Hej! Jag har precis ärvt ett hus byggt runt 1934, jag har renoverat om lite i källaren för att göra det till mer av ett snickeri.

I källaren så står det en pelare som ger stöd till en balk som går längst med större delen av källartaket och är under köket våningen över. Pelaren har spruckit sedan länge sedan och när jag vrider på den så känns den ganska lös, det vill säga att den inte trycker speciellt hårt mot balken över.

En sprucken stödpelare i en källare under en balk som håller upp köksgolvet ovanför, med verktyg och arbetsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill ersätta den då den är sprucken och för att jag känner att den här balken ovan kan behöva stödet.

Vad behöver jag köpa för sorts trä? Kan jag köpa detta på byggvaruhus? Måtten är cirka 14x14cm.

Sprucken stödpelare med måttstock, behöver ersättas i källarrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband mot en sprucken pelare i en källare, visar mått ca 14 cm för att bedöma ersättande trästorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har någon tips på hur jag bäst gör själva bytet? Jag tänkte om jag kunde använda en domkraft eller något för att höja balken en millimeter så kunde jag bara skjuta in en ny pelare? Kan vara en dum idé dock. Tack för all hjälp, jätteuppskattat.
 

Bästa svaret

AXS
Limträpelare är vad du söker. Egentligen overkill, men enkelt och formstabilt.

Lyft ca 5mm och in med en ny. Domkraft klarar det galant.

Billig lösning:
https://www.byggmax.se/limträ-90x90-p08890091
Du kan använda 2 bredvid varandra som pelare. Det borde bli en bit kvar som du kan sätta längst upp(Som ett T) för att fördela lasten ännu lite bättre.
 
Hos mindre sågar kan man ofta köpa fyrkantssågat virke. T.ex. fem tum (125x125).

Att hissa lite försiktigt med en domkraft går utmärkt.
 
Kolla noga på våningen över om det inte lutar lite här och var. Kanske är det så att det satt sig lite så man kan behöva lyfta lite mer än 5 mm.
Lägg en kula på golvet på olika ställen och se vad som händer.
Nu har du möjligheten att justera det enkelt ;-)
 
  • Gilla
Raufus och 1 till
  • Laddar…
Tack för råden, balken rörde sig oväntat lite trots domkraften som lyfter 3 ton. Men fick in en 115x115 limpelare under och den sitter nu stabilt och fint. Jag valde att snida lite i den trots att jag aldrig gjort det och håller nu på att måla den.

Tack igen för hjälpen.

Trälimpelare med dekorativa sniderier ligger på ett arbetsbord bredvid verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad 115x115 limpelare med snidade detaljer och träpinnar för stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålad 115x115 limträpelare med sniderier under en balk i ett garage med verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålad 115x115 limpelare installerad under balk i garage med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Peitursnur och 12 till
  • Laddar…
Tjusigt! (y)
 
mycket tjusigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.