Har i nuläget en befintlig platta på 25 kvm som är ojämn. Tänkte gjuta på ett lager om ca 30-40mm för att få en jämn yta, att använda som uteplats.

- Vad hade ni använt för typ av betong/flyt i detta läge?
- Behövs det primas när underlaget redan är så ojämnt som det är?
- Kan det göra någon "skada"/försvåra att ballasten är synlig och sticker upp i befintlig platta?
- Kommer den igengjutna brunnen (Nere till höger i bild) att vara något problem att gjuta över?
- Något annat man bör tänka på, armering i sådan tunt lager?

Tack på förhand!
 
  • Ojämn betongplatta på 25 kvm med synlig ballast och en igengjuten brunn nere till höger, omgiven av grus och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen till byggahus!
Det är bara bra att underlaget är ojämnt, brunnen gör inget.

Forma en kant runt om med lämpligt virke och sprickarmera med golvnät i mitten av pågjutningen(de är lite tunnare
- överväg rostfritt då du får lite i tunnaste laget för att betongen ska skydda armeringen mot rost). Gjut med vanlig finbetong.

Om du ska gjuta själv är ett tips att du väger in avdragsbanor så du får betongen plan.

Edit: Det är en fördel att prima så du får så bra vidhäftning som möjligt.
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Tack för svar mexitgel!

Tänker mig att avjämna manuellt krävs ju att man är sjukt noggrann i förarbetet, sätter formen och ev. mittregel (eftersom bredden är 4m) med laser så man kommer helt rätt i höjd. Därifrån dra av finbetongen efterhand med en regel.

Hur är alternativet flytspackel med fibrer?
T ex: https://www.finja.se/produkter/golv-fix-fog/260-fiber-avjamning

Då borde man ju slippa så mkt förarbete samt armeringen, men det kostar mer för plånboken?
 
Det beror på hur stor plånbok du har! :D

Flyspacklet måste vara frostbeständigt när du ska ha det utomhus. Finjas sådant heter 560 Industri, vet inte vad det kostar men Ardex motsvarighet k301 ligger på 7-800 kr säcken. Du borde behöva runt 80 säckar och du måste ha en maskinblandare och ett jäkla tempo.
 
Redigerat:
mexitegel mexitegel skrev:
Det beror på hur stor plånbok du har! :D

Flyspacklet måste vara frostbeständigt när du ska ha det utomhus. Finjas sådant heter 560 Industri, vet inte vad det kostar men Ardex motsvarighet k301 ligger på 7-800 kr säcken. Du borde behöva runt 80 säckar och du måste ha en maskinblandare och ett jäkla tempo.
Hehe ja plånboken kan vara töjbar, beroende på om man prioriterar ner något annat :)

Hade inte Finjas 260 funkat då?
Cementblandare har jag. Ett jävla tempo också, om det skulle behövas. Hade ju helst velat slippa att dela upp ytan (för att kunna jämna av). Känns som det kan bli svårt att dölja den skarven sen.
 
Ser ut som 260 även funkar utomhus, missade det innan :).

Du kan inte blanda med tombola om det är det du har, den blandar för dåligt. Du behöver en tvångsblandare. Tänk också på att du har typ 10-15 min på dig innan massan börjar stelna och då ska du ha hunnit få dit tillräckligt mycket för att det inte ska bli vågor. Skulle säga att du behöver iaf minst en medhjälpare.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ser ut som 260 även funkar utomhus, missade det innan :).

Du kan inte blanda med tombola om det är det du har, den blandar för dåligt. Du behöver en tvångsblandare. Tänk också på att du har typ 10-15 min på dig innan massan börjar stelna och då ska du ha hunnit få dit tillräckligt mycket för att det inte ska bli vågor. Skulle säga att du behöver iaf minst en medhjälpare.
Jag har alltså köpt en cementblandare i onödan? (nåja, till det här projektet iaf :) )
Medhjälpare kan lösas! Nu ska jag "bara" bestämma om jag ska köra på
1. Finbetong som är billigare men innebär mycket mer förarbete, kan dock blandas i brocka
eller
2. Flytspackel som är mycket dyrare men kräver inte så mycket noggrannhet och förberedelse. Måste dock vispas och får gå undan...

EDIT: Eller varför inte en kombination? Finbetong i de värsta hålen för att inte behöva lika mycket dyrt flytspackel sen.
 
Redigerat:
Maskiner köper man aldrig i onödan. De är alltid bra att ha :D.

Du kan absolut kombinera (och försvara inköpet av tombola om du behöver det :crysmile:). Du behöver nog dock sikta på att ha i allafall ca 10mm flytspackel, tycker det ibland är svårt att få bra resultat när det kryper ner till 5mm.

Du behöver väl ha lite fall på plattan så vatten rinner av ordentligt?
 
Jag hade kört på finbetong, även om du väljer flytspackel ska du se till att det blir jämnt, väljer du att köra på flytspackel köp ett stort gäng nivåpinnar så att det blir plant och lätt attfå rätt nivå på spacklet. Blandar du betong så har du lite mer tid på dig att få det rakt. 4m bör gå att riva av med en en lite kraftigare regel utan att den böjer ner för mycket. Alternativt en stålprofil i lämplig dimension.

Tillverka en hemmagjord sloda av ett avloppsrör och kvast heller hyr en. Se bara till att fylla ändarna på röret så att du inte får in någon betong. Jag fyllde mitt rör med fogskum och tejpade sedan igen ändarna som extra säkerhet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.