13th Marine 13th Marine skrev:
Jag frågade Maxi (innan Corona och det gick att beställa för hämtning nästa dag och inte om 2v som det är nu)
Tyckte de skulle kunna hitta på någon alternativ lösning med någon back som där var pant på eller så.
Notera att de körde pappkassar långt innan skatten, mycket lättare att packa i för personalen jämfört med en plastkasse.

Själv klarar jag mig bra, köper sällan en kasse och då blir det oftast papp eller en grövre plast.
Jag har tagit upp samma sak med Willys, hoppas att det kan bli nån förändring om fler trycker på. Visst finns det nåt sånt system för restauranger? Inte får de väl alla sina leveranser i kassar??
 
Claes Sörmland
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det värsta är ju all plast som blir i förpackningar.. Jag hade gärna bytt min "restavfallstunna" hemma mot en "plasttunna" och kört restavfall till återvinningscentralen.. Då hade det nog blivit ordning på sorteringen för folk....
Tänkvärt! Och jag håller med. Skulle också skapa rätt incitament.
 
MultiMan
@Claes Sörmland Jag kommer från Skåne från början och vad jag minns började Hässleholms kommun med omfattade sortering vid hushållen för 20+ år sedan. Googlade nu och hittar detta:

Illustration av Hässleholms kommuns fyrfackssorteringssystem för avfall med elva olika fraktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://hassleholmmiljo.se/download...02e3/1614595149699/Sorteringsbroshyr_2019.pdf

Norrländska kommunen jag bor i nu har inte detta, men det måste ju finnas fler än Hässleholm som tidigt startade med nära sopsortering?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Tycker det är ganska Ironiskt...
Varorna kommer ofta till butiken i nån form av kartong. Denna rivs sönder....
Varför är det inte mer utbrett att man ställer dessa vid ingången så folk kan använda dem att handla i?
Var en affär som gjorde det men då stod kartongerna vid kassan.
Så man tog och packade i dem direkt efter rullbandet.

Smart tänkte jag, Men det var förmodligen bara nåt tillfälligt innan jul.
Synd.
 
Papperspåsar, värdelösa - ligger på hög under en bänk i köket. Töms då och då.
Men blir att de används för att kasta brännbart till återvinningen. Men har ändå överflöd av papperskassar.
 
MultiMan MultiMan skrev:
@Claes Sörmland Jag kommer från Skåne från början och vad jag minns började Hässleholms kommun med omfattade sortering vid hushållen för 20+ år sedan. Googlade nu och hittar detta:

[bild]

[länk]

Norrländska kommunen jag bor i nu har inte detta, men det måste ju finnas fler än Hässleholm som tidigt startade med nära sopsortering?
De börjar bli rätt vanliga i Skåne nu skulle jag vilja påstå. Vi var glada över att Trelleborg infört det några år innan vi flyttade tillbaka 2016. Vi har dock bara åtta fraktioner, och lite annan organisation i dem.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
harry73
MultiMan MultiMan skrev:
Norrländska kommunen jag bor i nu har inte detta, men det måste ju finnas fler än Hässleholm som tidigt startade med nära sopsortering?
Jag tror att i princip alla Skånska kommuner förutom kanske några högerstyrda kommuner som Staffanstorp och Vellinge har 4-fackskärl
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag tror att i princip alla Skånska kommuner förutom kanske några högerstyrda kommuner som Staffanstorp och Vellinge har 4-fackskärl
staffanstorp införde detta året
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
staffanstorp införde detta året
Och jag ser att Vellinge införde det 1 April i år.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Ni som klagar på papperskassarnas kvalité och hållbarhet, vad gör ni med dem egentligen? Blöter ner dem eller fyller dem med kartonger med vassa hörn?

(Mina kassar håller 30 gånger och sedan är de kanske lite skabbiga men fortfarande hela, så de får göra tjänst för återvinningsgrejor och håller då 30 gånger till.)
Pappa sätter 2-3 pappkassar i vandrare, då håller de i flera år. Och vid behov lyfter man ur en så har man dubbelt så mycket att packa i.
 
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Problemet är att vår bekvämlighet straffbeskattas av symbolpolitiska skäl. Du värderar tydligen inte just den bekvämligheten, utan planerar ditt liv minutiöst, men det inte ett sätt som tilltalar alla.

Men även om du själv inte är påverkad är det väl i sak inte så svårt att förstå att det upplevs stötande och förnedrande att utsättas för symbolpolitiska åtgärder man själv rent av tror är kontraproduktiva. Och vem vet, nästa gång är de kanske ute efter dig och dina vanor.
Jag försvarar inte denna idiotiska plastpåseskatt på något sätt då jag ser färre plastpåsar än jag ser snabbmatsförpackningar av olika slag. Här skulle någon form av beskattning ske eller att man helt enkelt inte får ha drive in alls eller att personer som handlar inte får ta med maten utanför dörren.
Jag vet att det aldrig skulle funka men du kanske förstår poängen.
Att se maxpåsar, läskmuggar i papp eller sugrör händer nästan varje dag. Plastpåsar sker mer sällan.

Plastskatt är i så fall något som bör betalas i Indien eller andra länder där man kan se hela sjöar där plast täcker hela ytan.

https://www.searchmagazine.se/artik...r-nu-tre-gånger-större-än-frankrike_10535.htm
 
  • Gilla
Nidhogg
  • Laddar…
harry73
Stefflo Stefflo skrev:
Plastskatt är i så fall något som bör betalas i Indien eller andra länder där man kan se hela sjöar där plast täcker hela ytan.
Helt så enkelt är det inte.

Sverige har såklart en bra plastinsamling och det är lite som hamnar i naturen, och nästan all plast återvinns. så det är bra.
Problemet är att plasten i statistiken räknas som återvunnen, när man exporterar plasten för återvinning.
I Sverige exporteras mycket plast till östeuropa, men där finns inte kapacitet att återvinna all plast som kommer dit.

På en global skala exporterades mycket plast till Kina, där det återvinns i små familjeföretag. Det betyder att det finns en stor hög med plast på en gård/tomt, där folk sorterar plasten till olika fraktioner, och säljs vidare till som företag som gör plastpellets av det som kan säljas vidare till plastindustrin. Inte allt kan återvinnas, så skräpet eldas upp eller hamnar i naturen.

Nu har Kina satt stopp för den omfattande sop/plastimporten och är det grannländerna som tar hand om plasten, och det gör det på samma eller värre sätt.
Så det är inte omöjligt att en del av den plasten som Bangladesh eller Indonesien släpper ut, faktiskt är vår föredömligt sorterade och insamlade plastavfall som hamnade på villovägar.
Plast är ett internationellt problem och det kan bara lösas om vi i västvärlden sätter press på producenterna.
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
.... faktiskt är vår föredömligt sorterade och insamlade plastavfall som hamnade på villovägar.
Plast är ett internationellt problem och det kan bara lösas om vi i västvärlden sätter press på producenterna.

Fast det är inte mitt problem i den mening att jag ska straffas för att någon annan inte gör sitt jobb.

Enligt samma tanke så ska jag bli anmäld för nedskräpning om mitt avfall tappas av sopbilen ute i naturen.
 
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
A
Papperskassar.
Blir det ibland oftast så blir det att återanvända påsar.
Men papperskassar används till spisen.. (y):cool:
 
Jag håller med @harry73 om hur det går till och varför plasten hamnar i havet, men jag vet inte om det går att lösa i producentledet. Så länge som vi har olika plaster som de facto bara är skräp så länge de inte kan separeras från varandra ska vi kanske inte hävda att vi källsorterat något. Då är det möjligt att det är bättre att bara energiåtervinna alltihop (bränna skiten).

Sen kanske man ändå ska försöka få gemene man att sortera plast för sig, i förhoppning att vi snart maskinellt kan sortera ut en stor del av plasterna.

Ansvaret för skräpet bör nog också hamna på konsumenten, det är ju dennes konsumtion som skapar problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.