Jag och min sambo vill köpa en tomt med en gammal stuga på, från mina föräldrar. Men hur är det bäst att göra egentligen, med tanke på skatt, avgifter, arv, och förtida arvsutdelningar gentemot mig och mina tre syskon? Två av syskonen vill gärna ha pengar direkt om möjligt, medans det tredje inte behöver några pengar just nu. Behöver jag och min sambo bara lägga ut 200 000 i reda pengar till de två syskonen med pengabehov klarar vi oss helt utan lån vilket skulle vara önskvärt.

Föräldrarna tänker sig att sälja fastigheten för 400 000, vilket ju är en jämn och fin siffra att dela på fyra, och taxeringsvärdet är just under det. De två alternativ jag kan komma på är:

1. Föräldrarna ger andelar av fastigheten till var och en av oss syskon som ett förtida arv, och jag köper sen andelarna av de andra tre syskonen för 100 000 styck. Två av dem får pengarna direkt, medans en får ett skuldbrev (med ränta) som delbetalas.

Vad jag kan förstå så är det ingen vinstskatt för syskon vid försäljning av andelar om det är från ett dödsbo, och det borde väl vara samma om det är ett framtida arv?

2. Jag och min sambo köper fastigheten för 300 000 med ett avdrag för förtida arv till mig, och vi betalar 200 000 plus ett skuldbrev. Föräldrarna ger sedan pengarna och skuldbrevet till mina syskon som förtida arv.

Det här verkar ge effekten att föräldrarna måste betala skatt på den vinst de gjort?

Ett tredje alternativ skulle kunna vara att föräldrarna ger mig fastigheten, skriver att det är en gåva som inte ska räknas med i ett framtida arv, och så ger jag mina två syskon 100 000 var, också som en ren gåva, och betalar av samma till det tredje, helt utan kontrakt eller papper på ett väldigt ojuridiskt sätt...

Det borde ju finnas ett antal andra alternativ också! :)
 
Det är en gammal stuga så ingångsvärdet är sannolikt låg. Det innebär att du tar över vinstskatten på 400 000. Det blir ju i runda slängar 80 000 som belastar din arvslott. Arvet/gåvan är ju 400 000-80 000 = 320 000 delat med 4, alltså 80 000 per lott.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Försäljningen resulterar i vinstskatt. Att kompensera med en gåva på det föreslagna viset är inte tillåtet.
Vad man kan göra är att sälja för ett värde som inte överstiget taxeringsvärde eller marknadsvärde. Så ses det som gåva och vinstskatt utgår inte. Den blir en latent skuld för dig i stället. Men på så vis kan ett lägre försäljningspris ge mer pengar till säljaren. Så vill man minimera skatten just nu så ska man se till att det blir klassat som gåva.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Hemmakatten
Visst. Alla sätt är bra utom de sätt som gör 3 av 4 syskon missnöjda. Fastigheten borde värderas till marknadsvärdet.
 
  • Gilla
Tswl
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Visst. Alla sätt är bra utom de sätt som gör 3 av 4 syskon missnöjda. Fastigheten borde värderas till marknadsvärdet.
Du har lika lite insyn i hur TS familj ser på den saken. Så det är inget man kan ge absoluta svar på. Men det är absolut en aspekt att ta hänsyn till.
 
  • Gilla
Tswl och 1 till
  • Laddar…
Glömde säga att värdet/vad den skulle säljas för nu, troligen inte är långt ifrån 400 000. Byggnaden har i praktiken nästan inget värde i sig, men man behöver åtminstone inte lägga något på ett bygglov för ett nybygge, även om stugan är väldigt liten och dålig. Den senaste jämförbara fastigheten i närheten såldes för 250 000 för 5 år sedan, men det var en tomträtt (om det nu spelar någon roll), och man får bygga större yta på den här tomten vilket väl gör den attraktivare för fast boende. Men vi syskon är, som det är nu, överens om priset hursomhelst.

Men var skulle det bli vinstskatt i mitt första exempel? Som sagt har jag förstått att det inte är någon sådan skatt vid försäljning av andelar mellan syskon om det är ett dödsbo som delar på arv. Det är alltså annorlunda regler om det är förtida arv? Eller har jag missat något annat, mer grundläggande...?
 
  • Gilla
Garwin82
  • Laddar…
En tomträtt har i allmänhet en mycket lägre värdering än en fastighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det behöver inte bli vinstskatt nu om ni gör det på rätt sätt, men någon gång ska ju vinsten beskattas, därför brukar man dra av den teoretiska vinsten från de andra syskonens delar som i @Dr Jumping Jacks exempel ovan. (Jag har dock inte gjort det nedan för att hålla det till jämna pengar.)

Det är ju relativt små pengar vi talar om här, så jag skulle föreslå någon form av uppgörelse alla tycker är ok och där allt går via föräldrarna.

Om TS kan betala 200 tkr till föräldrarna och dessa delas ut till de två syskon som ”behöver” skulle man ju kunna tänka sig att TS (A) fått ett förskott på arv om 200 tkr, B och C fått vardera 100 tkr i förskott och D ingenting.

I ett framtida dödsbo (givet att det omfattar minst 400 tkr) kan man då slutreglera med 0 till A, 100 till B och C och 200 tkr till D.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I ett framtida dödsbo (givet att det omfattar minst 400 tkr) kan man då slutreglera med 0 till A, 100 till B och C och 200 tkr till D.
Hur ser man enklast till att det blir reglerat så i en framtid. Skriva några reverser?
 
Nej, det är ju förskott av arv, så allt som krävs är egentligen en förteckning av vem som fått vad.

Sen är det ju bra att veta att förskott av arv normalt värderas till det nominella värdet. Så den som får något tidigt får på sätt och vis mer än den som får sent, givet att inflation och tillväxt urholkar värdet av pengar. 100 tkr idag är helt enkelt värt mer än 100 tkr om 20 år.
 
  • Gilla
Kanis
  • Laddar…
Förra året köpte min familj min pappas hus. För att det skulle bli rättvist mot min syster kontaktade vi en familjejurist. Vi kom fram till att bästa lösningen var det som juridiskt heter "gåva mot vederlag". Om vederlaget är högst 85% av taxeringsvärdet behövde han inte betala vinstskatt, utan den tog vi över. För att bestämma vad min syster skulle ha räknade vi därför bort vår latenta skatteskuld. Jag vet inte om den metoden är lämplig i erat fall, men kanske kan vara värt att kolla upp.
 
  • Gilla
Kanis
  • Laddar…
M
Googlar man så finner man juristfirmor som erbjuder standardavtal som man får skickat till sig mot några tusenlappar, ifyllda med sina uppgifter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.