Hej har fått höra att skärmtak upp till 28 kvm är bygglovsfritt? Stämmer det?
 
Nej, gränsen är 15kvm. Det är fler villkor som måste vara uppfyllda. Bla. måste det sitta ihop med huvudbyggnaden, avstånd det för gå ut från byggnaden, och avstånd till tomtgräns (4,5m).

Sedan är det tänkbart att man kan utnyttja attefallsreglerna som tillåter 15 kvm utbyggnad av huset, att alltså nyttja det för ytterligare 15kvm skärmtak. Vet inte om man kan göra så.
 
  • Gilla
Lordronnie
  • Laddar…
Ok. (Är helt ny på detta forum nämligen därav känner jag bättre att fråga saker som kanske är helt självklart) men får jag tex sätta upp en större variant av pergola på min altan så länge jag inte fäster den i fasaden utan bara i altanen?
 
En pergola har inget tak; är din nya fråga relaterad till skärmtak?
 
Om det är en pergola (genomsläppligt tak o vägg) så kan du nog sätta upp den i princip var som helst.
 
H hempularen skrev:
Om det är en pergola (genomsläppligt tak o vägg) så kan du nog sätta upp den i princip var som helst.
Tänker mig en pergola med seglarduk
 
L Lordronnie skrev:
Tänker mig en pergola med seglarduk
Med fast monterad segelduk som tak jämställs den med skärmtak.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Det finns nog en gråzon beträffande tygtak. Om du tar bort taket ibland och inte har det hela året kanske...
 
harry73
När man ställer en fråga om bygglovsfria byggverk, är det viktigt att veta hur du bor.

- Är det inom detaljplanerat område?
- Är det utanför detaljplanerat område?
- Är det utanför sammanhållen bebyggelse?
- Är det en lantbruksfastighet?
- Finns det en huvudbyggnad på fastigheten?

Allt står i Plan och Bygglagen i kapitlet om bygglov, och Boverket har bra tolkningar av regelverket.

Bor du inom detaljplanerat område gäller föregående svar, bor du utanför sammanhållen bebyggelse, kan du bygga mycket mer.
 
K Kane skrev:
Med fast monterad segelduk som tak jämställs den med skärmtak.
Löstagbar självklart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.