P polaris78 skrev:
En annan sak ang bilersättning är att skatteverket börjat rota i bilkostnader på många företag vilket leder till bilkostnaderna INTE får hamna i nåt som kunden får rotavdrag på.. så bilkostnaderna måste specificeras löst på fakturor för att undvika problem med skatteverket med mygel med rotavdrag.
Och bilkostnaderna måste ju då också stämma med verkligheten ungefär iallfall..
Försäkring , bränsle , avbetalning och värdeminskning, service och underhåll däck osv
För mig är det bitvis en gåta hur hantverkare ofta har såpass dyra bilar för det är klart det sticker i ögonen på kunderna att betala allt detta så tydligt på fakturan.. Man kan också ifrågasätta hur vettigt det är att målare och andra hantverkare ska åka bil på kundens bekostnad. alla andra får betala för sina resor till och från arbetet på egna pengar.. Dags att införa det även på hantverkare och så kan firman ha en gammal skitbil att köra ut färgburkar och utrustning och kräva att det finns utrymme för detta vid arbetsplatsen. och man kan faktiskt byta om på platsen för att inte få färg överallt.och ha en ny caddy för att grisa ner med färg och köra lite färgburkar och utrustning i..
”Man kan också ifrågasätta hur vettigt det är att målare och andra hantverkare ska åka bil på kundens bekostnad. alla andra får betala för sina resor till och från arbetet på egna pengar”

Detta gäller givetvis hantverkare också.
Hantverkare får inte betalt för att åka till sin arbetsplats. Ibland står bilarna på firman. Då får hantverkaren ta bussen, privata bilen, cykla eller det som behagar hantverkaren. När arbetsdagen närmar sig sitt slut åker hen tillbaka till firman och parkerar bilen innan arbetsdagen tar slut och hen åker hem.

I andra fall får hantverkaren ta bilen hem. Då får hen betala förmån för bilen och betala bränsle för privat körning.

En entreprenör som behöver servicebilar har i de allra flesta fall betydligt större kostnader för bilen en vad en ”servicebilsavgift” drar in.
En servicebil är oftast också utrustad med speciell inredning och verktyg. Oftast finns också ett grundutbud med material.
I de allra flesta fall ingår också parkeringsavgifter, vägtullar etc i avgiften för servicebil.
Råkar just du bo 50 m från målarfirman så blir det såklart surare att behöva betala tex. 350 kr+ moms för en servicebil än för någon som bor 50 km från målarfirman.

I just Ts fall har han fått en offert där Servicbilen finns med. Vill han kan han givetvis försöka förhandla om avgiften för Servicebil eller leta upp en annan hantverkare som tar bussen till Ts istället. Den typen av hantverkare ser jag varje morgon komma gående i mitt villaområde.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Man kan också ifrågasätta hur vettigt det är att målare och andra hantverkare ska åka bil på kundens bekostnad. alla andra får betala för sina resor till och från arbetet på egna pengar”

Detta gäller givetvis hantverkare också.
Hantverkare får inte betalt för att åka till sin arbetsplats. Ibland står bilarna på firman. Då får hantverkaren ta bussen, privata bilen, cykla eller det som behagar hantverkaren. När arbetsdagen närmar sig sitt slut åker hen tillbaka till firman och parkerar bilen innan arbetsdagen tar slut och hen åker hem.

I andra fall får hantverkaren ta bilen hem. Då får hen betala förmån för bilen och betala bränsle för privat körning.

En entreprenör som behöver servicebilar har i de allra flesta fall betydligt större kostnader för bilen en vad en ”servicebilsavgift” drar in.
En servicebil är oftast också utrustad med speciell inredning och verktyg. Oftast finns också ett grundutbud med material.
I de allra flesta fall ingår också parkeringsavgifter, vägtullar etc i avgiften för servicebil.
Råkar just du bo 50 m från målarfirman så blir det såklart surare att behöva betala tex. 350 kr+ moms för en servicebil än för någon som bor 50 km från målarfirman.

I just Ts fall har han fått en offert där Servicbilen finns med. Vill han kan han givetvis försöka förhandla om avgiften för Servicebil eller leta upp en annan hantverkare som tar bussen till Ts istället. Den typen av hantverkare ser jag varje morgon komma gående i mitt villaområde.
@Krille-72 Visst var det så (diskuterades i en annan tråd) att för att hantverkaren inte ska få strul med Skattemyndigheten vid ROT jobb så behöver de ta ut en servicebil-avgift?
 
  • Gilla
R0ffe
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
@Krille-72 Visst var det så (diskuterades i en annan tråd) att för att hantverkaren inte ska få strul med Skattemyndigheten vid ROT jobb så behöver de ta ut en servicebil-avgift?
Så kan man säga. Vill man inte ha strul tar man betalt för bilen på det sätt man normalt gör. Vill man riskera strul så tar man betalt för sina resekostnader. Vill man verkligen riskera strul så tar man inte upp några kostnader alls för bilen.

Bilkostnaden redovisas i ansökan om rotavdrag under en punkt som heter övrigt. Där ligger också tex. Kostnader som maskinhyra.

Grundtanken med Rot är att man ska få rotavdrag på arbetskostnaden. Ingenting annat. Därför kan Skatteverket fatta misstankar om att företaget bakat in kostnader för tex. Servicebil i arbetskostnaden om punkten övrigt är för låg.
 
  • Gilla
Permelite
  • Laddar…
I många fall så utgår hantverkaren från sitt egen bostad när denne ger sig ut på jobb. Många hantverkare i mindre företag har sitt kontor i villan och sin utrustning i garaget. Detta gäller även den aktuelle målaren i mitt fall.
Jag kan förstå att de som jobbar på annan ort och får sitta i bilen flera mil för att nå arbetsstället kan behöva ta ut en kostnad för detta. Men om man går ut ur sitt hus och sätter sig i bilen och åker knappa 2 kilometer till vårt hus så kan jag inte tycka annat än att det är både osmidigt och oskäligt att ta ut över 250:- per dag för detta.
I vårt fall handlar det inte heller om något ROT då det inte fungerar på nybyggda hus.
Men, även om denna bilkostnad i mitt tycke är osmaklig så är den i det stora hela bara en liten del av totalen. En total som jag får mer och mer belägg för att den är väl i överkant av vad det rimligtvis skall kosta.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Så kan man säga. Vill man inte ha strul tar man betalt för bilen på det sätt man normalt gör. Vill man riskera strul så tar man betalt för sina resekostnader. Vill man verkligen riskera strul så tar man inte upp några kostnader alls för bilen.

Bilkostnaden redovisas i ansökan om rotavdrag under en punkt som heter övrigt. Där ligger också tex. Kostnader som maskinhyra.

Grundtanken med Rot är att man ska få rotavdrag på arbetskostnaden. Ingenting annat. Därför kan Skatteverket fatta misstankar om att företaget bakat in kostnader för tex. Servicebil i arbetskostnaden om punkten övrigt är för låg.
Tack för bekräftelsen (y)

Mao, oavsett vad kostnaden är för servicebilen som sådan så tar man en högre avgift för servicebilen än men egentligen behöver bara för att garantera att slippa strul o tjafs med skattemyndigheten.

Då är vi tillbaka till detta med att utbilda både hantverkare och kunder i detta med varför det tas ut en avgift för servicebil som verkar vara riktigt märklig / felaktig etc. (Anledningen heter ju Skatteverket)
 
U Uno Mögel skrev:
I många fall så utgår hantverkaren från sitt egen bostad när denne ger sig ut på jobb. Många hantverkare i mindre företag har sitt kontor i villan och sin utrustning i garaget. Detta gäller även den aktuelle målaren i mitt fall.
Jag kan förstå att de som jobbar på annan ort och får sitta i bilen flera mil för att nå arbetsstället kan behöva ta ut en kostnad för detta. Men om man går ut ur sitt hus och sätter sig i bilen och åker knappa 2 kilometer till vårt hus så kan jag inte tycka annat än att det är både osmidigt och oskäligt att ta ut över 250:- per dag för detta.
I vårt fall handlar det inte heller om något ROT då det inte fungerar på nybyggda hus.
Men, även om denna bilkostnad i mitt tycke är osmaklig så är den i det stora hela bara en liten del av totalen. En total som jag får mer och mer belägg för att den är väl i överkant av vad det rimligtvis skall kosta.
Nja ... man ser till att ha en och samma taxa för serviebilen oavsett om det är ROT jobb eller inte.
Därvid blir det inget tjafs med skattemyndigheten om detaljen med servicebil om de får för sig att granska ens firma. Fullt försåtligt enl mitt tycke
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Nu var ju inte kostnaden för målarens åktur till arbetsplatsen den primära frågan, även om jag reagerar kraftigt på den. Jag tror dock inte att skattemyndigheten skulle ha några problem med att man bland hantverkarna körde med en mer differentierad prissättning beroende på avståndet. I mitt fall blir ju detta löjligt med tanke på avståndet.
 
Men som så många redan sagt så har han ju en kostnad för bilen oavsett om det är 2 km eller 2 mil till dig. Milkostnaden blir ju dessutom högre för honom om han har korta resor till kunderna.
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Om du tycker att det är okej att ta denna summa (plus moms dessutom) varje dag man åker hemifrån 2 kilometer till arbetsplatsen så är det bara att beklaga. Antingen är du en sådan bortskämd hantverkare själv, eller också har du alldeles för mycket pengar att strö omkring dig.
Jag har själv drivit företag med en bilpark och jag vet vad det kostar att hålla en bil. Och jag vet också hur det sticker i ögonen på folk när någon debiterar sådana avgifter. Det här motsvarar en milkostnad på 625:- per mil om man räknar på det sättet. Extremt låg avgift?? Du skämtar väl?
Tänk omvänt istället. Precis som du säger så kostar det att hålla en bil.
Om han ska vara hos dig i två veckor och måla ditt hus, så blir det 10 dagar. 2000 kr för bilen.
Tar han samma jobb en gång till så får han in 4000 kr för bilen den månaden. Det är nog mindre än vad den kostar..

Håller med om att det var hög debitering på färgen, men att haka upp sig på 2000 kr för bilen känns bara löjligt.
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
Måla själv som dom flesta på det här forumet
 
S Strontus skrev:
Men som så många redan sagt så har han ju en kostnad för bilen oavsett om det är 2 km eller 2 mil till dig. Milkostnaden blir ju dessutom högre för honom om han har korta resor till kunderna.
enklast är ju att ts tar sin privata bil och hämtar hantverkaren och kör materialet...
då kanske det finns mer förståelse sedan
 
  • Gilla
Ibruks och 4 till
  • Laddar…
R
U Uno Mögel skrev:
Straxt söder om Stockholm står vårt nybyggda hus och väntar på att bli målat, men att hitta målare har inte visat sig vara lätt. Merparten av de jag kontaktat via mejl och sms har inte ens besvarat mina förfrågningar. Av de jag talat med så har jag fått svaret att dom skall titta på det och återkomma med offert. Nu många veckor senare så har jag bara fått svar av två... En hoppar av och den andre drar iväg en offert som fick oss att hicka till.
Vi har räknat ut att den totala ytan att måla ligger på runt 240-250kvm och den skall gås över tre gånger (en grund + två färdigstrykningar) samt en viss tvätt innan målning. Materialet offereras till ett pris av 55.000:-
Den Jotun Demidekk Ultimate vi tänkt ha ger 7 - 10 kvm/liter och med tanke på att literpriset ligger runt 200:- så är det lätt matematik att räkna ut att det knappast kan kosta mer än 25.000:- att handla in all denna färg och då även ha utrymme kvar för penslar, maskering och annat. Med tanke på att en målare sannolikt handlar in färg m.m. till betydligt bättre priser än vad jag som privatperson gör så är ju det offererade priset hutlöst i mitt tycke.
Likaså att man offererat drygt 200:- i bilersättning för varje dag man kommer ut till huset, trots att man bor på orten och har max 2 km att åka i vardera riktning.
Jag anser att det är åt hel--te men vis av erfarenhet så vet jag att är det väldigt känsligt att ifrågasätta eller kritisera en hantverkares priser hur ohemult höga dom än må vara. Då blir man osams och det slutar med att dom inte vill göra jobbet...Har själv jobbat med försäljning större delen av livet och i min bransch så vill det till att kunna motivera sina priser då man i annat fall åker ut som leverantör. Det går inte att hugga för sig hur som helst. Det svar man oftast fått av elektriker, VVS:are m.fl. är att "det kostar så mycket" och sedan är det slutdiskuterat. Oavsett om jag kan visa hur jag kan köpa exakt samma produkter i butik för 1/4 av priset och t.o.m. lägre.
Ja, vad gör man? Vad säger ni, är det rimligt med de priser jag nämnt här ovan? Nämnas kan att själva arbetskostnaden ligger på väl över 100.000:- för detta hus (byggyta runt 180kvm).
Eller, skall man trots gammal och sliten kropp ta på sig arbetet med att göra allt detta själv?
Tips och synpunkter mottages tacksamt!
Han jobbar för att tjäna pengar. Inget annat.
Hans rabatter r inget du kan kräva ta del av.

Måla själv om de är för dyrt att anlita
 
  • Gilla
JockeÅgren och 2 till
  • Laddar…
R
U Uno Mögel skrev:
Min erfarenhet är att man inte vill göra jobbet om man inte får leverera materialet. Konstigt ställningstagande tycker jag. Man har ju bra betalt för den tid man arbetar, räcker inte det?
Klart jag vill pruta, finns ingen anledning att betala överdrivna priser. Men då är sannolikheten stor att målaren backar ur. Problemet är att alla har så mycket att göra, man är fulltecknade helt enkelt. Men då kan man ju tycka att det är mer seriöst att redan från start säga "nej tack, vi hinner inte" i stället för att bara skita i att komma tillbaka. Det är nog inget som avskräcker, utan man kör med den gamla vanliga jargongen att "visst, vi fixar det - återkommer med en offert" och sedan hör man ingenting mer. Ett för mig obegripligt arbetssätt. Det är en herrans massa tid vi har tappat på grund av att vi väntat in offerter som trots påminnelser aldrig kommer.
Fel. Man vill leverera materialet. Så enkelt är de.
 
A
intressant..
må nog börja med framkörnings avgift i min bransch..

För inte tusan är det gratis med bil, utrustning i bilen mm..
kostnader runt ägandet och brukandet..
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
P
Allt fler firmor i bygg branchen börjar köra med ambulerande arbetsplatser just pga detta.. Det börjar bli väldigt tydligt vilka kostnader dessa bilar kostar och dom flesta hantverkare som har hela arbetsdagar så är inte alltid nyttan av bilen så stor så dessa servicebilar kommer vi nog få se färre av hos många firmor.
Jag vet flera som börjat avskaffa servicebilar just pga allt tjafs med kunder och när en såpass stor del av kostnaden per dag är servicebilens kostnader och kunderna nu mera ser det tydligt på offerterna/fakturorna så blir det nåt att överväga om det verkligen är vettigt.

Sen är det såklart lite olika om det byggs ett hus eller om man hyr in en snickare för att byta en ytterdörr.. mer service byggjobb där man besöker flera olika arbetsplatser per dag så blir det förstås mer vettigt med att servicebilen behövs. men det finns många servicebilar där det är mer tveksamt då bilen bara är transport av en hantverkare och en liten mängd utrustning och det är många dagars jobb på samma plats.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.