Hej!

Jag och min sambo har precis fått reda på att vi kan få en bit av svärföräldrarnas mark i gåva och planerar därför att bygga hus. Marken är inte avstyckad ännu och ingenting har egentligen gjorts då det här är väldigt nytt. Det vi undrar nu är om vi måste ansöka om lagfart innan vi påbörjar allting annat? Vi har googlat runt efter svar som man brukar göra när man inte vet vad man ska göra, men tycker att det står lite luddigt så det framgår inte tydligt vad vi behöver göra och i vilken ordning. Är det någon av er som har koll på detta?

Tack på förhand.
Vänligen, Nathalie
 
Mikael_L
Välkommen till forumet!

Lagfart är bra för en hel del olika saker. Först och främst lär det behövas för att kunna ta ut pantbrev och att få låna.

Bygglov tror jag faktiskt är möjligt att söka redan innan marken är avstyckad, däremot kan ju kommunen säga nej då de inte anser det vara tomtmark, vilket det kanske blir först efter avstyckningen.

Jag föreslår att ni påbörjar avstyckning och allt sånt, med lagfartsansökan som avslut på denna första fas, och i tiden fram till dess så planerar ni och funderar ni. Det brukar vara mycket att ändå ta ställning till inför ett husbygge. Och det är dessutom stor risk att precis alla entreprenörer och leverantörer har häcken full hela sommaren och hösten ändå.

Har ni möjlighet att ta er till markplätten någorlunda lätt och vistas där så är mitt tips att göra det lite då och då, under lite skiftande årstider. Och väl där försöker ni visualisera huset, utsikt, var ni vill äta/fika utomhus etc etc.
Så när det börjar planeras för hus så har ni en aning om var ni vill att det ska stå, och åt vilka olika väderstreck olika saker bör vara, och om det är 1-plan eller 2-plan som känns bäst etc.

Tänk på att sovrum åt syd, sydväst eller väst blir väldigt varma att sova i på somrarna, när ni planerar.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Innan avstyckningen är gjord finns ju ingen fastighet att söka lagfart på.
 
Mikael_L
Jag var och rantade runt på tomten en hel del innan husbygget, eller ens att huset var bestämt.
Men dels byggde jag friggebod (OK, jag och byggnadsnämnden hade kommit överens om att det var en byggbod, fram tills huset skulle stå klart... ;)) och dels byggde jag garage, alltså innan huset byggdes. Allt för att ha lite infrastruktur där innan, då jag byggde själv.

Så jag fick en hel del känsla för tomten, väderstrecken, utsikt och allt sånt, som hjälpte mig sen vid planering av huset. T.ex. satt vi huset till sist långt in på tomten med uteplatsen mot gatan (vilket säkert många tycker verkar knäppt, men det blev ett jättebra val helt enkelt)

Sen hade jag lite käpphästar, som jag ville få till.
* Matplats (/kök) med utsikt mot infarten.
* Sovrum mot norr, nordöst, öst
* Gärna små fönster eller annan skugga för fönster mot söder.
* Plats att duka riktigt långt långbord, typ genom att börja i köket, sluta i v-rum (detta ströks)
* Sikt och ljus"korridorer" genom huset, dvs att dagsljus faller in från två håll, på många platser i huset.

Och faktiskt fick vi till det mesta. Men tricket är att inte bara titta i huskataloger och bli kär i ett hus som man sen ska försöka få upp på en tomt, där husets planlösning och annat kanske inte ens passar. Tomten och omgivningen måste vara med från början, och hela tiden styra valet av hus/planlösning.
 
  • Gilla
nattajo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Välkommen till forumet!

Lagfart är bra för en hel del olika saker. Först och främst lär det behövas för att kunna ta ut pantbrev och att få låna.

Bygglov tror jag faktiskt är möjligt att söka redan innan marken är avstyckad, däremot kan ju kommunen säga nej då de inte anser det vara tomtmark, vilket det kanske blir först efter avstyckningen.

Jag föreslår att ni påbörjar avstyckning och allt sånt, med lagfartsansökan som avslut på denna första fas, och i tiden fram till dess så planerar ni och funderar ni. Det brukar vara mycket att ändå ta ställning till inför ett husbygge. Och det är dessutom stor risk att precis alla entreprenörer och leverantörer har häcken full hela sommaren och hösten ändå.

Har ni möjlighet att ta er till markplätten någorlunda lätt och vistas där så är mitt tips att göra det lite då och då, under lite skiftande årstider. Och väl där försöker ni visualisera huset, utsikt, var ni vill äta/fika utomhus etc etc.
Så när det börjar planeras för hus så har ni en aning om var ni vill att det ska stå, och åt vilka olika väderstreck olika saker bör vara, och om det är 1-plan eller 2-plan som känns bäst etc.

Tänk på att sovrum åt syd, sydväst eller väst blir väldigt varma att sova i på somrarna, när ni planerar.
Tack snälla du för ditt engagemang! Det är så värdefullt för oss med all den här informationen då vi är helt gröna vad gäller detta. Det där med sovrum är ett toppentips - stort tack!
 
Mikael_L
M Max R70 skrev:
Innan avstyckningen är gjord finns ju ingen fastighet att söka lagfart på.
Mja, man kan söka lagfart på aningens lösa boliner också, t.ex. med ungefärlig tomtarea och köpeskilling /kvm, dvs innan avstyckning är helt klart.
I alla fall vad jag (nyss) läst mig till ...
Det verkar bli en vilande lagfart då:
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...ler-inskrivning-av-tomtrattsinnehav/#faq=4131
Klicka på "Jag har köpt ett område som ska styckas av från någon annans fastighet" på den sidan.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...collapse_2a216f8a-fd4d-455d-9d61-93b9e91d0f04
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mja, man kan söka lagfart på aningens lösa boliner också, t.ex. med ungefärlig tomtarea och köpeskilling /kvm, dvs innan avstyckning är helt klart.
I alla fall vad jag (nyss) läst mig till ...
Det verkar bli en vilande lagfart då:
[länk]
Exakt, jag läste också något om vilande lagfart. Verkar bli så i vårt fall då.
 
Innan lagfart och avstyckning är det väl bäst att kolla så att kommunen tillåter byggnation och vilken typ av byggnation de tillåter på en avstyckad tomt. Trist att stycka av en tomt som är lite för liten eller som har någon typ av begränsningar. Jag skulle nog börja med att prata med kommunens bygglovshandläggare om mina planer och fråga vad som gäller för området.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Innan lagfart och avstyckning är det väl bäst att kolla så att kommunen tillåter byggnation och vilken typ av byggnation de tillåter på en avstyckad tomt. Trist att stycka av en tomt som är lite för liten eller som har någon typ av begränsningar. Jag skulle nog börja med att prata med kommunens bygglovshandläggare om mina planer och fråga vad som gäller för området.
Är det vad som kallas förhandsbesked om bygglov?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Mikael_L
Vid avstyckning och nybildning av fastigheter så blir väl antagligen lantmäteriet inblandade (jag är inte helt säker, numera tror jag att även kommuner utför en del fastighetsbildning, men någon annan här kanske vet mer).
Men oavsett vilken aktör som gör avstyckningen så tror jag att denne måste ta hänsyn till att marken är lämplig för tomtändamål, och LMV frågar nog kommunen om det är på deras bord.

Vänta lite så får vi kanske in mer info från andra, jag är osäker på alla sätt som detta kan gå till på.
 
  • Gilla
nattajo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vid avstyckning och nybildning av fastigheter så blir väl antagligen lantmäteriet inblandade (jag är inte helt säker, numera tror jag att även kommuner utför en del fastighetsbildning, men någon annan här kanske vet mer).
Men oavsett vilken aktör som gör avstyckningen så tror jag att denne måste ta hänsyn till att marken är lämplig för tomtändamål, och LMV frågar nog kommunen om det är på deras bord.

Vänta lite så får vi kanske in mer info från andra, jag är osäker på alla sätt som detta kan gå till på.
Stora kommuner, som exemeplvis Uppsala, har ofta kommunalt lantmäteri. Så jag skulle hur som helst börja med kommunen. Om inte annat för att få ut eventuella detaljplaner eller andra relevanta planer för området.
 
  • Gilla
nattajo
  • Laddar…
Hemmakatten
Precis, TS behöver ansöka om förhandsbesked, och få det, för att en avstyckning ska godkännas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.