligger runt 200:- så är det lätt matematik att räkna ut att det knappast kan kosta mer än 25.000:- att handla in all denna färg och då även ha utrymme kvar för penslar, maskering och annat. Med tanke på att en målare sannolikt handlar in färg m.m. till betydligt bättre priser än vad jag som privatperson gör så är ju det offererade priset hutlöst i mitt tycke.
Likaså att man offererat drygt 200:- i bilersättning för varje dag man kommer ut till huset, trots att man bor på orten och har max 2 km att åka i vardera riktning.
Jag anser att det är åt hel--te men vis av erfarenhet så vet jag att är det väldigt känsligt att ifrågasätta eller kritisera en hantverkares priser hur ohemult höga dom än må vara. Då blir man osams och det slutar med att dom inte vill göra jobbet...Har själv jobbat med försäljning större delen av livet och i min bransch så vill det till att kunna motivera sina priser då man i annat fall åker ut som leverantör. Det går inte att hugga för sig hur som helst. Det svar man oftast fått av elektriker, VVS:are m.fl. är att "det kostar så mycket" och sedan är det slutdiskuterat. Oavsett om jag kan visa hur jag kan köpa exakt samma produkter i butik för 1/4 av priset och t.o.m. lägre.
Ja, vad gör man? Vad säger ni, är det rimligt med de priser jag nämnt här ovan? Nämnas kan att själva arbetskostnaden ligger på väl över 100.000:- för detta hus (byggyta runt 180kvm).
Eller, skall man trots gammal och sliten kropp ta på sig arbetet med att göra allt detta själv?
Tips och synpunkter mottages tacksamt!
Måste du ha täcklasyr? Oljelasyr behövs inte grunden före. Den har bra inträngningsförmåga och är lätt att lägga på. Jag målade min nya kåk på det viset en gång i tiden. Två strykningar täckte bra men nackdelen är att den inte håller lika länge där solen gassar på. Jag fick stryka om solsidan efter 7 år, en strykning räckte. Övriga kåken drog jag en vända efter 10 år. Första insatsen räckte 2x12 liter lätt. Kåken var 120 kvm i ett plan. Träet andas dessutom bra med vanlig oljelasyr. Täcklasyr är en "plastfärg" som hindrar träets andningsförmåga en del. Men den kanske är annorlunda nu än för 30 år sedan.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Tack för bekräftelsen (y)

Mao, oavsett vad kostnaden är för servicebilen som sådan så tar man en högre avgift för servicebilen än men egentligen behöver bara för att garantera att slippa strul o tjafs med skattemyndigheten.

Då är vi tillbaka till detta med att utbilda både hantverkare och kunder i detta med varför det tas ut en avgift för servicebil som verkar vara riktigt märklig / felaktig etc. (Anledningen heter ju Skatteverket)
”Mao, oavsett vad kostnaden är för servicebilen som sådan så tar man en högre avgift för servicebilen än men egentligen behöver bara för att garantera att slippa strul o tjafs med skattemyndigheten”

Nej, då har du missuppfattat. Man ska ta ut samma ersättning för bilen vid rotavdrag som man brukar göra. Annars riskerar du problem.
Det finns firmor som normalt inte tar en kr i reseersättning eller servicebil. Det betyder inte att dom kan göra likadant vid Rot-jobb. Då kommer Skatteverket säga ajabaja vid en granskning.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
enklast är ju att ts tar sin privata bil och hämtar hantverkaren och kör materialet...
då kanske det finns mer förståelse sedan
Då kanske Ts kan pruta ner bilen till 100 kr/dag då bilen ändå står och kostar pengar.:crysmile::rofl:
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Allt fler firmor i bygg branchen börjar köra med ambulerande arbetsplatser just pga detta.. Det börjar bli väldigt tydligt vilka kostnader dessa bilar kostar och dom flesta hantverkare som har hela arbetsdagar så är inte alltid nyttan av bilen så stor så dessa servicebilar kommer vi nog få se färre av hos många firmor.
Jag vet flera som börjat avskaffa servicebilar just pga allt tjafs med kunder och när en såpass stor del av kostnaden per dag är servicebilens kostnader och kunderna nu mera ser det tydligt på offerterna/fakturorna så blir det nåt att överväga om det verkligen är vettigt.

Sen är det såklart lite olika om det byggs ett hus eller om man hyr in en snickare för att byta en ytterdörr.. mer service byggjobb där man besöker flera olika arbetsplatser per dag så blir det förstås mer vettigt med att servicebilen behövs. men det finns många servicebilar där det är mer tveksamt då bilen bara är transport av en hantverkare och en liten mängd utrustning och det är många dagars jobb på samma plats.
Om vi får tar Ts målare som exempel. Behöver han en Servicebil eller inte?
Folk måste lära sig att tänka lite längre. Den här målaren har lämnat ett pris. Han åker ut mån morgon och börjar måla. Himlen öppnar sig. Vad ska hen göra? Gå ner till busshållplatsen och åka hem eller sätta sig i sin servicebil där hen har sin utrustning för att klara nästa jobb som hen nu måste åka till.
Eller ska hen knacka på hos Ts och säga att nu blir det att betala stilleståndsersättning pga regn.
 
  • Gilla
garvin och 1 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Straxt söder om Stockholm står vårt nybyggda hus och väntar på att bli målat, men att hitta målare har inte visat sig vara lätt. Merparten av de jag kontaktat via mejl och sms har inte ens besvarat mina förfrågningar. Av de jag talat med så har jag fått svaret att dom skall titta på det och återkomma med offert. Nu många veckor senare så har jag bara fått svar av två... En hoppar av och den andre drar iväg en offert som fick oss att hicka till.
Vi har räknat ut att den totala ytan att måla ligger på runt 240-250kvm och den skall gås över tre gånger (en grund + två färdigstrykningar) samt en viss tvätt innan målning. Materialet offereras till ett pris av 55.000:-
Den Jotun Demidekk Ultimate vi tänkt ha ger 7 - 10 kvm/liter och med tanke på att literpriset ligger runt 200:- så är det lätt matematik att räkna ut att det knappast kan kosta mer än 25.000:- att handla in all denna färg och då även ha utrymme kvar för penslar, maskering och annat. Med tanke på att en målare sannolikt handlar in färg m.m. till betydligt bättre priser än vad jag som privatperson gör så är ju det offererade priset hutlöst i mitt tycke.
Likaså att man offererat drygt 200:- i bilersättning för varje dag man kommer ut till huset, trots att man bor på orten och har max 2 km att åka i vardera riktning.
Jag anser att det är åt hel--te men vis av erfarenhet så vet jag att är det väldigt känsligt att ifrågasätta eller kritisera en hantverkares priser hur ohemult höga dom än må vara. Då blir man osams och det slutar med att dom inte vill göra jobbet...Har själv jobbat med försäljning större delen av livet och i min bransch så vill det till att kunna motivera sina priser då man i annat fall åker ut som leverantör. Det går inte att hugga för sig hur som helst. Det svar man oftast fått av elektriker, VVS:are m.fl. är att "det kostar så mycket" och sedan är det slutdiskuterat. Oavsett om jag kan visa hur jag kan köpa exakt samma produkter i butik för 1/4 av priset och t.o.m. lägre.
Ja, vad gör man? Vad säger ni, är det rimligt med de priser jag nämnt här ovan? Nämnas kan att själva arbetskostnaden ligger på väl över 100.000:- för detta hus (byggyta runt 180kvm).
Eller, skall man trots gammal och sliten kropp ta på sig arbetet med att göra allt detta själv?
Tips och synpunkter mottages tacksamt!
Du har bästa förslaget från Keller.
Bjud in släkt, vänner och grannar för jobbet och bjud sedan på ett riktigt kalas när Corona-tiden har klingat av. Trevligt umgänge, lärorikt och garanterat uppskattat av de som hjälper till. Blir en snackis i många år framöver.
Tyvärr så är de flesta hantverkare fullbokade långt in i nästa år (2022) med rejäla prishöjningar som följd.
Lycka till och odla umgänget med släkt, vänner och alla andra som hjälper till.
 
Beroende på samvete, köp färg penslar och kolla med våra vänner som tex sitter utanför butiker.
Många av dom vill jobba och helt övertygad om att de kommer göra ett kanonjobb, men se till att betala dom en hygglig slant i timmen. Utnyttja dem inte.
 
J jrosen skrev:
Beroende på samvete, köp färg penslar och kolla med våra vänner som tex sitter utanför butiker.
Många av dom vill jobba och helt övertygad om att de kommer göra ett kanonjobb, men se till att betala dom en hygglig slant i timmen. Utnyttja dem inte.
Du menar anlita svart arbetskraft? Eller ska Ts anställa dom?
 
H hempularen skrev:
Men om detta är ett enplanshus, och om det är enkelt att sätta och flytta en låg ställning eller arbetsplatform. Så målar du lätt huset snabbt. Det viktiga är att du får på grundfärgen. Sedan kan du ta resten nästa år. Antingen tar du in offerter i god tid. Eller gör även resten själv.
Tänk då på att om du väntar ett år med bara grundfärg på ytan så bör du grunda om hela ytan igen nästa år eftersom en grundfärg är som namnet lyder en färg man har underst och inte har dessa uv-skydd som krävs utomhus, dvs slutprodukten kommer ej att sitta/hålla som den ska den bryts ner för fort, speciellt med tanke på att det är en oljefärg.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.