Jag ska "platsbygga" in en ikea stomme och är helt ny på detta så skulle behöva lite råd. Kommer att köpa stommar av PAX och sedan bygga på METOD skåp ovanpå för att utnyttja höjden. Men då METOD-skåpen är 60x60 och PAX stommarna är totalt 250 breda så kommer jag att behöva göra någon form av list mellan skåpen. Vad är bäst att använda här? Funkar det med vanliga reglar som man sedan spacklar och målar eller har ni ett bättre förslag?

Jag ska även lägga reglar under för att få upp garderoben lite från marken så att vi får plats med en golvlist under, här antar jag att man köper reglar bara?

Och angående den öppna sidan som är till vänster där garderoberna tar slut, vad är bäst där? Jag vill gärna att det "går ut" någon centimeter och ser ut som en del av väggen, har funderat på MDF eller gips.

Alla tips mottages.
 
  • Digital skiss av en inbyggd garderob med PAX stomme och ovanpåliggande METOD skåp markerade med mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
IKEA har täcksidor (skivor med samma typ av "ytskikt" som skåpstommarna) som man kan köpa i samma stil som stommarna. Låter som sådana hade funkat för dig, både mellan METOD-skåpen och på sidan av garderoben.
 
Nej!

Täcksidorna från IKEA är till Metod och inte till PAX. Det finns inte täcksidor till PAX. Det är dessutom olika färgkod så täcksidorna ”passar” inte till PAX. Detsamma kommer således gälla luckorna till överskåpen. De kommer inte ha samma färg som PAX-dörrarna. Det gäller alltså vit Metod och vit PAX.

Jag hade all dagar i veckan tagit PAX 236 höga och förlora några cm. Blir lättare och definitivt snyggare.
 
Vad är takhöjden? (Det är något fel i din ritning)

Varför bygger du inte garderober på hela bredden, dvs mellan väggarna?

Jag har 270 i takhöjd. Jag satte Pax 236 cm. Min vägg är 370 bred. Jag satte 3 st 100 cm och 1 st 50 cm. Skruvade 34 regel på ytterkant av stommarna och sen satte jag 34 regel mot väggarna. (Regeln sätter du 13mm in på stommen, alt djupare om du även vill använda en skiva) Jag använde spikplugg eftersom jag har betongväggar. Reglerna skapade så att säga en ram på utsidan av skåpstommarna. Sedan sågade/knäckte jag till gipsskivor, skruvade spacklade osv...

Här ser du vad jag försöker förklara:
Två bilder: En visar träreglar monterade runt en skåpstomme, den andra en inbyggd garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



https://fridafahrman.elle.se/arkiv-kategori/sa-bygger-du-in-ikeas-paxgarderober-dyi-platsbyggt/
 
Redigerat:
  • Gilla
jsoderholm47
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Vad är takhöjden? (Det är något fel i din ritning)

Varför bygger du inte garderober på hela bredden, dvs mellan väggarna?

Jag har 270 i takhöjd. Jag satte Pax 236 cm. Min vägg är 370 bred. Jag satte 3 st 100 cm och 1 st 50 cm. Skruvade 34 regel på ytterkant av stommarna och sen satte jag 34 regel mot väggarna. (Regeln sätter du 13mm in på stommen, alt djupare om du även vill använda en skiva) Jag använde spikplugg eftersom jag har betongväggar. Reglerna skapade så att säga en ram på utsidan av skåpstommarna. Sedan sågade/knäckte jag till gipsskivor, skruvade spacklade osv...

Här ser du vad jag försöker förklara:
[bild]


[länk]
Ja såg nu att jag skrivit fel på takhöjden den är 270 cm. Anledningen att jag inte vill ha den högre pax varianten är för att få plats med skåp ovanför och inte ”missa” de 34 cm som är kvar till taket. Och det är en dörr till vänster om garderoben som inte är med i ritningen därav att jag inte gör den på hela väggen...

Men tack för dina bilder de är väldigt tydliga.
 
B BjörnNelson skrev:
IKEA har täcksidor (skivor med samma typ av "ytskikt" som skåpstommarna) som man kan köpa i samma stil som stommarna. Låter som sådana hade funkat för dig, både mellan METOD-skåpen och på sidan av garderoben.
tack för tipset ska kolla på det, ska ändå måla på ytan så det gör inget om det skiljer sig lite!
 
Bygg en vägg vid dörren och sätt skjutdörrar.

ska du lämna paxdörrarna på lackning för att få dessa i samma färg som metod? Eller ska du göra tvärtom?
 
D Derbyboy skrev:
Bygg en vägg vid dörren och sätt skjutdörrar.

ska du lämna paxdörrarna på lackning för att få dessa i samma färg som metod? Eller ska du göra tvärtom?
jag tänkte köpa pax dörrar i spegel för att slippa måla och måla metoddelen i väggfärgen.

Det där med skjutdörrar har jag tänkt på men då måste man ju bygga ner väggen för vad jag har hittat så finns det inga skjutdörrar som är 270 cm höga... det kanske inte är så svårt att bygga ner i och för sig men det kändes initialt som ett större projekt!
 
D Derbyboy skrev:
Nej!

Täcksidorna från IKEA är till Metod och inte till PAX. Det finns inte täcksidor till PAX. Det är dessutom olika färgkod så täcksidorna ”passar” inte till PAX. Detsamma kommer således gälla luckorna till överskåpen. De kommer inte ha samma färg som PAX-dörrarna. Det gäller alltså vit Metod och vit PAX.

Jag hade all dagar i veckan tagit PAX 236 höga och förlora några cm. Blir lättare och definitivt snyggare.
Ah där ser man. Då har jag lärt mig något idag med.
 
Allt beror ju på vilken kravställning man har och hur viktigt det är att det blir snyggt. Jag tror tyvärr inte din föreslagna lösning blir snygg och dessutom kräver den en del finlir (svårare moment)

Bygga ner taket är inte svårt dessutom kan du kompensera handlag och erfarenhet med tid, dvs du kan köpa en ny gipsskiva för 65 kr om du kapar fel. Du kan spackla flera gånger tills du är nöjd osv.

Bygg en vägg vid dörren och bygg ner taket tills du kommer till en standardhöjd (tror det är 235 cm).

Alternativet är ju att du specialbeställer skjutdörrar som går från golv till tak. Men då blir det mycket dyrare.
 
B BjörnNelson skrev:
Ah där ser man. Då har jag lärt mig något idag med.
Ställde just den frågan till IKEA:s kundtjänst för en månad sedan. Innan trodde jag precis som du att det fanns täcksidor eller ännu rimligare att PAX och METOD var samma färg.

Jag har byggt in 9 garderober och håller just nu på att planera för skjutdörrar i hallen.
 
  • Gilla
BjörnNelson
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Allt beror ju på vilken kravställning man har och hur viktigt det är att det blir snyggt. Jag tror tyvärr inte din föreslagna lösning blir snygg och dessutom kräver den en del finlir (svårare moment)

Bygga ner taket är inte svårt dessutom kan du kompensera handlag och erfarenhet med tid, dvs du kan köpa en ny gipsskiva för 65 kr om du kapar fel. Du kan spackla flera gånger tills du är nöjd osv.

Bygg en vägg vid dörren och bygg ner taket tills du kommer till en standardhöjd (tror det är 235 cm).

Alternativet är ju att du specialbeställer skjutdörrar som går från golv till tak. Men då blir det mycket dyrare.
ja du kanske har rätt, får ta mig en funderare. Har du något exempel på hur man bygger ner från taket på så sätt? Blir det reglar och gipsskiva igen, håller det för att fästa skjutdörrar på?
 
Vad har du för material i taket?

Det finns skutdörrar som glider i takskena och det finns skjutdörrar som rullar på golvskena.

i ditt fall hade jag valt sådana som rullar på golvet. Då behöver din nedbyggnad av taket bara vara lagom stabil.

jag hade byggt en ”stege”. Regel i taket, pinnar och sen en regel under. Pinnarna sätter du enklast med vinkeljärn alt så kan du skråskuva.

Sen klär du med osb-skiva alt plywood. Sen på med gips och hörnskydd.
 
Det kommer bli kanon!

Du behöver reglar 45x70
Plywood/osb
Vanlig gipsskiva
Lite skruv
 
D Derbyboy skrev:
Ställde just den frågan till IKEA:s kundtjänst för en månad sedan. Innan trodde jag precis som du att det fanns täcksidor eller ännu rimligare att PAX och METOD var samma färg.

Jag har byggt in 9 garderober och håller just nu på att planera för skjutdörrar i hallen.
Mina Metod och Pax står i olika rum så har inte tänkt på att det är olika nyans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.