U Uno Mögel skrev:
Om du tycker att det är okej att ta denna summa (plus moms dessutom) varje dag man åker hemifrån 2 kilometer till arbetsplatsen så är det bara att beklaga. Antingen är du en sådan bortskämd hantverkare själv, eller också har du alldeles för mycket pengar att strö omkring dig.
Jag har själv drivit företag med en bilpark och jag vet vad det kostar att hålla en bil. Och jag vet också hur det sticker i ögonen på folk när någon debiterar sådana avgifter. Det här motsvarar en milkostnad på 625:- per mil om man räknar på det sättet. Extremt låg avgift?? Du skämtar väl?
Summan 200 kr är extremt låg. Jag förutsätter att vi pratar ersättning för servicebil. Det är alltså inte en ersättning för milkostnad vi pratar om. Det är vanligt att konsumenter har synpunkter på priset för en Servicebil. Det är inte ovanligt med priser på 400-600 kr + moms för servicebil idag.

Jag tycker du ska försöka fokusera på att få in minst 2 men helst 3 offerter. Jämför dem noga. Gör ditt val.

Strunta i att reta upp dig på olika poster i offerten. Om det skulle vara så att rotavdrag skall nyttjas skulle du möjligen kunna försöka få hantverkaren att flytta över lite kostnader från materialdelen till arbetsdelen om det nu är så att materialdelen verkligen är hög.

Du är som någon skrivit väldigt sent ute. Det innebär att du högst troligt kommer att få betala ett högre pris än ifall nu hört av dig i Nov tex.
Är orderböckerna fulla så behöver man hyra in personal eller betala övertid ifall man tar på sig mer jobb.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Straxt söder om Stockholm står vårt nybyggda hus och väntar på att bli målat, men att hitta målare har inte visat sig vara lätt. Merparten av de jag kontaktat via mejl och sms har inte ens besvarat mina förfrågningar. Av de jag talat med så har jag fått svaret att dom skall titta på det och återkomma med offert. Nu många veckor senare så har jag bara fått svar av två... En hoppar av och den andre drar iväg en offert som fick oss att hicka till.
Vi har räknat ut att den totala ytan att måla ligger på runt 240-250kvm och den skall gås över tre gånger (en grund + två färdigstrykningar) samt en viss tvätt innan målning. Materialet offereras till ett pris av 55.000:-
Den Jotun Demidekk Ultimate vi tänkt ha ger 7 - 10 kvm/liter och med tanke på att literpriset ligger runt 200:- så är det lätt matematik att räkna ut att det knappast kan kosta mer än 25.000:- att handla in all denna färg och då även ha utrymme kvar för penslar, maskering och annat. Med tanke på att en målare sannolikt handlar in färg m.m. till betydligt bättre priser än vad jag som privatperson gör så är ju det offererade priset hutlöst i mitt tycke.
Likaså att man offererat drygt 200:- i bilersättning för varje dag man kommer ut till huset, trots att man bor på orten och har max 2 km att åka i vardera riktning.
Jag anser att det är åt hel--te men vis av erfarenhet så vet jag att är det väldigt känsligt att ifrågasätta eller kritisera en hantverkares priser hur ohemult höga dom än må vara. Då blir man osams och det slutar med att dom inte vill göra jobbet...Har själv jobbat med försäljning större delen av livet och i min bransch så vill det till att kunna motivera sina priser då man i annat fall åker ut som leverantör. Det går inte att hugga för sig hur som helst. Det svar man oftast fått av elektriker, VVS:are m.fl. är att "det kostar så mycket" och sedan är det slutdiskuterat. Oavsett om jag kan visa hur jag kan köpa exakt samma produkter i butik för 1/4 av priset och t.o.m. lägre.
Ja, vad gör man? Vad säger ni, är det rimligt med de priser jag nämnt här ovan? Nämnas kan att själva arbetskostnaden ligger på väl över 100.000:- för detta hus (byggyta runt 180kvm).
Eller, skall man trots gammal och sliten kropp ta på sig arbetet med att göra allt detta själv?
Tips och synpunkter mottages tacksamt!
Köp färg, penslar och annat som behövs. Hör med barn, släkt och vänner om de vill offra en helg med att hjälpa dig att måla kåken. Är ni en 10-20 personer målar ni huset ganska fort. Dessutom har ni roligt under tiden.

Billigare än så blir det knappast, även om du räknar med mat, fika och öl åt arbetslaget i totalsumman.
 
  • Gilla
MichelleW och 17 till
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Vad tycker du att målning kostnaden ska vara?
Med tanke på vad bekanta på andra orter har betalat för tämligen likvärdiga nybyggda hus så verkar runt 120-140.000:- vara en rimlig nivå. Jag säger inget om beräknad arbetstid och timpenning, men när man överdebiterar materialpriserna OCH har mage att debitera en sådan bilkostnad för att sätta sig i sin bil och ta sig 2 km till sin arbetsplats, då är det klart att det drar iväg. I den aktuella offerten landar slutsumman på närmare 50% högre pris än jämförelsehusen här ovan.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Köp färg, penslar och annat som behövs. Hör med barn, släkt och vänner om de vill offra en helg med att hjälpa dig att måla kåken. Är ni en 10-20 personer målar ni huset ganska fort. Dessutom har ni roligt under tiden.

Billigare än så blir det knappast, även om du räknar med mat, fika och öl åt arbetslaget i totalsumman.
Precis vad jag tänkte föreslå. 2 pers/sida så borde det gå hyfsat fort? Jag hade lätt ställt upp om jag fått frågan av en vän, jag älskar att måla! :crysmile:
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Krille-72; Jag vet inte om dom kallar det servicebil eller inte. Man kör ut materialet när arbetet påbörjas, sedan handlar det bara om att förflytta sig själv mellan bostad och arbetsplats. Merparten av svenska folket förflyttar sig på egen bekostnad till och från sina arbetsplatser.

Att vi är väldigt sent ute beror på att ett antal målare sedan slutet av förra året lovat att återkomma med offert, men sedan bara struntat i det. Detta trots påminnelser. Värst var ju den som vi från start ville anlita och som sade sig kunna åta sig jobbet. Han skulle återkomma med tidsplan och slutpris, men efter tre månaders väntan fick vi besked att han ej kommer hinna med vårt hus. Varje gång det inträffat så har vi tappat tid och fått börja om med nya förfrågningar till nya företag. Så i den sitsen befinner vi oss nu.
Att målare har fullt upp är fullt förståeligt och inget jag klandrar dem för. Det är ju bra för dom att dom har arbete och kan livnära sig. Men de med inställningen att "jag har jobb så jag klarar mig, jag skiter i att svara" - dom ger jag inte mycket för. Ej heller de som tänker att "nu jävlar kan vi ta duktigt betalt" och sedan tar i för kung och fosterland i sina offerter.
Av förklarliga skäl så har vi inte fått in offertunderlag i flertal så att det går att jämföra. Tyvärr...
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Men om detta är ett enplanshus, och om det är enkelt att sätta och flytta en låg ställning eller arbetsplatform. Så målar du lätt huset snabbt. Det viktiga är att du får på grundfärgen. Sedan kan du ta resten nästa år. Antingen tar du in offerter i god tid. Eller gör även resten själv.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Som sagt bilkostnaden skall man nog inte hänga upp sig på. Det är inte körsträckan du betalar för, utan värdeminskningen per dag för bilen.
 
Stuvabutiken kör snart en jättekampanj på nordsjö fasadfärg.

Köp färg på kampanjen och måla själv. Måla är de lättaste du kan göra på ett hus. Speciellt om det är en plan villa
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Precis vad jag tänkte föreslå. 2 pers/sida så borde det gå hyfsat fort? Jag hade lätt ställt upp om jag fått frågan av en vän, jag älskar att måla! :crysmile:
Synd att du inte är min vän :) Det är sådana vänner man önskar att man hade. Men tyvärr i dessa coronatider så är vännerna väldigt återhållsamma med att umgås. Och så är folk i allmänhet upptagna av egna projekt.

Jag skulle vilja göra detta jobb själv, med hjälp av några, men jag är rädd att jag tar på mig för mycket och att det slutar med fiasko. Har kroppsliga krämpor som hindrar mig en del, även om jag inte är rädd att ta i när det behövs. Men att gå tre varv runt ett hus och klättra upp och ner dagarna i ända kan bli slitsamt om man inte är i toppform.
 
Situationen du nu sitter i är inte kul. Och som nån sagt ... målerifirmorna tar bra betalt för de jobb som nu kommer in och ska vara klart i sommar. Det är bara att bita i det sura, och antingen pynta begärt pris eller hyra in släkt/vänner.
Tror det bästa du kan göra är att hyra in en-två släktingar/vänner för att hjälpa till med att måla.

Är ni 3 pers och målar en enplans villa ... det går ganska fort, även om det blir 3 strykningar.
och betydligt billigare.
Har ni nån tonåring i släkten/vänskapskretsen? Perfekt sommarjobb.
Det tråkiga i det hela är ju att din semester ryker detta år med att måla huset.
 
Jag målade om vårt hus uppdelat i etapper. Två sidor per år. Vi har målad panel på övervåningen. Bottenvåningen är putsad. Men jag målade även fönstren på bottenvåningen som sitter på drygt två meters höjd och uppåt.
Jag hyrde skylift över en helg och målade som sagt två sidor, start fredag em. retur av skylift på måndag fm. Yta att måla var visserligen bara ca 70kvm. Men halva tiden gick åt för köra skyliften mellan olika delar av tomten. Var tvungen att få den att lyfta sig själv mellan olika nivåer (fäll ned stödbenen, lyft hela liften 50 cm. Palla under hjulen, upp med benen, kör på den nya nivån en bit, upprepa). Plus att man behöver tänka sig lite för hur man manövrerar korgen uppe på 12m höjd.
 
T
Förstår inte problemet. Om du tycker målarens prissättning är fel är det ju bara att välja en målare med en bättre prissättning.

Finns det ingen? Well, det är så marknadsekonomi fungerar...
 
  • Gilla
JockeÅgren
  • Laddar…
MrDizzy; Har en son som lovat att han kan hjälpa till en vecka, men det räcker inte långt tyvärr. Nu är det så att hela förra sommaren, eller rättare sagt nästa hela året, upptogs av allt kring husbygget. Fanns inte mycket tid för annat. Nu i sommar skulle man ju helst vara ledig.
Om man fick tag i någon/några som vill vara med och måla - vad är då rimligt att betala för sådana privata tjänster? Är inte sådan att jag vill utnyttja folks hjälpsamhet, utan vill gärna betala för den hjälp man får.
 
K
Köp färg och penslar, annonsera sen på Facebook eller likanande, finns säkert massor av mer eller mindre erfaret folk som har trist och som gärna målar för några 100-lappar.
 
  • Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av hantverkare är att vill man inte göra jobbet så ger man en kraftigt saltad offert. Så att kunden backar, hoppar kunden på det ändå har man gjort en rejäl hacka
 
  • Gilla
dahlsten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.