Hej
Planerar för ett fritidshus på ca 75 kvm och behöver hjälp med tankar och idéer.
Huset ska även ha ett litet loft med två bäddar. Därför trappan.
Öppet till nock i kök och vardagsrum
Altan med tak nedåt i bild då vi har sjöutsikt åt det hållet.

Tack för all hjälp.
Ritning av ett fritidshus på 75 kvm med markerat loft, trappa, öppet kök och vardagsrum samt planerad altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Byggnaden är inte måttsatt, ett bra längdmått på stommen är jämt delbart med 1200 mm + 45 mm då utnyttjar man materialet bra och minimerar spill.
 
  • Gilla
STA och 1 till
  • Laddar…
Gillar planlösningen överlag!

Förstår den praktiska aspekten mtp VA-installationer, men är det så kul att ha badrum/toa vägg i vägg med köket?
Ställer mig också lite frågande till att ha en eldstad (?) i vardagsrummet, som är öppet till nock. Då kommer all den goa värmen hamna uppe i nock också, och det kanske inte riktigt är meningen om stugan ska användas året om. Visst går det att lösa med takfläkt och så, men redigt 100 blir det inte.
Har du någon ritning över loftet också? Väderstreck? Var i landet ungefär?
 
Redigerat:
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Gillar planlösningen överlag!

Förstår den praktiska aspekten mtp VA-installationer, men är det så kul att ha badrum/toa vägg i vägg med köket?
Ställer mig också lite frågande till att ha en eldstad (?) i vardagsrummet, som är öppet till nock. Då kommer all den goa värmen hamna uppe i nock också, och det kanske inte riktigt är meningen om stugan ska användas året om. Visst går det att lösa med takfläkt och så, men redigt 100 blir det inte.
Har du någon ritning över loftet också? Väderstreck? Var i landet ungefär?
Tack för tips. Ja, jag har också funderat på det där med kamin och högt till tak. Har tänkt att sätta en luftvärmepump i vardagsrumsdelen och har läst att någon har ”kaminläge”. Gissar att detta är för att cirkulera luften när man eldar.
Ang. toa/badrum mot kök så är det som du skriver, det är praktiskt. Har även där haft samma funderingar som du men räknar med att göra denna vägg lite tjockare och kan då isolera lite mer. Dessutom har jag tänkt att kyl/frys följt av skåp med inbyggd ugn samt mikro direkt när man kommer in i köket. Huset kommer ligga på en udde med vatten åt Nord, Öst och Syd. Nedåt på skissen är mot öster.

Fler tips eller synpunkter?
 
M Mats Lj skrev:
Byggnaden är inte måttsatt, ett bra längdmått på stommen är jämt delbart med 1200 mm + 45 mm då utnyttjar man materialet bra och minimerar spill.
Tack för bra kommentarer. Värt att tänka på även om det är lite svårt när man inte får bygga större och har många önskemål. :D
Måtten är 11,6 på ena långsidan och 5,8+5,8 på den andra.
 
Hm vi har 70 kvadrat och öppet till nock. Tycker före att det var problem att de som byggde huset ville sätta in en för stor kamin. Man vill ha mysfaktorn med en eld och sen få lagom med värme men inte så varmt att man knappt kan vistas i rummen. Annat tänk förstås om kaminen är enda uppvärmningen.
Eftersom man har dörren mot hallen och inte mot köket så är väl toan bredvid köket helt okej.
Är det en bastu ni har satt in så är det trevligt med ett fönster.
 
:D
B Blåsalvia skrev:
Hm vi har 70 kvadrat och öppet till nock. Tycker före att det var problem att de som byggde huset ville sätta in en för stor kamin. Man vill ha mysfaktorn med en eld och sen få lagom med värme men inte så varmt att man knappt kan vistas i rummen. Annat tänk förstås om kaminen är enda uppvärmningen.
Eftersom man har dörren mot hallen och inte mot köket så är väl toan bredvid köket helt okej.
Är det en bastu ni har satt in så är det trevligt med ett fönster.
Tack för input.
Kamin är väl både mysfaktor och uppvärmning. Att skippa kamin känns därför inte som ett alternativ.
Att ha öppet till nock är också en mysfaktor eller kanske snarare att få lite rymd och öppet.
Tror inte att jag väljer bort det. Eller ska jag göra det? Argumentera gärna mot mig.:D

Det lilla rummet innanför toan är rum för tvättmaskin och varmvattenberedare.
Bastu blir i separat friggebod den dag ork och pengar finns...
 
Är det en bastu man ser på ritningen? inga fönster eller utsikt mot vattnet? Kanske kan man förskjuta bastuväggen så att det blir ett fönster mot vattnet?
 
A A.G skrev:
Är det en bastu man ser på ritningen? inga fönster eller utsikt mot vattnet? Kanske kan man förskjuta bastuväggen så att det blir ett fönster mot vattnet?
Det lilla rummet innanför toan är rum för tvättmaskin och varmvattenberedare.
Bastu blir i separat friggebod den dag ork och pengar finns...
 
Jag skulle minska ytan på det lilla sovrummet (och ev flytta trappan lite) och hellre göra hallen och/eller köket större. Det sovrummet känns onödigt stort med tanke på att huset totalt inte är så stort.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.