Hej! Brist på fantasin när jag ska inreda lägenheten. Och undrar vad andra tycker och tänker?

Hälsningar,
Madeleine
 
  • Ritning över lägenhet med markerade rum som kök, sovrum, och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det var ju en tråkig placering av "köket" för där hade ju varit en väldigt bra plats för en säng. Om det är en balkong med en balkongdörr så ser det ut som att sängen måste placeras längs väggen längst ner på ritningen. Eller är det minst 2 m längs någon annan vägg?

Kan du tänka dig loftsäng?
Vad vill du ha in mer, skrivbord, soffa, matbord?
 
Tack snälla Birgit!

Håller med angående "köket" slog mig inte i tanken, tills du nämnde det! Hade varit riktigt snyggt och fått rummet att se större ut och få plats med en soffa. Har försökt placera min bäddsoffa längs vid balkongdörren, men den väggen är alldeles för kall speciellt under vintern.. placerade den även mot andra sida och då har man köket som utsikt när man vaknar, vilket jag inte tycker känns så trevligt..

Den enda lösningen jag har just nu är en bäddsoffa längs den vägen till höger när man kommer in vid entrén.. men önskan är att ha en säng och soffa så att man inte behöver bädda om osv, känner mig lite för "gammal" för det samt lat när tröttheten slår in, samt en loftsäng är verkligen inte det jag vill ha. Även om det hade varit ett bra alternativ.

*Jag har ett litet köksbord och två stolar framför "köket"/i mitten av den väggen för att skapa balans. Sitter man med ryggen mot köket kan man se de vackra träd där balkongen är :love: Använder den även när jag sitter och "jobbar".
 
Redigerat:
BirgitS
Okej, så du bor där redan. Skulle du kunna ladda upp några foton?
Det är lättare att förstå hur långa väggarna är och hur mycket golvyta det är när man ser det i förhållande till en säng etc.
Alternativt måttsätta väggarna i ritningen.

Jag kan också tipsa om datorprogrammet Sweet Home 3D där man kan rita sitt rum/lägenhet/hus och placera ut möbler för att lätt kunna pröva sig fram.
 
Ja, asbolut. Alltid lättare att förstå när man har bilder. Hoppas det hjälper med dessa :giggle:

Tack för tipset angående datorprgrammet!
 
  • En vardagsrumsbild med en grön soffa, ett litet bord med en bärbar dator på, fönster med vita gardiner och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hemmakontor med parkettgolv, skrivbord, stol, golvlampa och en vit förvaringsmöbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inredningsdetaljer i ett rum med trägolv, vit vägg, tavla, växt på pall och grön kudde på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med grönt soffmöblemang, trägolv, och en laptop på ett litet bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust kök och matplats med vita möbler, parkettgolv och väggdekoration med hjärtmotiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Skulle det gå att ha en tvåsitssoffa längs badrumsväggen, där stegpallen står?
Eller kanske matbordet där och soffa där matbordet står och bort till hörnet med golvlampan?

Går det att ha en säng längre till vänster, i stort sett mot ytterväggen, eller blir det för kallt?
För då skulle du få ett sovhörn som du kan avskärma med ett draperi när du inte vill se sängen.
 
Här tycker jag nog att det är tillräckligt kompakt för att ett sängskåp faktiskt skulle vara motiverat och tillföra utrymme. Ljusast och trevligast del av rummet att sitta i är ju där du har soffan idag så där skulle jag satsa på att ha kvar soffa. Du skulle kunna placera ett sängskåp, eventuellt horisontalt placerat, där matbordet är idag. Eventuellt går det att hitta, eller bygga, lösning där matbordet fälls in i sängskåpets botten, typ tanke som denna.

 
  • Gilla
Kjell K.
  • Laddar…
Intressant! Tack för förslaget! :giggle:
 
BirgitS BirgitS skrev:
Skulle det gå att ha en tvåsitssoffa längs badrumsväggen, där stegpallen står?
Eller kanske matbordet där och soffa där matbordet står och bort till hörnet med golvlampan?

Går det att ha en säng längre till vänster, i stort sett mot ytterväggen, eller blir det för kallt?
För då skulle du få ett sovhörn som du kan avskärma med ett draperi när du inte vill se sängen.
Mjo, testade att ha bäddsoffan längs badrumsvägen, var väl helt okej..

Yttervägen? Mot fönstret?
 
ecb182 ecb182 skrev:
Här tycker jag nog att det är tillräckligt kompakt för att ett sängskåp faktiskt skulle vara motiverat och tillföra utrymme. Ljusast och trevligast del av rummet att sitta i är ju där du har soffan idag så där skulle jag satsa på att ha kvar soffa. Du skulle kunna placera ett sängskåp, eventuellt horisontalt placerat, där matbordet är idag. Eventuellt går det att hitta, eller bygga, lösning där matbordet fälls in i sängskåpets botten, typ tanke som denna.

[media]
Det finns ju även varianter av sängskåp på höjden . Ett sådant kanske skulle få plats bredvid kylskåpet?

Svart sängskåp på höjden bredvid vit vägg med en infälld enkelsäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hamparaffe och 1 till
  • Laddar…
Sätt köksbordet på väggen till badrummet och soffan där köksbordet står nu. Då borde du kunna ha sängen där soffan står nu. Köp någon matta med så blir det hemtrevligare. Lägg gärna ut bilder på slutresultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.