Hej,

ska bygga nytt staket. Efter att ha köpt (icke-impregnerat) trä och sågat upp det så känns sågytorna lite fuktiga. Med andra ord måste det torka lite, så vi radade upp det inne.
Men hur länge ska det torka? Och kan det ta skada av att torka FÖR länge?

Tacksam för svar!
 
Vad är det sågat av? Färska eller torkade stockar?
De flesta som hemmasågar virke brukar lägga det på tork ute under takplåt eller motsvarande. Trava upp det med små ströbitar emellan varje lager.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad är det sågat av? Färska eller torkade stockar?
De flesta som hemmasågar virke brukar lägga det på tork ute under takplåt eller motsvarande. Trava upp det med små ströbitar emellan varje lager.
Vanligt trä vi köpt på Byggmax. Alltså ej tryckimpregnerat utan obehandlat men färdiguppsågat när man köper det. Antar att det klassas som ytterpanel där? Och så har vi kapat det på längden.
 
G Greeneyes skrev:
Med andra ord måste det torka lite,
Måste det? Rätt eller fel men jag hade nog bara byggt staketet. Eller vill du måla det först och anser det för blött för målning?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Måste det? Rätt eller fel men jag hade nog bara byggt staketet. Eller vill du måla det först och anser det för blött för målning?
exakt, vill måla först. Antar att enklast är att köpa en fuktmätare?
 
G Greeneyes skrev:
Vanligt trä vi köpt på Byggmax. Alltså ej tryckimpregnerat utan obehandlat men färdiguppsågat när man köper det. Antar att det klassas som ytterpanel där? Och så har vi kapat det på längden.
Då är det varmluftstorkat på sågverket. Bara att måla på!
 
  • Gilla
Greeneyes och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Fadai
Om det känns fuktigt, låt det torka inomhus en vecka el två. Sen målar du. Så brukar jag göra. Fuktmätare behövs nog inte.
 
  • Gilla
Greeneyes
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.