Hej.
Jag har letat runt lite men inte hittat någon tråd där man samlat all info om när man började med vissa byggmoment, material, tekniker och förbud.
Det är så klart svårt att sätta exakta år, men det hade varit intressant med ett ungefär.

Har ni egna frågor så ställ dem gärna här så kanske vi kan samla allt :)

Jag undrar:
1. När började man med fasadmätarskåp istället för att ha mätartavlan inne?
2. När började man med isolerade plattor på mark?
3. När började man med mineralull istället för sågspån som isolering?
4. När började man regla med reglar istället för plankvägg?
5. När slutade man med blåbetong?
6. När började man med plaströr till avlopp istället för betong/gjutjärn?
7. När började man med diffussionsspärr?
8. När började man dränera?
 
  • Gilla
BjörnNelson och 1 till
  • Laddar…
1: senast slutet av 60-talet
2: 80-talet?
3: senast 60-talet?
4: ?
5: tillverkning 75, användning 85
6: slutet av 60-talet började man använda 1:a generationen plaströr, gjutjärnsrör används än idag
7: ?
8: iaf 60-talet?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
1: senast slutet av 60-talet
2: 80-talet?
3: senast 60-talet?
4: ?
5: tillverkning 75, användning 85
6: slutet av 60-talet började man använda 1:a generationen plaströr, gjutjärnsrör används än idag
7: ?
8: iaf 60-talet?
Jag kan ju tänka mig att 4an hänger ihop med 3an. Alltså när mineralullen kom så började man regla upp stommen istället för plank
 
Intressant tråd!
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
1: 80-talet har jag för mig
2: I mitten på 70-talet även om det förekom redan på 50-talet där kompetenta konsulter var inblandade. Plattor på mark är en USA importerad metod.
3: I början på 50-talet. Hänger ihop med nästa.
4: Kring 1950. Syftet var att frigöra mer trävirke för export. Övergången styrdes genom de statliga lån som Bostadsstyrelsen förmedlade. Detta var ett stort systemskifte som förde med sig flera saker. A Måttstandardisering, t.ex. c/c 600 mm, så att skivor alltid passar på reglarna. B Mineralull i skivor med standardmått (i väggarna). Regelstommar är också en USA metod.
5: Kommer jag inte ihåg. Googla på Ytong.
6: Några år in på 70-talet.
7: På allvar på 60-talet. Huvudskälet var att mineralullens isoleringsförmåga sjönk när den utsattes för kondens.Krav finns med för första gången i BABS 1960. Från början var det asfaltpapp.
8: För evigheter sedan, med tegelrör.

Vad yngre människor inte tänker på är att plast inte har funnits särskilt länge. På bred front först på 70-talet.
 
  • Gilla
mawno och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
4.
Regelverksstomme började komma i mitten av 1800-talet, och möjliggjordes genom att tillgången på sågat virke blev god genom alla nya sågverk.
Men den användes i princip uteslutande till enkla byggnader, uthus osv, och var oisolerad.
Timmerstomme (liggtimmer) till bostadshus började avta under slutet av 1800-talet, gissar att 1890-1900 är då trenden med plankstomme börjar, och ca 1910 var nog övergången ganska klar. Och virkesbrist under 1'a världskriget måste ha betytt den totala dödsstöten för liggtimmer.

Sen fortsatte man i huvudsak med plankstomme i bostadshus till 1940-talet, under detta årtionde skedde övergången till regelstomme, först med spån-isolering eller andra organiska naturmaterial, för att senare under sent 50-tal succesivt ersättas med mineralull.

https://www.kulturmiljo-vard.se/byggnadsvard/stomme-och-fasad/trahusets-stomme
https://hallahus.se/renovera/stommen/
https://stockholmslansmuseum.se/byg...ar/exterioren-del-for-del/stomme/plankstomme/
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
1: 80-talet har jag för mig
2: I mitten på 70-talet även om det förekom redan på 50-talet där kompetenta konsulter var inblandade. Plattor på mark är en USA importerad metod.
3: I början på 50-talet. Hänger ihop med nästa.
4: Kring 1950. Syftet var att frigöra mer trävirke för export. Övergången styrdes genom de statliga lån som Bostadsstyrelsen förmedlade. Detta var ett stort systemskifte som förde med sig flera saker. A Måttstandardisering, t.ex. c/c 600 mm, så att skivor alltid passar på reglarna. B Mineralull i skivor med standardmått (i väggarna). Regelstommar är också en USA metod.
5: Kommer jag inte ihåg. Googla på Ytong.
6: Några år in på 70-talet.
7: På allvar på 60-talet. Huvudskälet var att mineralullens isoleringsförmåga sjönk när den utsattes för kondens.Krav finns med för första gången i BABS 1960. Från början var det asfaltpapp.
8: För evigheter sedan, med tegelrör.

Vad yngre människor inte tänker på är att plast inte har funnits särskilt länge. På bred front först på 70-talet.
Fasadmätarskåp måste varit tidigare än 1975 då mina pärons hus har det. Men jag har en del kompisar med hus från 40 och 50-tal med mätaren inne. Så kanske runt 60?
 
tommib
Vi har mätaren inne i vårt hus byggt 1966. Sannolikt finns ett litet överlapp men våra hus ansågs som ytterst moderna när det begav sig.

Intressant nog, på det spåret, så anger Ellevio att vår serviskabel är en pappersisolerad kabel i mark. Jag ser ju röret den kommer i under huset men det kanske slutar precis utanför garageplattan?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Bostadsstyrelsen, som bildades 1948,var helt avgörande för att driva på övergången från plank- till regelstommar. Det är mycket ovanligt med regelstommar i 40-talshus och plankstommar i 50-tals dito. Ingenting är dock svart eller vitt. Mineralull fanns redan i början av 50-talet, det är jag själv vittne till. När mina föräldrar byggde hus 1955 så var det med regelstomme, mineralull och gipsskivor (16 mm) på insidan. Isoleringen i bjälklagen var dock kutterspån. Mineralullen låg i stora pappkartonger som jag fick dra iväg till skrotsamlaren och sälja. Dessutom fick jag panta en oerhörd mängd tomma ölflaskor...
 
  • Gilla
Tjrex och 2 till
  • Laddar…
När det gäller mätarskåp är det nog en stor lokal variation beroende på elbolag.
 
J justusandersson skrev:
När det gäller mätarskåp är det nog en stor lokal variation beroende på elbolag.
Ja och det flyttas ju ut en hel del mätare när det ska göras jobb vid mätartavlan. Både Eon och det kommunala elbolaget kräver att den ska flyttas ut om jobb på inkommande kabel eller mätartavlan skall göras :)
 
Demmpa Demmpa skrev:
1: senast slutet av 60-talet
2: 80-talet?
3: senast 60-talet?
4: ?
5: tillverkning 75, användning 85
6: slutet av 60-talet började man använda 1:a generationen plaströr, gjutjärnsrör används än idag
7: ?
8: iaf 60-talet?
Vårt hus är byggt -69/-70, vi har infällt fasadmätarskåp.
Innerväggarna i källan var (är en vägg kvar att riva) blåbetong.
Vi har avloppsrör i plast, hade gjutjärnsbrunnar. Plaströren går ända till överlämningspunkten, där övergår det till betongrör.
Dräneringsrören är/var tegelrör, ca 3dm långa, rörraden som går mitt under huset är kvar, runt sulan är det bytt förutom där vidbyggda garaget står.
 
Mikael_L
J justusandersson skrev:
Mineralull fanns redan i början av 50-talet, det är jag själv vittne till. När mina föräldrar byggde hus 1955 så var det med regelstomme, mineralull och gipsskivor (16 mm) på insidan.
Ohh vad amerikaniserade de måtte ha varit. ;)
Drywall måste också ha kommit från USA, och var väl antagligen t.o.m någorlunda nytt och modernt även i USA på den tiden ...

I min ungdom hade jag en flickvän vars mormor hade den första privata vattenklosetten i stan vi bodde i. Det måste vara lite coolt att vara absolut först med någon tydlig modernitet. :D
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ja och det flyttas ju ut en hel del mätare när det ska göras jobb vid mätartavlan. Både Eon och det kommunala elbolaget kräver att den ska flyttas ut om jobb på inkommande kabel eller mätartavlan skall göras :)
Varför skall mätarskåpet sitta på utsidan? Jag har mätarskåpet med huvudsäkringar inomhus, men om man kryper in under huset i torpargrunden finns ett ytterligare proppskåp med tre huvudsäkringar. Varför?
 
J justusandersson skrev:
När mina föräldrar byggde hus 1955 så var det med regelstomme, mineralull och gipsskivor (16 mm) på insidan. Isoleringen i bjälklagen var dock kutterspån.
Hade man inte glespanel på väggarna på den tiden, är det den tjockare gipsskivan som ersatte panelen?
Vårt byggt 59-60 har mineralull på vind, bjälklag och väggar. Det är glasfibermattor med ytskikt av papp i olika tjocklek. Väggarna är reglade med glespanel, papp med aluminiumskikt och sedan gipsskivor runt 10 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.