Nu när snön smält nästan klart här nere i Småland tog jag mig en liten inspektionstur av begränsningskabeln. Ett brott visste jag om att jag skapat när jag plogat i vinter, men lika bra att kolla runt.
En avbruten begränsningskabel i en gräsmatta med synliga jordklumpar och spår av nedbrytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad begränsningskabel i marken längs en gårdsplan efter vinterns plogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på uppgrävd mark med synlig blå begränsningskabel för robotgräsklippare i gräsmattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre kända brott. Alla längs ladugårdsväggen. Kanske får gräva lite noggrannare där, det är lite extra utsatt för vårdslös plogning av olika skäl.

Lätt fixat i alla fall. Det får bli ett förmiddagsjobb imorgon, så för vi se om resten är helt eller om det blir till att ge sig ut med mätpennan och söka ytterligare brott.

Hur har ni andra det, har ni ofta av kablarna på vintern eller pluggar ni bara i och kör på våren? Jag har medvetet gjort det extra svårt för mig då jag klipper framfartsväg och gårdsplan, ytor som historiskt sett nog varit grusade men som gräset återtagit då det inte körs där dagligen.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur har ni andra det, har ni ofta av kablarna på vintern eller pluggar ni bara i och kör på våren?
Varje år :(
Det värsta är när någon annan än en själv haft av den. Hantverkare som ställt ifrån sig spaden någonstans t.ex. Då har man ingen aning om var det kan vara.
Köpte en sån här förra våren, rätt dyr men värd varenda krona!
photo_l_150347246508.png
 
Ja, jag har något liknande, men kanske lite enklare, från Husqvarna.
Öppen verktygsväska med en kabelletare och manualer, som används för att hitta brott i elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3–500 spänn verkar den gå på. Sparar definitivt mycket tid om brottet är mer osynligt än mina ovan.

Men nu hade jag en lätt vår. Efter utbyte av 15 m kabel vid brotten ovan så var det klart (det kändes enklare att skarva på en ny bit från första till sista kabelbrottet än att skarva varje brott för sig). Grön signal och 98 % batteri kvar. Å andra sidan har jag en snöhög kvar också, så klipparen får minst stå till påsk.
En trädgård med smältande snöhögar, gräs och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
C cpalm skrev:
Varje år :(
Det värsta är när någon annan än en själv haft av den. Hantverkare som ställt ifrån sig spaden någonstans t.ex. Då har man ingen aning om var det kan vara.
Köpte en sån här förra våren, rätt dyr men värd varenda krona!
[bild]
Hur funkar den här, hittar den brottet på kabeln?
 
C
T TreeView skrev:
Hur funkar den här, hittar den brottet på kabeln?
Ja, den funkar jättebra, men den är som sagt dyr.

Principen är densamma som de enklare modellerna för runt femhundringen. Har inte själv testat dessa men enligt info bl.a. här på forat så kräver dessa att man kommer riktigt nära kabeln för att få signal vilket är ett problem om kabel är nedgrävd. Den stora sökaren har bra känslighet. Man behöver inte ens böja sig ner för att "grovpejla" kabeln.
 
T
C cpalm skrev:
Ja, den funkar jättebra, men den är som sagt dyr.

Principen är densamma som de enklare modellerna för runt femhundringen. Har inte själv testat dessa men enligt info bl.a. här på forat så kräver dessa att man kommer riktigt nära kabeln för att få signal vilket är ett problem om kabel är nedgrävd. Den stora sökaren har bra känslighet. Man behöver inte ens böja sig ner för att "grovpejla" kabeln.
Men om kabeln är av hur kan den då känna av den?
 
C
T TreeView skrev:
Men om kabeln är av hur kan den då känna av den?
Dessa kabelsökare funkar på så sätt att man kopplar in en sändare vid laddstationen mellan en av kablarna och ett litet jordspett. Sen följer man kabeln med mottagaren och så länge den känner av signalen piper den. Om det är avbrott slutar det pipa.
 
T
C cpalm skrev:
Dessa kabelsökare funkar på så sätt att man kopplar in en sändare vid laddstationen mellan en av kablarna och ett litet jordspett. Sen följer man kabeln med mottagaren och så länge den känner av signalen piper den. Om det är avbrott slutar det pipa.
Ok, men behöver man en sån dyr eller finns det någon billigare som ändå håller måttet?
 
Här är tomten nästan orörd under vintern så det är mest plug and play som gäller.
Intressant med instrumenten, jag har en Imow och där är instrumentet inbyggt. Kanongrej för att hitta kabelbrotten.
 
C
T TreeView skrev:
Ok, men behöver man en sån dyr eller finns det någon billigare som ändå håller måttet?
Har som sagt inte själv testat de billigare, så där får nog någon annan uttala sig.

tttomten tttomten skrev:
Intressant med instrumenten, jag har en Imow och där är instrumentet inbyggt. Kanongrej för att hitta kabelbrotten.
En jäkligt smidig finess som jag verkligen önskar att HQ hade. Där finns överhuvudtaget inga funktioner för att felsöka slingan. Tycker den åtminstone kunde haspla ur sig vilket segment som har avbrott.
 
Jag har använt min enkla signalpejlare tidigare år och tycker att den funkar bra. Mina kablar är dock inte nergrävda, men har ätit sig ner ordentligt i grässvålen. De ligger väl på 3–5 cm djup.

Har man kabelbrott på slingan rekommenderar jag att man gör såhär:
  • Gå ett varv längs slingan och se om du ser brottet. Oftast är det ovan jord. Ser man det inte är det dags att börja mäta.
  • Se vilken ”halva” av kabeln brottet är på. Detta gör man genom att sätta guidekabelns fäste på ena fäster för begränsningskabeln. Då får man normalt grön signal från guiden till ena sidan av begränsningskabeln och felsignal på den andra.
  • Anslut den ”trasiga” halvan till signalsändaren och sätt ”pennan” mot kabeln nära sändaren, då hör du hur det ska låta. Mät sen på mitten av den trasiga slingan. Har du fortfarande signal tar du mitten av det återstående. Har du ingen signal backar du till mitten åt det hållet. Med den typen av ”gafflande” hittar man normalt felet på några minuter. En kvart–en halvtimme kanske från första kontrollen.
  • Har man flera kabelbrott är det bara att börja från valfri ända vid laddaren och börja gaffla.
 
Redigerat:
  • Gilla
tttomten och 2 till
  • Laddar…
Jag använder en vanlig batteridriven radio med AM mottagare. Koppla i endast ena änden av slingan, på min Husqvarna är det den som går till vänster, då kommer du höra ett pulserande störigt ljud i högtalaren. Håll radions antenn i luften ovanför slingan med antennen längs slingan. När det störiga ljudet försvinner har du hittat brottet. Vill du kolla åt andra hållet eller längs guideslingan byter du bara och kopplar in valfri slinga i det vänstra kontaktbläcket.
 
  • Gilla
skurugata
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Varje år :(
Det värsta är när någon annan än en själv haft av den. Hantverkare som ställt ifrån sig spaden någonstans t.ex. Då har man ingen aning om var det kan vara.
Köpte en sån här förra våren, rätt dyr men värd varenda krona!
[bild]
Köp en gammal transistorradio med AM på second hand i stället. 25 kr...
Där den slutar brumma finns brottet
 
I år slapp jag leta fel! Förra året drog jag å andra sidan upp en tredjedel av installationen och lade om för att jag hade blått istället för grönt sken. Det var nog en enstaka dålig skarv snarare än ett antal års regelbundet skarvande (jag kör som sagt av kabeln en del när jag plogar; man får välja vilka problem man löser hur ibland), men blå signal är ”det värsta”. Bra nog för att gå igenom så man inte kan mäta med en enkel testpenna, men för dålig för att funka.
 
Här har det lyst grönt hela vintern. När scillan blommat ut och börjat vissna är det dags att ta ut klipparen och låta den köra igång, så än är det minst en månad bort skulle jag tro.

Kabelbrott hittar jag uteslutande genom att koppla om guider och slinga för att ringa in rätt område. Sen radio för att pejla fram var det är av.

Däremot lurar jag på att köpa nya drev till motorerna och byta dom till denna säsongen. Tycker det är lite "rappligt" ljud från hjulen. Det liksom smäller till lite när den stoppar för att byta riktning och det tror jag inte den gjorde från början.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.