Hej!

Tänkte bygga i lösvirke och väljer just nu mellan sadeltak och valmat tak. Jag skulle gärna ha "öppet till nock" (eller vad det kallas, inte ett platt tak helt enkelt) men kan inget om byggkontruktioner.

Så min fråga är om man, liksom med sadeltak, kan öppna upp till nock även med valmat tak? Behöver inte vara på hela övervåningen men gärna i mittdelen där vardagsrummet ska ligga. Synliga balkar gör inget...

/novis
 
Det ska inte vara några konstigheter, utan kan säkerligen lösas på flertalet sätt. Dock bygger detta på att förutsättningarna finns för att placera bärande element exempelvis pelare. Har ni några ritningar/skisser på huset?
 
B bossespecial skrev:
Det ska inte vara några konstigheter, utan kan säkerligen lösas på flertalet sätt. Dock bygger detta på att förutsättningarna finns för att placera bärande element exempelvis pelare. Har ni några ritningar/skisser på huset?
Okej, tack för svar!
Är inte klar med egna skisser men detta hus är ganska snarlikt det vi eventuellt tänker om det blir valmat tak..

https://gotenehus.se/hus/tunhem/
 
Är det i den ”ovalmade” delen ni vill ha öppet till nock kan man lägga en balk i nocken. Balken lägger man upp på pelare som går genom nedervåningen. Om man inte vill ha synliga pelare behöver man ha med sig lösningen för taket redan i skiss-skedet.
 
B bossespecial skrev:
Är det i den ”ovalmade” delen ni vill ha öppet till nock kan man lägga en balk i nocken. Balken lägger man upp på pelare som går genom nedervåningen. Om man inte vill ha synliga pelare behöver man ha med sig lösningen för taket redan i skiss-skedet.
okej, bra då vet jag, tack!
 
Något att ha i åtanke, om ni vill göra de valmade delarna öppet till nock, är att det blir kanske 3 gånger dyrare med takstolarna om ni inte har bra bärande innerväggar / pelare som Bossespecial nämner.

Har ritat några få valmade tak som är öppna till nock och det viktigaste för att få till det är att man planerar för att det finns bärgning på rätt ställen. I ett av fallen så planerade man inte för det och då blev det snordyrt att försöka lösa det fribärande.

Såg din andra tråd om ert planerade nybygge, när ni har en någorlunda utkast på planerna kan jag snabbt ge er en uppskattning på detta om ni vill.
 
T Takstolsnissen skrev:
Något att ha i åtanke, om ni vill göra de valmade delarna öppet till nock, är att det blir kanske 3 gånger dyrare med takstolarna om ni inte har bra bärande innerväggar / pelare som Bossespecial nämner.

Har ritat några få valmade tak som är öppna till nock och det viktigaste för att få till det är att man planerar för att det finns bärgning på rätt ställen. I ett av fallen så planerade man inte för det och då blev det snordyrt att försöka lösa det fribärande.

Såg din andra tråd om ert planerade nybygge, när ni har en någorlunda utkast på planerna kan jag snabbt ge er en uppskattning på detta om ni vill.
jaså okej det är ju bra att veta, då vill vi så klart planera för det och komma undan billigare!
Snällt att du erbjuder att kika på det, men vad menar du för typ av uppskattning? Tänker du prismässigt eller att du kan kika på var bärande väggar ska vara?
 
Mer att det går att lösa på ett vettigt sätt. :D
 
T Takstolsnissen skrev:
Mer att det går att lösa på ett vettigt sätt. :D
okej, sjyst!:p måste man ha samma tänk om man vill ha öppet sadeltak på övervåningen?
 
Om ni kör på lösning med fribärande "saxtakstolar" så behövs det inte. Men det krävs vissa kriterier även för det.

Om ni skulle köra med nockbalk så behöver ni tänka på var man ska placera pelarna.
 
T Takstolsnissen skrev:
Mer att det går att lösa på ett vettigt sätt. :D
Hej igen Takstolsnissen!

Här har du ett utkast på planlösning. Vi vill som sagt ha öppet till nock på övervåningen samt gärna ett loft (läs denna tråd för mer info Kan du kasta ett getöga på min planlösning? | Byggahus.se)

Har du några lösningar/åsikter så varsågod :)
 
  • Handritad planlösningsskiss för en våning med kök, vardagsrum, sovrum och terrass markerade och måttsatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med den planlösningen är det absolut inga problem att lösa ett valmat tak. Det finns bra förutsättningar för flertalet alternativ till lösning. Blir det ” en halv valmning” vid terrassen på övervåningen? Att tänka på är att terrassen kommer hamna en bit över golvet på övervåningen så man får räkna med ett litet trappsteg. Alternativt så krymper man höjden på våningen under lokalt under terrassen. Anledningen till detta är att terrassen och dess uppbyggnad bygger mer än bjälklaget inomhus.
 
  • Gilla
Dykarn123
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Med den planlösningen är det absolut inga problem att lösa ett valmat tak. Det finns bra förutsättningar för flertalet alternativ till lösning. Blir det ” en halv valmning” vid terrassen på övervåningen? Att tänka på är att terrassen kommer hamna en bit över golvet på övervåningen så man får räkna med ett litet trappsteg. Alternativt så krymper man höjden på våningen under lokalt under terrassen. Anledningen till detta är att terrassen och dess uppbyggnad bygger mer än bjälklaget inomhus.
Låter ju bra! Just det, hade tänkt att det måste vara lägre takhöjd nere men om det går att lösa högre golvhöjd på terrassen istället kanske det är att föredra.. Men jag vill ju fortfarande kunna öppna de två dörrarna utåt, kan man bara placera dörren något högre då?

Vet du om det går att lösa loft lika lätt i valmat tak som sadeltak?
 
Det är isf bara att placera dörren lite högre. Loft i den valmade delen är också lösbart. Lite förenklat, 1 pelare i nock där taken möter varandra. Sedan balkar från pelaren ut till hushörnen.
 
B bossespecial skrev:
Det är isf bara att placera dörren lite högre. Loft i den valmade delen är också lösbart. Lite förenklat, 1 pelare i nock där taken möter varandra. Sedan balkar från pelaren ut till hushörnen.
okej vad bra då har jag lärt mig något nytt! Tack för info , ska fundera hur vi vill ha det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.