Mätarens placering historiskt beror nog mycket på lokala traditioner och vad som var praktiskt just då. Det är väl de senaste två-tre decennierna som det har blivit standard med mätaren utomhus för att det ska vara lätt att komma åt den utan att behöva blanda in fastighetsägaren.
 
Haft två hus från 66, bägge med mätarskåpen i källaren.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Varför skall mätarskåpet sitta på utsidan? Jag har mätarskåpet med huvudsäkringar inomhus, men om man kryper in under huset i torpargrunden finns ett ytterligare proppskåp med tre huvudsäkringar. Varför?
Enklare att läsa av räkneverken utan att behöva tillgång till huset.
Avläsning gjordes av elbolagens personal så man fick vara hemma, sedan kom blanketter att själv fylla i och nu på senare tid fjärravläsning.
 
Tidiga regelstommar hade glespanel bakom gipsskivorna, 1x4 tum dvs 25x100 mm. En hjärtvägg kunde då bli 16+25+100+25+16 = 182 mm tjock.
 
A AndersS skrev:
Enklare att läsa av räkneverken utan att behöva tillgång till huset.
Avläsning gjordes av elbolagens personal så man fick vara hemma, sedan kom blanketter att själv fylla i och nu på senare tid fjärravläsning.
Men med fjärravläsning borde man kunna placera mätaren inomhus igen. Då slipper man att ha mätare och huvudsäkring på ett ställe ( utomhus) och proppskåpet på ett annat (inomhus).
 
Nätägaren kan behöva komma åt mätaren ibland fastän den fjärravläses.
Mätarna byts ungefär vart 10:e år.

Det finns personer som inte släpper in ”okända” fastän det har aviserats veckor i förväg samt någon dag innan.
Jag var ute för det ett antal gånger när jag var uthyrd till en antennfirma och bytte antennuttag i lägenheter.
Det var folk som inte öppnade fastän man såg att dom var hemma. Folk som meddelade att dom inte kunde aktuella dagen/dagarna, man så personen hemma under hela dagarna, inte förrän vi lämnat området så kunde personen.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Varför skall mätarskåpet sitta på utsidan? Jag har mätarskåpet med huvudsäkringar inomhus, men om man kryper in under huset i torpargrunden finns ett ytterligare proppskåp med tre huvudsäkringar. Varför?
Mätaren är elnätsägarens egendom, och de ska ha tillträde till den. Däremot satt alla inne förr vilket gör den delen krånglig. Men idag får du nog ingen anslutning till ditt hus om du inte har skåp på utsidan. Säkringarna som sitter i din krypgrund verkar vara huvudsäkringarna, det är inte ovanligt på äldre hus att de säkras av innan mätartavlan. Speciellt i tvåfamiljshus
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Men med fjärravläsning borde man kunna placera mätaren inomhus igen. Då slipper man att ha mätare och huvudsäkring på ett ställe ( utomhus) och proppskåpet på ett annat (inomhus).
Två skilda syften, den ena är leverantörsberoende och deras åtkomst, den andra är din egen central och vad du behöver.
EON ska byta alla elmätare och klart 2025, tur att många sitter åtkomligt utifrån.
 
A AndersS skrev:
Två skilda syften, den ena är leverantörsberoende och deras åtkomst, den andra är din egen central och vad du behöver.
EON ska byta alla elmätare och klart 2025, tur att många sitter åtkomligt utifrån.
Jag var med och bytte dem 2009, hann nog med drygt 2500st det året :)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Förr i tiden lästes den mekaniska mätaren av en gång per år och byttes bara ut om/när den eventuellt gick sönder (i princip aldrig vad jag minns). I dag byts mätarna var tionde år och nätbolagen vill av kostnadsskäl standardisera mer så att det blir enklare och billigare för dom att underhålla och kontrollera mätaren.

Så att mätaren ska sitta ute beror helt enkelt på att det är enklare och billigare i längden för nätbolaget. Huruvida kunden tycker det är snyggt eller praktiskt med ett skåp ute är inte deras problem...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.