I
Jag har satt in en hel del dörrar i vårt hus och generellt så ska tröskeln vila på befintligt golv enligt de instruktioner jag funnit. Är ett av golven högre än det andra så ska man kompensera med distanser och sedan list.

Problemet med detta är att en riktig tröskel som den du visar på bild kan ge en enorm skillnad på motsvarande rum. Ex i ett rum hade jag klinkers som byggde 15-20 cm, i anliggande rum var det bara betong golv, detta gav mig en tröskel på närmare 30-35 mm. Inte bara är det fult utan man lär aldrig få en dammsugarrobot att ta sig över där.

Varför ska man ha så hög tröskel då? Jo, precis som i ditt fall vill vi stoppa ljud mellan rum. Vi har tidigare kört med ingen tröskel eller den minsta möjliga tröskeln och problemet är att ljudet tar sig allt för lätt mellan rummen då. För att få hyfsat ljudredusering krävs det i första hand att ljudet inte kan flöda fritt mellan rummen.

Vi har lite blandat i huset, vissa har jag satt in, andra har hantverkare satt in och av någon anledning ser det mer rätt ut när tröskeln faktiskt vilar på golvet. Rent funktionellt föredrar jag dock nersänkt tröskel så länge som det inte finns risk att dörren går i golvet.

När det gäller trägolv är det lite känsligare, där har jag faktiskt lagt alla mina trösklar ovan på golvet eftersom de kan komma att ändra storlek. Jag vill inte ha en glipa som förändrar sig mellan sommar och vinter. Visst kan man sätta list men många gånger blir det svårt om man sänkt ner tröskeln.
 
I Ironside skrev:
Ex i ett rum hade jag klinkers som byggde 15-20 cm,
Ja, det är extremt :surprised:
 
M marcusL79 skrev:
På insidan är tröskeln nästan exakt i nivå med trägolvet ( som förra tröskeln) men lyckades få under en lång masonit bit för att höja den aningens.

Saken är den att förra förre kapade vi i underkant så dörrblad var 203 på handtagssidan och 203,5 på gångjärnsidan för att den inte skulle ta i golvet. Det kan vi ju inte göra med denna dörren. Det var ju synd att jag inte tog kort på hur långt över golvet den rörde sig.

När jag lägger vattenpasset på tröskeln lutar det lite åt fel håll. Antagligen därför vi fick kapa dörren. (sen är ju inte golvet helt platt heller). Så jag hade velat gå upp tröskeln på hantagssidan ytterligare nån eller några mm för att få den helt i lod.

Måste tröskeln vara helt i lod eller kan jag tom överdriva lite, för att säkerställa att yttersta delen på dörrbladet inte tar i golvet när jag öppnar dörren?

Det sitter en kraftig spik som sticker ner från regeln. Har slått på den med dorn men hade velat få in den helt, nästan så jag är sugen på att fil lite på kanten av spiken som sticker ut men det kanske är helt "förbjudet".
Skulle jag få i spiken har jag nån mm till att röra mig med men vet inte om det räcker när jag reser upp karmen.
Det är ju dock inte tröskeln som gör så att dörrbladet lutar eller inte..

Antingen är gångjärnen dåligt riktade, eller så sitter inte karmen i lod..
 
M marcusL79 skrev:
På insidan är tröskeln nästan exakt i nivå med trägolvet ( som förra tröskeln) men lyckades få under en lång masonit bit för att höja den aningens.

Saken är den att förra förre kapade vi i underkant så dörrblad var 203 på handtagssidan och 203,5 på gångjärnsidan för att den inte skulle ta i golvet. Det kan vi ju inte göra med denna dörren. Det var ju synd att jag inte tog kort på hur långt över golvet den rörde sig.

När jag lägger vattenpasset på tröskeln lutar det lite åt fel håll. Antagligen därför vi fick kapa dörren. (sen är ju inte golvet helt platt heller). Så jag hade velat gå upp tröskeln på hantagssidan ytterligare nån eller några mm för att få den helt i lod.

Måste tröskeln vara helt i lod eller kan jag tom överdriva lite, för att säkerställa att yttersta delen på dörrbladet inte tar i golvet när jag öppnar dörren?

Det sitter en kraftig spik som sticker ner från regeln. Har slått på den med dorn men hade velat få in den helt, nästan så jag är sugen på att fil lite på kanten av spiken som sticker ut men det kanske är helt "förbjudet".
Skulle jag få i spiken har jag nån mm till att röra mig med men vet inte om det räcker när jag reser upp karmen.
Om karmen sitter snett så kommer dörren ev öppnas eller stängas av sig själv. Om karmen blir monterad skevt så går dörren ej att stänga.
Är spiken i regeln över dörren? Om den sticker ner så är det bara att kapa.
Du hade nog med all säkerhet kunnat byggt om över dörren så att karmen kommit upp tillräckligt för att dörren skulle ha gått att öppna utan problem. En tröskel på några cm är inte hela världen.
 
Violina Violina skrev:
Det är ju dock inte tröskeln som gör så att dörrbladet lutar eller inte..

Antingen är gångjärnen dåligt riktade, eller så sitter inte karmen i lod..
Nä, det är ju sant att det inte är tröskeln som styr, tänkte nog att de bara ställt tröskel/karm på spånskivan som var nästan i våg och spikat fast karmen.
Då hade det ju kunnat bli fel trots, kryssmätning
 
Är krasslig och inte kommit vidare i bygget, men visst borde man kunna hyvla/slipa ner 3-5 mm på ovandelen av karmen, istället för att ta upp hålet 1cm eller så?

Materialet på ovandelen av karmen är 15mm och "spårad". Kan det spela nån roll om man tar ner den till 10mm i ena änden och låta andra änden vara orörd? Den kan väl inte gärna slå sigå

Eller hade ni tagit upp dörröppningen istället? Och hur hade ni gjort det smidigast? Spikarna vid hörnen på regeln lär ryka då..
 
  • Tröskel av träkarm med spårad överdel i fokus nära en dörröppning med vit dörr i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en träkarm med spårade ytor och spikar synliga, potentiell förändring för att passa dörr diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på träkarmens övre del med spår och synliga spikar vid ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Normalt sågar man upp hålet, så har vi fått göra på alla dörrar i vårt hus, även nere i källaren där det är hålstensbetong. Vill man dessutom ljudisolera så behöver man utrymme för att trycka in fyllning mellan dörrkarm och vägg samt lägga på ex Tech7 eller liknande på en av sidorna i glipan så att luften inte rör sig fritt mellan rummen.

Första dörren vi fick insatt på entré plan gjorde av en hantverkare, Han tog sticksågen och sågade rakt upp, det innebar såklart att regeln som låg ovanför lossnade men det var inga problem, bara till att putta upp den och sätta nya skruvar i den. Antingen sätter man nya skruvar diagnoallt, så som det ser ut på din bild eller så sätter man dem genom väggen som vår hantverkare gjorde ;).

Är det så mycket som 10 mm som ska bort hade jag inte tvekat att såga upp hålet, är det några mm? Tja,då KANSKE jag hade valt att slipa ner överliggaren för karmen, men troligen inte.

Oavsett om det finns ett rätt eller fel så kan du egentligen göra hur du känner för. Så länge som det inte senare syns att grejer är sneda så är det inga problem skulle jag säga. Även byggare och snickare kan göra en hel del åtgärder som inte räknas till standarden.
 
Tack för bra och snabbt svar!
Enkla alternativ båda två.

Mest nyfiken men du menade alltså att snickaren satte fast regeln så den "hängde" i skruvarna och skivmaterialen i vägg. (osb +gips). Då hade jag hellre förborrat/skruvat snett i regeln..
 
M marcusL79 skrev:
Är krasslig och inte kommit vidare i bygget, men visst borde man kunna hyvla/slipa ner 3-5 mm på ovandelen av karmen, istället för att ta upp hålet 1cm eller så?

Materialet på ovandelen av karmen är 15mm och "spårad". Kan det spela nån roll om man tar ner den till 10mm i ena änden och låta andra änden vara orörd? Den kan väl inte gärna slå sigå

Eller hade ni tagit upp dörröppningen istället? Och hur hade ni gjort det smidigast? Spikarna vid hörnen på regeln lär ryka då..
Det är tveksamt om det ens är en regel uppe i dörrhålet. Den ser inte ut att ligga på reglarna utan bara sitta i mellan dessa. Inga problem att ta bort eller flytta upp.
Den ser ut att vara spikad rakt upp på ena sidan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.